41 237 läst ·
23 svar
41k läst
23 svar
Nätverksuttag på vägen (RJ45 - Cat6)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Det värsta fallet jag själv sett var på Chalmers när vi fick en nyköpt dator med simmarna åt fel håll. Där hade man inte lyckats trycka i modulen helt i botten så det satt inget vidare, men det var tydligen inget problem som inte lite smältlim(!) inte kunde klara av... "Men vi provkör alla våra datorer innan leverans... Du, ni har inte ens försökt att boota den här, tro mig..."pefo skrev:
Men annars så går det med lite vilja, böj och knak och knäck i både moderkortet och modulen.
lite rapport om mitt Cat6 uppdrag.
Började sätta upp igår. Testade först på ett uttag som jag hade över. Var lite knixxigt att få till Kroneverktyget men annars gick det nog bra.
Ringde sedan Telia och bad dem koppla på mitt fiber (100/10) körde sen Bredbandskollen
(Jag har ca 20 m till uttaget plus att jag körde 10 m från datorn till mitt nya nätverksuttag). Jag kom upp i 95/16 - nästan som man blev svettig... Har innan haft 12/1 i min gamla lägenhet. Hoppas nu sätta upp mitt andra nätverksuttag utan problem samt undvika förstöra kablarna när jag sätter upp de sista listerna.
/T
Började sätta upp igår. Testade först på ett uttag som jag hade över. Var lite knixxigt att få till Kroneverktyget men annars gick det nog bra.
Ringde sedan Telia och bad dem koppla på mitt fiber (100/10) körde sen Bredbandskollen
(Jag har ca 20 m till uttaget plus att jag körde 10 m från datorn till mitt nya nätverksuttag). Jag kom upp i 95/16 - nästan som man blev svettig... Har innan haft 12/1 i min gamla lägenhet. Hoppas nu sätta upp mitt andra nätverksuttag utan problem samt undvika förstöra kablarna när jag sätter upp de sista listerna.
/T
Tyvärr var min flickvän med när jag lyckades med bedriften. Hon såg min enorma glädje i mitt ansikte och sa surt att jag inte hade sett på henne med sådan blick sedan flera år sedan. Jag fick lova dyrt och heligt att jag inte ska bli fast framför datan (damn it...). Funderar att ta ett uppehåll i några månader tills lyckan har lagt sig
.
Apropå problem med att Kroneverktyget inte verkar passa. Jag har ett antal AMP-paneler som har en lite annorlunda slits där verktyget inte går ner på rätt sätt. Kan ju vara läge och se upp med dessa om de finns kvar. Det går men man måste kolla att kabeln går ner ordentligt i slitsen.
Klicka här för att svara