Har den senaste veckan märkt att mitt powermax larm indikerar på telelinjefel, fast det går att larma ändå.
Har kontrollerat genom att sätta en telefon i samma jack där larmet är kopplat och där är signal som vanligt och det går att ringa utan problem. När jag lyfter luren så försvinner felindikeringen och när jag lägger på luren så kommer den tillbaka efter några sekunder igen.
Någon som har en aning om vad detta kan vara för skumt? Har nämligen fungerat felfritt i snart 3 år.
Fel på hårdvaran?

tappar larmet 50volt som ligger på telelinjen så indikerar den telelinjefel, skulle tro att felet ligger i din telefon eller i adslsplitter som förmodligen sitter i samma jack eftersom det verkar som larmet är kopplat efter dessa, larmet skall normalt alltid ligga först i telen pga att sånna saker inte skall inträffa, dock om man har adsl kan de krävas att larmet kopplas in efter adsl splittern då den kan ha problem att ringa ut med skitig signal på linjen som adsl ger innan splittern

Jo larmet sitter efter adsl-splittern, annars funkar inte bredbandet.
Du har inga konkreta tips på vad man kan göra åt det?
Kan ju inte ta bort bredbandet bara för larmet inte funkar och att köra gsm-sändare känns lite dyrt med tanke på att det förut fungerat utan problem som det är nu.
Går det inte att stänga av denna 50volt kontroll eftersom det är uppenbart att linjen fungerar som den ska, annars skulle det inte gått att ringa heller.

Redigerat:
du kan ju alltid prova att byta adsl splitter o se om de hjälper eller telefon, blir de samma fenomen med en annan?

så du menar att larmet kan skicka larm till dig under tiden som felindikeringslampan lyser o indikerar telefel?

T
Jag råkar ut för telelinjefel titt som tätt, verkar uppstå när någon ringer oss. Triggas förmodligen av något kort avbrott eller strömspik eller något, inget som stör larmfunktionen (annat än att larmet ringer upp larmcentralen och meddelar felet, men de gör ingenting åt det.)

Hehe, visste inte att den ringer upp larmcentralen och meddelar. De måste ha fått väldigt många meddelanden från mig nu då.
Problemet i mitt fall tror jag var en gammal trådlös telefon. När jag drog ur denna så slockade den gula lampan och den rapporterar inte längre om telelinjefel.

d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.