Någon som har tips på var jag kan hitta kompensationskabel. Jag söker en enkel tvåledare av samma typ som används till en del multimetrar ungefär. Jag ska koppla den till ett interface för att mäta temperatur mellan -20 - +50. Jag har letat på bl.a. Ahlsell och Elfa men dom sajterna tycker jag är bedrövliga att hitta något på. I övrigt är det grossister som säljer minimum 500m.

Svarar mig själv eftersom jag hittade den direkt efter jag hade gjort mitt inlägg här... Det fanns under kompensationsLEDNING på Elfa... Vet nån något om denna typ av ledning till ett bättre pris än >100.-/m är jag tacksam.

Redigerat:
Jag fortsätter min monolog ;). Någon som vet vad det är för skillnad på dom olika typerna (K, N, D o.s.v.)? I början av mitt sökande hittade jag mest "K". Efter lite mer sökande hittar jag flera typer av kompensationsledning. Vissa av dom kostar inte mer än 20.-/m. Vad är det för skillnad och vad kan jag använda för mitt ändamål?

Pratar du om termoelement? Har aldrig hört begreppet kompensationsledning.

Bokstavsbeteckningarna har att gör med vilka två metaller som används. Skillnaden blir att du får olika spänning vid en given temperaturskillnad på ledningens ändar.

Jag är riktigt dålig på terminologin här. På Elfa står det t.ex. "kompensationsledning för förlängning av termoelement typ K". Betyder det att det är själva ledningen som är termoelementet då? Jag har tolkat det som att ledning som ska anslutas till ett termoelement men det är kanske så att det är själva ledningen som är termoelementet? Det skulle ju förklara mycket...

I mitt interface lägger jag en spänning över ledningen och sätter max och min i mjukvaran i datorn och sedan är det meningen att teperaturskillnaden är linjär mot spänningsskillnaden.

Hej.
Jo, Kompensationsledning använder man sig av för att ansluta ett Termoelement till ett instrument. Man bör ocksa ha Kompensationsplintar om man skall skarva över plint.

Det finns en hel del att läsa om Termoelermt och motståndsgivare på Pentronic.se

Tex här
http://www.pentronic.se/Theory/Thermocouples/tabid/187/language/sv-SE/Default.aspx

Dock vet jag inget om pris då jag bara använder sånt i jobbet..;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.