2 239 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
IP-telefoni "linje" in i datorn?
Jag har IP-telefoni via Alltele nu.
Finns det någon programvara för Windows för att kunna använda denna "linje" i datorn i ett sk. "Softphone" program.
Jag vill alltså kunna svara/ringa från vårt vanliga telefonnr på datorn! Och ha där en telefonsvarare, se missade samtal osv..
Finns ju en hel del sådana här program, men alla jag har läst om har varit för att "ringa gratis via internet".. Alltså typ som Skype.
Jag vill alltså ringa via mitt vanliga telefonnr, fast på datorn! Går detta? (Datorn är ju redan inpluggad i ip-telefoni routern.. så borde väl gå?)
Finns det någon programvara för Windows för att kunna använda denna "linje" i datorn i ett sk. "Softphone" program.
Jag vill alltså kunna svara/ringa från vårt vanliga telefonnr på datorn! Och ha där en telefonsvarare, se missade samtal osv..
Finns ju en hel del sådana här program, men alla jag har läst om har varit för att "ringa gratis via internet".. Alltså typ som Skype.
Jag vill alltså ringa via mitt vanliga telefonnr, fast på datorn! Går detta? (Datorn är ju redan inpluggad i ip-telefoni routern.. så borde väl gå?)
Det hade vart super om det fungerade, men tveksamt att de släpper in "vanliga" datorer på deras telefoni nät. Precis som IPTV är det tunnlat med högre prioritet i din uppkoppling så det kan vara trixigt att hoppa på den "linan". Tror man behöver en IP växel hemma för att göra det du vill för att "omvandla" detta till att en dator skall kunna ta emot samtalet.
Hoppas du förstår mitt yrande...
Hoppas du förstår mitt yrande...
Din router delar upp dina inkommande och utgående trafik utifrån om det är data eller teletrafik, teletrafiken finns alltså inte på ditt LAN öht.
Om du inte skall börja gräva ner dig djupt i tekniken så borde ett gammalt hederligt modem till din dator och en valig telesladd mellan modemet och din router funka tillsammans med lämplig programvara.
Om du inte skall börja gräva ner dig djupt i tekniken så borde ett gammalt hederligt modem till din dator och en valig telesladd mellan modemet och din router funka tillsammans med lämplig programvara.
Jo.. jag tänkte på de.. men de känns ju som en jävla omväg. Min dator är ju inkopplad i samma burk som telefonerna.. borde ju finnas ett program för att ta vara på detta. Jag har skrivit till AllTele får se vad dom säger.mexitegel skrev:Din router delar upp dina inkommande och utgående trafik utifrån om det är data eller teletrafik, teletrafiken finns alltså inte på ditt LAN öht.
Om du inte skall börja gräva ner dig djupt i tekniken så borde ett gammalt hederligt modem till din dator och en valig telesladd mellan modemet och din router funka tillsammans med lämplig programvara.
Alltele verkar ha tjänsten för företagskunder.
http://www.alltele.se/foretag/telefoni/sip-konto-foretag
http://www.alltele.se/foretag/telefoni/sip-konto-foretag
Du kan använda en softphone mot AllTele, men inte samtidigt som du använder den vanliga IP-telefoniroutern (man brukar bara kunna registrera (d.v.s. ansluta) en enhet i taget mot abonnemanget).
Vill du köra båda samtidigt så måste du ha nån form av "växel" mellan så det bara är EN anslutning mot AllTele.
Vill du köra båda samtidigt så måste du ha nån form av "växel" mellan så det bara är EN anslutning mot AllTele.
Klicka här för att svara