Hej jag har satt in två st energimätare OD 4165 i centralen hemma och skulle nu vilja logga förbrukningen i min Windows home server. Någon som vet om det går och vad jag behöver för att kunna göra det?

• Energi mätare OD 4165.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har den S0-utgång kan du använda dig av en räknare för 1-wire och sedan på såvis läsa in datan.

m.nu och hobbyboards är 2 ställen som säljer delar och kit.

Den har en pulsutgång längst ner till vänster på bilden, så det går bra att koppla till datorn.

Vill du bara prova lite så ta techtrades mätare, ska du mäta lite mer seriöst så är nog en 1-wireräknare att föredra framför allt om du ska göra egna diagram i realtid med msure eller liknande.

danielr112 skrev:
[länk]
Så kan det se ut.

Och nej det är ingen fara att trycka på disable på den sidan ;)
Det där var snyggt! Vad har du för prylar för att ordna det där?

/avundsjuk
Postat via mobilen

jag har en räknare som går på 1-wire. En dator som sedan hämtar värdena och generarar lite grafer. Det du ser där är sådant jag experimenterar med. Har mer på gång som ska igån när jag hinner

men istort set

dator av något slag.
1-wire adapter (usb är att föredra)
lite kabel
ds2423 räknare.

m.nu har de flesta alt om du köper på hobbyboards

Sedan till 1-wire kan man koppla alla möjliga pryttlar. Som temperaturmätare. Regnmätare. Ljussensorer. Ja bara dina fantasier sätter stopp.

Finns lite färdiga programvaror som msure som man kan köra med. Men man kan också fixa egna scriptt och dylikt. t ex i linux som jag kör i.

Du kan ju köpa ABBs egen CEM05000. Kan man med ethernet koppla direkt till datorn. Har ingen aning om priser.

ok då verkar jag vara inne på rätt spår. Får beställa hem grejer och börja testa lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.