Många trådar och guider på forumet behandlar hur man drar datanät och telenät i sina hus. Jag har dock inte sett något om risken med åsknedslag i sådana nät.

Jag som bor på landsbygden har varit med om flera åsknedslag i både el- och telenätet.
Telefoner, faxar, modem och datorer har under åren gått sönder åtskilliga gånger, både hos mig och hos grannarna.

SIBAs treårsförsäkring för faxen täckte också åsknedslag helt kostnadsfritt och den utnyttjade jag många gånger. De erbjuder numera inte detta. :D

Sedan elen gjordes om för några år sedan med nedgrävd kabel både före och efter transformatorn och ny station istället för transformatorn i en stolpe så har det inte varit problem med åsknedslag i elen.

Men i teleledningen slår åskan ned ibland, senast i höstas då det small och lyste till i telejacket och basstationen till den sladdlösa telefonen dog. Hos grannen tog det modem, dator, usb-switch och skanner.

Vad jag vill komma fram till är att man inte alltid skall blanda tele och data i samma nät. Det är bekvämt med en kopplingscentral med patchpaneler och allt, men det behöver påpekas att det finns risker.

Om internet levereras via fiber eller antenn så är risken för åska den vägen låg. Att då dra in tele i patchpanelen och i samma nät ökar risken för skador i hela nätet om åskan slår ner. Det är tråkigt att bränna upp patchpanel, datakablar och dator-utrustning bara för att få med en telekabel i samma system.

Mitt råd är alltså: Blanda inte in telenätet i datanätet utan att ha tänkt igenom risken för åsknedslag. Telefon fungerar oftast bra med en basstation med sladdlös lur.

Ligger en hel del i det du säger, särskillt för oss på landet med luftledningar. Har man fibermatning så brukar man ha både data och tele på den så då har de samma skyddsnivå ändå.

För oss som har metalltråd in i huset så gäller det att åskskydda förbindelsen redan på vägen in. Tar sig åskan in så har vi två problem,
Dels elpulsen som ofta går rätt igenom ett adsl modem och slår ut datorerna oavsett hur nätet ser ut.
Dels har vi ett ordentligt magnetfält runt den här pulsen som kan ställa till det för närliggande elektronik oavsett om den är ansluten eller ej.

För att göra det hela otrevligare så har vi också en brandrisk pga överhettade kablar.

Därmed ser inte jag nätlösningen som ett problem utan det gäller mer att se till att skydda infartsvägarna ordentligt.

Dvs det krävs grovskydd, mellan och finskydd. De där småtingarna man hittar i tv butiken duger ofta som finskydd men de måste ha hjälp av lite kraftigare saker för att verkligen rå på effekten från en åskträff.

Grovskyddet sätter man senast i fasadmätarskåpet (bättre för oss med skåpet på stolpe). Mellanskydd i centralen som tar ned det hela till en nivå som finskydden har en chans att hantera.

Redigerat:
Den tanken har ju flurerat hos mig med som bor lite "avsides" , brukar ju dra ur tekniska prylar ev. slå av huvudströmmen i centralerna när man märker att det börjar blinka tätt inpå knallarna men det är ju inte alltid man är hemma osv.

Har ju ett skåp på elstolpen på gården med 3X25A som sedan går till 2 skilda centraler i varsitt hus.

Är det en stor kostnad måntro att få nån form av överspänningsskydd vid stolpen? (på ett hum 5-10-15000kr)

elrond.se

Problemet med kopparledningar är att el och tele/data kommer in olika vägar för att sedan mötas i datorn eller modemet.

Fundamenta i åskskydd är som redan till viss del nämnts att dra in alla ledningar på samma ställe i huset och använda grov-, mellan- och finskydd.

Att slå av huvudbrytaren hjälper föga - har blixten redan avverkat ett par kilometer från cumulonimbusmolnet till marken så spelar 3 mm i en öppen brytare ingen större roll..

Fiber löser problemet, helt klart, men dra ändå ur elkontakterna till ALL utrustning. Trådlösa nätverk är ett utmärkt skydd. Kanske routern blir förstörd, men datorerna klarar sig i alla fall.

Kan rekommendera en sådan här
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=428669

Har haft denna i 2 år nu och kör all min elektronik därigenom. Bor ifos inte på landet men har inte en enda elektonik pryl (Dator, tv, förstärkare, modem, telefon, satellit mm) har gått sönder. Kan vara värt att testa...

dra ändå ur elkontakterna till ALL utrustning.
Nej, gör inte det!

Om det blir ett nedslag med kontakterna i så ryker lite elektronik och du får bråka lite med försäkringsbolaget och sedan är det bra igen. Om du däremot kopplar ur grejorna, och får ett nerslag medan du gör det så står du med en sladd med en arg blixt i i näven. Visst, din livförsäkring täcker det, men det kanske inte upplevs som en fullvärdig ersättning.

Jag har resignerat, det är för mycket att koppla ur i vilket fall, så mitt skydd är sannolikheter och försäkringar.

Vill man vara extra säker så kan man ju dessutom blota till Tor... :)

Tackar för länken el_rille :)

Man kanske ska skaffa ett sån´t där åskpaket men undrar då om min far som är elektriker får koppla in ett sånt skydd säg på inkommande säkringskåp på stolpen eller måste man anlita en elis ifrån sitt nätbolag för det, för vad jag kunde läsa så ska skyddet in efter huvudsäkringar?

Sedan var det ju data/tele nätet med som tråden egentligen handlar om ;)

Det finns inget skydd som man bara pluggar i vanliga jacket en typ av mellanpropp som fungerar, visserligen kan ju kabeln brinna till jacket vid ett nedslag.

För jag har då inget skåp vad jag vet för inkommande telekabel, men det kanske man kan ringa och höra sig för om?

Det finns bra grovskydd för telenätet också, installerade sådana i föräldrarnas hus efter att jag tappat räkningen på trasiga nätverkskort, modem och telefoner. Sitter en utbytbar "överspänningssäkring" i dem. Den håller för det mesta men kan gå sönder när det smäller ordentligt. Jordas i elcentralen för att potentialutjämna mellan el och telenät (det är oftast den potentialskillnaden som tar kål på utrustingen).

Efter installationen har inget gått sönder.

Fick mina av Relacom då de tröttnade på att komma och byta telejack stup i kvarten.

MöIIer skrev:
Kan rekommendera en sådan här
[länk]

Har haft denna i 2 år nu och kör all min elektronik därigenom. Bor ifos inte på landet men har inte en enda elektonik pryl (Dator, tv, förstärkare, modem, telefon, satellit mm) har gått sönder. Kan vara värt att testa...
Det där fungerar fint som finskydd efter ett grov och mellanskydd men den har inte möjligheten att ta hand om effekten som ett grovskydd ska hantera och sen är det ju som sagt redan för sent då ledningarna fram till uttaget redan kan ha skadats. Dock kan det funka bra inne i stan med markledning enbart. Där har man ju ett starkare skydd iom att ledningarna är nedgrävda och elverkets transformatorstationer har åskskydd

Dom enkla finskydden som säljs överallt duger inte om man inte har ett grovskydd först, i alla fall inte för oss på landsbygden med luftledningar.

Till mitt dyra elstängselaggregatet kunde man köpa till ett litet åskskydd som pluggades in i eluttaget. Efter första åskvädret som dessutom var på lite avstånd så gick aggregatet sönder. Dum som man är köpte jag en ny plugg och lät reparera aggregatet. Vid nästa åskväder gick det sönder igen.
Pluggarna verkade helt oskadade.

Sedan några år har jag ett grovskydd i mätarskåpet och all el till dator, tv, larm m.m. går dessutom via en rejäl 5kW UPS som skyddar bra mot överspänning. Inte heller elstängselaggregatet har gått sönder sen dess och då använder jag ingen "plugg" med finskydd.

Jag drar numera nästan aldrig ur nån el här på gården när åskan går, jag litar helt på grovskyddet och UPS:en.

Numer har jag fiber till huset och tar internet och även telefon den vägen.
Telias gamla telekabel har jag draigt ur och rullat ihop i marken nån meter utanför huset. Det finns ingen anledning att ha en åskledare in i huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.