16 640 läst ·
20 svar
17k läst
20 svar
Tröttnat på Boxer. Vilka är alternativen?
Sida 1 av 2
Nu har vi tröttnat på Boxer och börjat se oss om efter alternativ. Lite yrvaket inser jag att det hänt saker ute i TV-världen men finns det verkligen inget annat marksänt alternativ man kan välja? Vi bor i radhus, saknar såväl parabol som kabel TV-anslutning, och vill helst inte ha TV via bredband (bunden till en viss leverantör pga jobbet).
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Redigerat:
Canal Digital tror jag kör något erbjudande nu med instalation om man binder sig ett tag. Jag tycker i alla fall att CD är bäst när det gäller parabol
http://www.canaldigital.se/Utbud/Pa...affa-Familjepaketet-och-fa-tre-manader-fritt/
http://www.canaldigital.se/Utbud/Pa...affa-Familjepaketet-och-fa-tre-manader-fritt/
Medlem
· Kronobergs län
· 67 inlägg
Vet inte om man vågar säga dett..... men dreambox är ett riktigt bra alternativ om man är 3-4 stycken. Då finns det ju några kanaler att välja på! J ag kommer köpa det inom kort.
Kanske inte det val du vill höra, men fria utbudet och tanka ned det som man vill titta på? ;-)
SVT Play och SVT Primo är gratis, TV4 Anytime kostar 49kr/mån, kanal 5 vet jag inte vad det kan kosta...
Behövs bara en HTPC...
SVT Play och SVT Primo är gratis, TV4 Anytime kostar 49kr/mån, kanal 5 vet jag inte vad det kan kosta...
Behövs bara en HTPC...
Du skriver inte varför du tröttnat på Boxer och vad din kravbild för tv är? En eller flera tvapparater som ska kunna användas samtidigt och då troligtvis med olika kanaler. Vill du ha flera kanaler eller andra kanaler än det Boxer kan erbjuda?
Vi har tröttnat bl a på att Boxer skickar runt kanaler lite hur som helst. Det har varit flera plötsliga ändringar och sedan månader har vi t ex trean och fyran på plats 803 och 804 av någon anledning. På vanliga platsen visas kanalnamn etc men ingen bild/ljud. Vi har startat om boxen men inget har ändrats och supporten är det lögn att få tag på. De gånger vi lyckats har det tagit sådär 20 min i telefonkö.AndersS skrev:
Sen gillar jag inte att vissa kanaler inte är tillgängliga hela tiden. Jag har betalat för en kanal men på vissa tider visas andra kanaler som jag inte betalat för på dess plats (av utrymmesbrist enl supporten), och då får jag inte se nada.
Boxer har inte alla kanaler vi skulle vilja se heller. Det är i korthet varför vi är trötta på Boxer.
Det är nog inte så enkelt att det bara beror på Boxer (vilka f.ö. bara är bolaget som står för betalTV:n, de fria kanalerna och distributionen är Teracom).....
Ditt problem med var kanalerna hamnar tror jag mer beror på mottagaren. Vad är det för modell ? I sändningen distribueras en lista över var kanalerna skall ligga. De flesta s.k. "Boxergodkända" mottagare fixar detta utmärkt - TV3 på plats 3 o.s.v.
Men sedan finns det varianter. Hade en köksTV med inbyggd digitalmottagare som envisades med att lägga alla kanaler från nr 800 och uppåt. Dessutom i den ordning den träffade på dem, INTE i signalstyrkeordning. Det sistnämnda har vissa "godkända" apparater också problem med - de lägger den senast påträffade t ex TV3 på plats nr 3. Inte den starkaste.
Det låter som sagt mer som att Din mottagare inte är den skarpaste direkt. Vad har Du för mottagare ?
Att man inte har en viss kanal dygnet runt kan i vissa fall bero på att den helt enkelt inte sänder under dessa tider (Discovery, Disney m.fl.). Då lägger man in något annat här. Så är det även när kanalen distribueras via satellit. Men visst, ibland är också som Du skriver.
Igår hade t ex min Anderson-TV från Net-on-net på eget bevåg bytt ut plats 4 till en TV4 som inte sänder på den här sidan av landet. Men alla de andra markmottagarna beter sig precis som man vill, så det är knappast Boxers fel.
En variant är att Du inte gör automatisk sökning utan går in på Teracoms sida och ser på vilka frekvenser/kanaler "Din" sändare sänder på, knappar in dessa och gör en manuell sökning istället. Sedan kan Du dessutom flytta det Du vill ha till en egen lista ("favoritlista") och köra via den.
Utbudet är givetvis större via satellit, men räkna med att även där behöva söka om och underhålla kanallistorna. Det kommer Du inte ifrån. Senast nu var det Femman och sedan SVT1 som krävde åtgärd hemma hos mig (Canal Digital).
Ditt problem med var kanalerna hamnar tror jag mer beror på mottagaren. Vad är det för modell ? I sändningen distribueras en lista över var kanalerna skall ligga. De flesta s.k. "Boxergodkända" mottagare fixar detta utmärkt - TV3 på plats 3 o.s.v.
Men sedan finns det varianter. Hade en köksTV med inbyggd digitalmottagare som envisades med att lägga alla kanaler från nr 800 och uppåt. Dessutom i den ordning den träffade på dem, INTE i signalstyrkeordning. Det sistnämnda har vissa "godkända" apparater också problem med - de lägger den senast påträffade t ex TV3 på plats nr 3. Inte den starkaste.
Det låter som sagt mer som att Din mottagare inte är den skarpaste direkt. Vad har Du för mottagare ?
Att man inte har en viss kanal dygnet runt kan i vissa fall bero på att den helt enkelt inte sänder under dessa tider (Discovery, Disney m.fl.). Då lägger man in något annat här. Så är det även när kanalen distribueras via satellit. Men visst, ibland är också som Du skriver.
Igår hade t ex min Anderson-TV från Net-on-net på eget bevåg bytt ut plats 4 till en TV4 som inte sänder på den här sidan av landet. Men alla de andra markmottagarna beter sig precis som man vill, så det är knappast Boxers fel.
En variant är att Du inte gör automatisk sökning utan går in på Teracoms sida och ser på vilka frekvenser/kanaler "Din" sändare sänder på, knappar in dessa och gör en manuell sökning istället. Sedan kan Du dessutom flytta det Du vill ha till en egen lista ("favoritlista") och köra via den.
Utbudet är givetvis större via satellit, men räkna med att även där behöva söka om och underhålla kanallistorna. Det kommer Du inte ifrån. Senast nu var det Femman och sedan SVT1 som krävde åtgärd hemma hos mig (Canal Digital).
Redigerat:
Satellit via Canal Digital eller Viasat. Utbudet är stort och det FUNGERAR. Dessutom kommer mer och mer HD-TV. Marksänt kommer aldrig att kunna konkurera med satellit när det gäller kvalité och utbud då man aldrig kommer att ha tillgång till samma bandbredd. Gissa var alla kabeltvnät hämtar sina kanaler ifrån...
det finns en lång tråd om alternativen.....
http://www.byggahus.se/forum/teknik/104218-canal-digital-vs-viasat.html
http://www.byggahus.se/forum/teknik/104218-canal-digital-vs-viasat.html
Tackar för hjälpen! Boxen är Boxers egen som kom med abonnemanget.
Efter en del marknadsstudier så tror jag mig vara beredd att ta steget. Steget upp på taket för att montera en parabol på skorstenen.
Canal Digital låter lockande även om 24 mån bindningstid är mycket.
Efter en del marknadsstudier så tror jag mig vara beredd att ta steget. Steget upp på taket för att montera en parabol på skorstenen.
Boxer har inga "egna", utan det är en annan tillverkares (Thomson o.s.v.). Eftersom Boxer subventionerar med ett visst belopp kan det vara olika mottagare från tid till annan, och kunden kan ganska fritt välja också. Därför är det intressant vad det är för låda.Paddy skrev:
Det händer mycket på digitalmottagarsidan. Är "boxer"-lådan lite till åren så är den inte speciellt representativ för digital markmottagning idag. Fast skall Du då ändå byta och utbudet passar bättre på satellit - byt system. De fria kanalerna kan du ju ändå fortsätta ta emot med marklådan, som reserv eller till extraTV:n.
Jag menar att det är boxen som ingick i paketet när vi tecknade vårt avtal med Boxer. Märket är Samsung och när avtalet löper ut i maj nästa år så fyller boxen två år.Ingper skrev:Boxer har inga "egna", utan det är en annan tillverkares (Thomson o.s.v.). Eftersom Boxer subventionerar med ett visst belopp kan det vara olika mottagare från tid till annan, och kunden kan ganska fritt välja också. Därför är det intressant vad det är för låda.
Det händer mycket på digitalmottagarsidan. Är "boxer"-lådan lite till åren så är den inte speciellt representativ för digital markmottagning idag. Fast skall Du då ändå byta och utbudet passar bättre på satellit - byt system. De fria kanalerna kan du ju ändå fortsätta ta emot med marklådan, som reserv eller till extraTV:n.
Tycker Boxer fungerar riktigt bra, visst sker det lite ändringar i kanallistan ibland men det är ju bara att ha en favoritlista (även de enklaste mottagarna brukar ha denna finess) som man själv ändrar efter behag.