Teknik
HusByggarTomten: Lyckades idag beställa en http://www.pioneer.se/se/products/62/63/413/PDP-508XD/index.html för priset 25' då butiken höll på att stänga igen och sålde ut allt dom hade. Antar att jag fick den för inköpspris ungefär. Billigaste jag hittat på nätet har varit 30' så några tusenlappar sparade jag... :)
Ronnyh: Det där är ett Biltema högtalarfäste, väldigt användbart i projektorsammanhang.
Mats: Menar du boxer så kan du ju prova att förvandla tp jacket till en antenkabel med en sån här i vardera änden http://www.elbutik.se/product.html?product_id=146019&search_page=
MMMGGG: Beställde nyligen Securitas Direct: GSM ansluten Centralenhet, manöverpanel, 2 x rörelsedetektor, styrkontakt, rökdetektor, 3 x larmbricka och larmskyltar. Detta för 4120:- (ordinarie 5880:-) samt 255:-/månad. För tillfället är det 1000 kronor fria tillval plus ytterligare 720:- i "mässpris" när jag beställde. Har kollat runt en hel del och securitas kändes som det säkraste valet.
Mats: Flytta ut på landsbyggden :) Dubbel bonus på det, dels kommer du att skaffa en ups rätt snabbt och sen är 3G och gsm masten samma så den har ups den med :D
Mats: Se minst till att ha plats för en koax om det finns minsta risk för en framtida satelitlösning. Så länge det finns rör så är det ju enkelt att stoppa i en kabel :)
fredl: 10% rabatten följde visst med in i maj också. Är själv sugen på att köpa in-ceiling högtalare till uterum, kök och sovrum. En Breathe Audio 2 source 4 zone blir det nog också.
Snorunge: Classe har en pryl gör glödljus iaf som heter 32-6452 som kan styras med fjärr alt manuellt.
b_hasse: [citat] Ja, jag antog att det fanns 4 ledare som tidigare varit anslutna till jacket. Förhoppningsvis minns TS hur många av ledarna som var anslutna från början, och kopplar in lika många igen. /Hasse
mrfrenzy: Av någon anledning fick jag inte mail om att det var svarat förrän nu, i stort så går det till såhär: Installera den version av Netscape som du körde innan på en fungerande dator Skapa en tom profil Skriv över den med filerna från säkerhetskopian Editera inställningarna så sökvägarna stämmer Nu har du fungerande netscape med all information, följ unstruktionerna i mitt förra
pefo: Låter som isoleringen i botten på frysboxen inte är OK och det läcker ner kyla i bottenplattan.
Jesca_j: Även om du betalar kontant så kan du få kopia på kvittot eftersom de kan söka på ditt namn. (Jag var själv och hämtade kopia på kvittot till mina kyl/frys/diskmaskiner på Elgiganten i Umeå förra veckan).
robsarve: Skall man få bild när man är i rörelse är det en duplexmottagare med två antenner du behöver. Finns från bilproffsfirmor men räkna med att de är bra mycket dyrare än en standardbox.
lars_stefan_axelsson: [citat] Har ni installerat ett *fibernät* för *telefoni* och *TV* *i* huset? (Dvs inte *till* huset?) Det låter mycket underligt; som i "har jag aldrig hört talas om". Att terminera fiberuttag kostar en del eftersom det tar tid och inte bara är att "snäppa ihop". Och dessutom så går det mig veterligen inte att köra TV och Tele över dessa i en installation utan dyra konverteringsgrunkor
angelikaj: I webkamerans setup anger jag den mailserver som min internetleverantör har. Sedan anger jag till vilka e-mail adresser som bilderna skall skickas. Tex till gmail etc.. Så du behöver bara veta vilken mailserver som din leverantör har för ditt intenet ab, dvs inte reg själva kameran
fubar: Kjells fäste verkar ju överkomligt. Hur är det med vridbara fästen och småbarn? -Kan man låsa fästena i ett läge, eller kommer barnen kunna smälla in TVn i väggen?
Masterfader: Jag skulle ranka fjärrar som finns till humana priser enligt följer: - Marantz - Philips Pronto - Nevo link - Logitech Harmony 1000 Jag jobbar med att programmera upp fjärrkontroller, och vill man ha ett system som verkligen är helt skräddarsytt och som dessutom kan styra belysning, Squeezebox mm, så är det philips Pronto som gäller.
Dr.SiC: [citat] Min box är från -99, snart 10 år mao:D Btw så har Sony några modeller med mpeg4 redan idag och alla modeller de släpper i år kommer oxå ha det (första släppet i maj, W4000, sen kommer resten i höst)
Krumeluren: [citat] Nja... att det fungerar med endast "en" ledare lär nog bero på att både på telefonstationen och i ditt hus är modemen jordade, dvs den "andra" ledaren är moder jord - alternativt elnätets jordledning.
dstorm: Kanske lite sent svar. Men sett en bygel mellan PGM1 och Z1 och koppla på strömmen så nollställer du centralen. /Daniel
Baritz: Jepp...Precis vad jag tänkt,kombiram..
nilhen: Min rekomendation är: - Se till att ditt lösöre är försäkrat - Rejäla haspar o godkända lås etc för att försvåra - Köp ett billigt larm som låter illa/högt för dina uthus - Rörelsedeckare kopplat till utomhusbelysning (ev rejäla strålkastare). Kopplar du dessutom deckarna till belysning i tex huvudbyggnaden (så att de tror att ngn e hemma) så kanske detta skrämmer
Mats: 1. Ja 2. Vet ej - har inte försökt 3. se ovan :) Kletig fogmassa kan kanske också vara ett alternativ typ utefog eller så. Du har inte en möjlighet att lägga upp en bild på det hela?
RealElwood: Jag har monterat senildosor där jag inte öppnade upp väggarna, om ditt hus är från det glada 70-talet precis som mitt så är det förmodligen 45mm reglar i innerväggarna. Då är vissa senildosor för djupa, jag sågade av mina helt enkelt, men det finns grundare dosor också. Så kolla om du kan hitta dosor med ett totalt djup på 45mm + gipsens tjocklek.
Canuto: Citat:" Tycker mer att när ord som sämre ljudbild å "tamt" ljud så känns det mer som det härrör från vad man kallar för inbillning." Tja, det kan kanske någon tycka, men vet man lite om ljud, dynamik e.t.c. och har en skaplig ljudanläggning så är det ganska lätt att höra skillnaden. Även dom som tror att det är inbillning kan höra samma sak! Sedan finns ju dom som är nöjda med
Joukko: Jag kanske skulle prova med någon billig antennförstärkare först innan man lägger ut en massa pengar på en ny antenn. Vet ni någon bra antennförstärkare? Jocke
ollebanan: [citat] Du måste lära dig skilja på teori och praktik, vad dom säger och vad du faktiskt får ut är något helt olika. EDGE må visserligen i teorin vara långsammare, men jag kan nog lova att praktiska tester av EDGE v2/v3 ger dig bättre resultat än tekniken NMT baseras på. Fördelen med EDGE är att kapaciten oavsett avstånd är likvärdig, med den tekniken som NMT kör på avtar
it-snubben: Dessutom så är det olika par som traditionellt har använts för tele resp. nätverk. Så det har inte varit någon risk. Åtminstonde upp till 100Mb nät. Med intåget av gigabit så kan det ju inträffa.