Teknik
Anonymiserad 48587: Jag betalade 12000kr inklusive GSM-uppringare, rökdetektor, 3 extra kodbrickor, 5 extra trådbundna IR-detektorer, 4 st magnetkontakter, kabel. Jag installerade allt själv, med lite telefonhjälp från larmfirma. Jag slängde ut ett G4S-larm som var okristligt dyrt och räknar med att gå jämt upp på en 3 år eller så.
Faidros: Det finns ju nätverkskameror som kan skicka mail också (vet inte om Axis kan det). Den jag har skickar ett mail om något rör sig hemma, och då kan jag se bifogade stillbilder direkt i mobiltelefonen (har ej lyckats få in rörliga bilder i mobilen, då kanske man måste skaffa 3G?) Level1 FCS-1030 Nätverkskamera
Drogen: Tack för det! Det blir lite lättare när man vet vad man letar efter. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2014844.htm
pefo: Apropå problem med att Kroneverktyget inte verkar passa. Jag har ett antal AMP-paneler som har en lite annorlunda slits där verktyget inte går ner på rätt sätt. Kan ju vara läge och se upp med dessa om de finns kvar. Det går men man måste kolla att kabeln går ner ordentligt i slitsen.
pefo: Kontakten, artnr 46-607-26: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=153691.htm Crimpverktyget, det som har artnr 80-490-67: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=6672.htm?_80_490_67 Inga mer oxiderade skärm-kontaktförbindelser.
Danne12345: Har det åskat nyligen? Nyligen var det ett rejält åskväder här i krokarna och efter det så lade telefonen av men internet fungerade. Provade med ny telefon och andra kontakter men icke. Symptomen var att det alltid var upptaget när man ringde hit och om jag lyfte luren så fick man ingen ton alls. Startade man om modemet fick man ton och kunde ringa ut, men sen kunde man inte avsluta
Bezt: [citat] Hehe inte alltid det fungerar. När jag dränerade om så hade vi 3 stegar för att ta sig till entrén, 2 över jordhögen och en över vallgraven upp till verandan. En dag när jag var hemma så knackade det på dörren, det var bröd till bröder som gick runt och samlade in pengar, dessutom så var gubben ca 80 år eller något. De fick all växel jag hade för ansträngningen. Sen i
Mats: Nix den får du ta ändå. Är ju lite mer som ska fixas i Telias nät och system också
Snailman: i de frysars manualer jag sett, så brukar det stå att de inte ska användas under vissa temperaturer, det står inget liknande om din frys?
frohike: Har man en Oval cylinder Knäcker man denna utan större problem med en rörtång. En oval cylinder som går att greppa tag i utan att ringen avlägsnas är Felaktigt monterad. Har man en klass 3 låsning med rund cylinder är man säkrare mot att få cylindern knäckt, även om det inte är omöjligt. kan man bara rätt teknik så är det faktiskt mer eller mindre lika lätt som med en oval
el_richard: om det inte var ett projekt, vissa av dessa projekt tar tid...
Mayia: Hej! Tack för alla tips och förslag! Vi bor i centralt i ett kedjehus, så det kan kanske vara grannarna som stör wlanet - ska testa att byta kanal. Kan också tänka mig att det har varit en del folk som pillat i elskåpet genom åren, så jag får väl ta en genomgång av det också. Paulo1 - hur mäter man magnetfältet?
el_richard: öppna skåpet, byt batteri. Larmcentralen kommer att ringa dig, om det sabotage larmet är kopplat dit. "säg att frugan varit där och pillat, därför gick sabotage larmet till er" Klart, nytt batteri... tryck *2 för att se felindikeringen, larma av,på,av, för att få bort minnes indikeringen...
BR125: Att ha parabol är ständigt underhåll. Efter 5 år börjar koaxkabeln bli dålig, i alla fall den biten som sitter utomhus. Minst en gång per år måste man kolla kabeln så den inte är sprucken och kontakten till mikrovågshuvudet är Ok och inte fuktskadat. Ett nytt mikrovågshuvud kostar inga pengar idag, och då får man brus mindre än 0.6 dB, så det skadar heller inte byta och efter
Joshua: Är det någon av er som kan rekommendera en USB-sticka digital-TV (utan CI-modul) som funkar klockrent med Media Center i Vista? Jag är själv begränsad till att använda MCE när jag kör min mediaspelare (Linksys).
Nimajneb: Du behöver 2 Kablar till PVR dosan inte 3, det är därför den har en splitter i sig. Ett exempel på hur det kan se ut med ett utanpåliggande (infällt som jag har är bara en mycket mindre ram) http://www.satboerse24.de/satenddose-4-fach-p-170.html?cPath=56 Be din installatör att fixa en, dom kan vara lite knepiga att få tag i Sverige, men shoppar man i Tyskland så är det ett helt annat
Sökarn: TV=2.4ghz och sändarstyrkan väntar vi på att få veta, men går man efter detta [citat] bör den vara hög?
gluecifer: För en tid sen har diskmaskinen (köpt via Ikea) börjat låta illa. I vanliga fall när luckan för diskmedlet öppnas hör man dess lås knäppa till och luckan öppnas, men det som händer nu är att låset "knackar" flera ggr trots att luckan redan öppnats. Nån som varit med om det??
mattiasj78: I offerten för telenätanslutning (koppar; det här är på landet) från Telia står att man förbinder sig att "också nybeställa eller förlänga det fasta abonnemanget Telia Bas med 12 månaders bindningstid". Vi har idag Telia Triple Play (bredband, bredbandstelefoni och digital-TV) utan Telia Bas och tänkte fortsätta med det. Eftersom det var sjusärdeles mycket administrativt strul
fredl: Mig veterligen så finns de inte lanserade ännu. Vad jag ser av utvecklingen hos Telia så lutar det mer åt en central lösning med VOD för fler kanaler.
Nol: Alla fråga är besvara, tack så mycket :D Jag glömde det 3000 kronor för deposition för 3 år :( Tack för välkomna, nu än studera Svenska rätt men ni förstå min ej bra Svenska :rolleyes: Mvh Nol
Bjurran: Ifall någon missat det så postar jag en liten länk till Aftonbladet där man varnar för felmärkta laddare. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2935157.ab
Bjurran: [citat] Då har de blivit sämre på sistone. Då det huset jag köpt råkar vara samma hus som jag växt upp i, så vet jag att den 2 m långa fågelskrämman på taket kommer från just herr Classe själv och den köptes på den tiden då man fortfarande beställde deras saker via postorder... Det enda problemet jag haft genom åren berodde som jag nämnt i andra trådar på att jag haft för
Mats: japp. tror jag har en bild på en rj45 variant i nätverksskolan
KraftKarl: Kan för övrigt även rekommendera Li-Ion batterier framför vanliga metallhybrid (Mh) dito för den som vill ha en smidig och lätthanterad maskin. Li-Ion ger överlägset styrka-vikt förhållande. Några exempel på billigare maskiner med dessa batterier som passar för hemmafixaren är bl.a. Bosch PSR 2 Li (ca 1400 kr) och Black & Decker CP14LN (ca 1300 kr).
JanneSjo: det låter som det är en bättre lösning - då slipper jag dessutom extra relän - bara att styra några extra uttag tack för alla tips!