Hej!

Jag skulle vilja koppla in mitt "TV-system" enligt följande:

På taket en antenn för vanlig Boxer. På kallvind en antennförstärkare med 6 uttag. Sen dra ner kabel till TV-uttag i 6 olika rum.

Vad ska jag välja för prylar?

Kan man på något smart sätt göra det utbyggbart för typ ViaSat eller liknande i framtiden?

En annan fundering: Skulle man kunna avkoda signalen redan på vinden och sen skicka okodad signal till alla TV-apparater och slippa digitalboxar i alla rum?

Jag vill alltså kunna sätta in en tjock-tv i ena rummet och en platt-tv i det andra utan boxar.

Vad behöver man isåfall...om det är möjligt?

Ut från förstärkaren har du en möjligen två utgångar, dessa delar du med delningsfilter tills du har dina 6 kablar. ett vanligare sätt är att dra ned en kabel till första uttaget och sedan vidare till nästa.

Det finns digitalboxar som omvandlar 3 kanaler i taget, 2 boxar 6 kanaler. För ett försvarligt antal kanaler så blir det många boxar och man tappar t.ex. EPG.

Nyare TV har box inbyggd.

Egentligen är boxarna bara en tillfällig lösning, förr på den analoga tiden så hade TV en inbyggd mottagare som omvandlade signalen från antennen till en video signal som matades in i bildröret och vi fick se rörliga bilder.

Sedan bestämdes det att det skulle bli digitalt för att vi skulle sitta mer framför TV:n då utbudet skulle bli större.

Signalen kommer fortfarande från antennen och omvandlas till en videosignal så vi får rörliga bilder, skillnaden är bara att mottagaren står bredvid än så länge men det kommer apparater med mottagaren (digitalboxen) inbyggd i apparatskalet (finns visst redan).

Till tjockTV är det box som gäller, om den står bredvid eller på vinden är mest en praktisk sak. PlattTV:n så går det att köpa en TV med inbyggd digitalmottagare.

Sateliterna har ett annat system så där ska man ha en annan mottagare, lätt va.

Protte

Jag är medveten om att nya apparater har inbyggd "box", och man byter kort beroende på om man har Boxer eller Viasat osv.

Men finns det inte något sätt att avkoda alla kanaler och skicka dem till hur många TV-apparater som helst? Jag menar inte att jag ska ha gratis kanaler alltså...även om den vetskapen också skulle vara intressant :-)

Dessutom skulle jag vilja kunna ha tex både Boxer, Viasat och Canal Digital samtidigt! Jag vill alltså kolla om det finns någon sådan möjlighet. Jag tror inte det finns en enda Tv som har tre kortläsare tex.

Och ja, jag tycker också att det är onödigt med 3 olika abonnemang, men nu snackar vi bara om det går.

Undvik det vanliga sättet att dra antennkabel mellan uttagen. Ditt tänk med att dra ner kablar till varje rum är absolut det bästa då du likväl ligger i tankarna på satellitsvängen. Det finns ju vettiga uttag i dagsläget som har TV/RADIO/SAT samt även med 2 sat utgångar för de inspelningsbara boxarna.

Att ha samtliga programoperatörer till en tv samtidigt kan nog bli tufft enbart med just tv. Det går att göra men då snackas det lite om andra saker som även kostar ett par dollars.
Det finns i allafall Platt-tv som har inbyggd digitalbox anpassat för Boxer, Comhem och satellitsignal. Dock styrs det likväl litegrann av CA-modulen som du måste ha för att trycka i ditt programkort. Det är CA-modulen som anger den specifika krypteringen......

Att avkoda alla kanaler för att sedan skicka ut det i huset känns absolut inte som ett vettigt alternativ. Då är det bättre du ansluter ditt hus till något kabel-tv nät eller till någon fiber där du har ett analogt utbud (10-20 kanaler). Men bildkvaliteten är heller inte att jämnföra med vad som levereras ifrån en "setup-box" som är direktansluten till tv:n.

monostump skrev:
Att avkoda alla kanaler för att sedan skicka ut det i huset känns absolut inte som ett vettigt alternativ. Då är det bättre du ansluter ditt hus till något kabel-tv nät eller till någon fiber där du har ett analogt utbud (10-20 kanaler). Men bildkvaliteten är heller inte att jämnföra med vad som levereras ifrån en "setup-box" som är direktansluten till tv:n.
För det första...jag kan inte ansluta till varken kabel-tv eller fiber. Bor på landet så jag är glad att det finns adsl :-)

Jag tycker det låter kanon att avkoda alla kanaler och sen skicka ut dem. Frågan är bara om det är möjligt att göra digitalt? Dessutom kanske jag måste ha en box för varje kanal eller något sådant? Fast sen måste ju alla avkodade signaler skickas på samma lina ner i huset.

Hur funkar det med de fria kanalerna? Det är ju lite så jag vill ha det, fast då själv koda av uppe på vinden och sen skicka det till TV-apparaterna. Och då ska det naturligtvis gärna gå att kombinera både ViaSat, Boxer och Canal Digital på samma lina ner.

Rent tekniskt borde det gå att lösa, men frågan är om det finns sådana produkter att köpa?

Någon som har en aning om det överhuvudtaget går att lösa?

Tompa74, Tror du behöver en sånhär. Har själv installerat två stycken och dom fungerar förvånansvärt bra måste jag säga. Ett enkelt sätt att få de fria kanalerna till alla tv (oavsett årsmodell) i huset.

http://www.multibox.se/

Lycka till!

Ok, kollade lite på multiboxen. Den skickar ut de fria kanalerna analogt vilket löser problemet med tjock-tv och dessutom loop-through för de digitala fria kanalerna vilket gör att man kan få digitala kanaler där så önskas.

Men om man vill skicka ut kanalerna digitalt och avkodade till alla tv-apparaterna? Jag skulle i princip vilja ha en box som tar emot flera olika paraboler och antenner, kodar av de kodade signalerna och sen skickar det digitalt ner till de olika tv-apparaterna, gärna på samma kabel.

Hur skulle en dreambox lösa problemet? Och behöver man inte en box till varje tv isåfall?

Det går ! du behöver en central uppe på vinden som tar emot de signaler(sattelit,boxer) sen gör den om till digitala paket i t.ex system Cofdm som
sitter i alla nya platt tv med inbyggd box men var beredd på att det kostar
pengar centralen ligger i dagsläget på ca 200000kr med 2 muxar från canaldigital
(hur många muxar du behöver beror på var de kanaler ligger du vill ha)
sen kostar det gisningsvis ca 200kr/mån och tv (tror minimiantalet är 6) för korten
till centralen (standardkanaler ca 20kr/mån o tv per st, tv1000/canal+ ca 150kr/mån o tv/st

Nimajneb skrev:
TS frågar ju hur han kan bygga ett tv nätverk med en eller 2 sat, minst 6 TV uttag och marksänt.

Allt detta finns i detalj beskrivet här och det kostar några tusenlappar och inte 200k
[länk]
LÄS Tråden !
Han frågar om man kan avkoda de digitala kanalerna och skicka ut de okodat men forfarande dgitalt till alla tv apparater och de fixar du inte med några tusenlappar
det du refererar till förutsätter att du har en box vid varje tv som har ett programkort
i sig för för det man vill se och de var det han frågade om man kunde slippa

tomlan skrev:
LÄS Tråden !
Han frågar om man kan avkoda de digitala kanalerna och skicka ut de okodat men forfarande dgitalt till alla tv apparater och de fixar du inte med några tusenlappar
det du refererar till förutsätter att du har en box vid varje tv som har ett programkort
i sig för för det man vill se och de var det han frågade om man kunde slippa
Jag läste tråden och:
TS har 2 frågeställningar varav den senare var om det även gick att omkoda.

Som beskrivet är detta inget man gör i en vanlig villa utan man spinner vidare på grundfrågeställningen,

svarade på frågan om det går =svar ja

Lugn vänner! Inget bråk nu :-)

Alla inlägg är intressanta. Även om det inte skulle vara ekonomiskt möjligt!

Men visst, går det att lösa för rimliga pengar så blir det ju genast intressantare! Kanske att man får ha en box vid varje TV...men jag ska i varje fall inte behöva ha tre boxar vid varje TV...det blir lite jobbigt :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.