Nu ska vi få stadsnät i villan och jag skulle vara tacksam om jag fick lite hjälp.
Vi är nu mitt inne i en omfattande renovering, så eftersom vi rivit väggar etc så passar det nog bra att dra nya rör för stadsnätet med.

Vi fick veta att vi ska ha plats för ett mediaskåp där NODen ska stå. Därifrån ska det gå ut kablar för internet/tv/telefoni och annat.

Är det någon som kan tipsa om ett bra mediaskåp?
Vilka kablar behövs? De sa UTP CAT 6, var finns de att köpa billigt?
Vilka uttag i väggen ska man ha? Är det något jag inte har tänkt på?

C
UTP = Unshielded Twisted Pair. Ja, det ska vara oskärmat utom i extrema situationer. Sätt dosor där du ska ha uttag (till nätverket) och dra dubbla 20mm VP-rör till ditt mediarum. Titta gärna på dustin.se och dustinhome.se (dustin.se har större sortiment av mer kommerciella nätverksgrejor tex) för att hitta trevliga rackskåp som passar ditt behov.

I övrigt vill jag hänvisa till nätverksguiden här på forumet.

Jag har läst Mats Nätverksskola.

Men vad är det för dosa man ska ha till tv:n? Det är väl inte samma?

De som installerar bredbandet sa att man skulle dra tre kablar till varje rum om man ska ha internet/tv/telefon i alla rum.

C
Samma dosa i väggen jo, sen vad dom använder för IPTV (nåt jag själv inte är särskilt förtjust i, vill inte att tvn ska ta av bredbandets bandbredd), vet jag inte, men det ska garanterat sitta i en vanlig apparatdosa. Sjävlklart sätter man dubbeluttag för nätverk, alltså två kablar, och det är lättare att dra fram en kabel i ett VP-rör, än två, så när du ändå gör det tycker jag du kan dra dubbla VP-rör.

Telefonin gillar jag inte heller att ha över bredbandet, men det kanske inte finns nån annan möjlighet. Tänk på vad som händer när strömmen går bara.

Jag har också tänkt på det där med telefoni och tv över bredbandet, men nu har regeringen bestämt sig för det. ;-)

Är det kvalitetsskillnad på kablar och uttag beroende på märke och var man köper dem? Kan ni rekommendera?

Är det någon som kan rekommendera ett mediaskåp? Eller rackskåp kanske det heter som cheetah1 sa tidigare.

Ska tillägga att jag inte är gjord av pengar..

Just såna kablar jag vill undvika! ;-)

Behöver man dra tre kablar till varje rum? Kan de gå i samma rör?

Rör oc dosor kan man inte få för många av.

Som jag tolkar det så kommer du att få tv+tele+internet via fibern.
Då skulle jag dra minst 2 20 mm rör med en dosa till varje rör eller 2 16 mm rör/slang till varje dosa.

3 kabel i ett 20 rör kan gå men det rekommenderas verkligen inte därför att det kan bli verkligen bökigt om man vill byta en ledning i framtiden. Skulle man behöva byta mot en framtida kabel som är lite tjockare finns det också en risk för att det spricker.

Rör och dosor ska man ju helst aldrig behöva byta även om man byter uttag och kabel så därför bör man överdimensionera dessa redan från början

Får nog bli ett 20 rör, har bara rivit väggarna på övervåningen. Har ett tomt 20 rör redan som går till nedervåningen. Noden från stadsnätet kommer att gå in på övervåningen är det bestämt.
Vad heter de där uttagen som man ska köpa?

Be din elektriker köpa färdig "20 slang med 2st cat6".

Underlättar fruktansvärt mycket...

Kan kosta någon kr extra...

Nja, rören är ju redan monterade. På övervåningen blir det två rör, men det är bara ett rör som går till nedervåningen och där är det färdigrenoverat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.