Det har uppstått lite komplikationer vid programmeringen av mitt DSC-larm.

Problem:
Nästan alla zoner indikerar att de är öppna (oavsett om det är magneter eller PIR).
Det enda som fungerar precis som det skall är MAP-zonerna.
Jag fick det att fungera för ett dygn sedan då alla zoner fungerade perfekt. När jag sedan försökte lägga till extra användarkoder så kom problemet tillbaka igen. Det började med de zoner som det var aktivitet i, PIR exempelvis, om jag sedan öppnade ett fönster och stängde så indikerades denna zon som konstant öppen. Slutligen var alla zoner (utom mapzonerna) öppna konstant.
Nu är jag ganska desperat eftersom jag inte har en aning om vad som kan vara fel.

Utrustning:
DSC 1832 (PC1832 v4.2) med PK5500 och en LCD5511 map. 3st PIR och 9 dörr- och fönstermagneter. Jag har programmerat larmet med hjälp av DLS IV eftersom jag inte fick kontakt med DLS2002. Kanske för att drivrutinerna är 4,1(?).

Installation:
Alla slingor är enkelbalanserade och NC. Jag har kopplat loss sladdarna i skåpet och mätt upp resistansen till 5,54 kOhm över alla magneter. Över PIR var resistansen oändlig, varför vet jag inte men skåpet var inte strömsatt. Det sitter dock en 5,6k i varje C-utgång på varje PIR. Det sitter inte några motstånd i maparna (vet inte om det skall göra det).

Programmering:
Alla zoner var satta till enkelbalanserade (single end of line, SEOL) och NC och jag har valt SEOL i ”system option dialog”. Jag använder bara en partition.

Zon 1 01 Delay 1 SEOL, NC magnet Map-zon (PK5500)
Zon 2 03 Instant SEOL, NC magnet
Zon 3 03 Instant SEOL, NC magnet
Zon 4 03 Instant SEOL, NC magnet
Zon 5 32 Inst. S-A SEOL, NC PIR
Zon 6 32 Inst. S-A SEOL, NC PIR
Zon 7 32 Inst. S-A SEOL, NC PIR
Zon 8 32 Inst. S-A SEOL, NC magnet

Zon 9 01 Delay 1 SEOL, NC magnet Map-zon (PK5511)

Eftersom det fungerade felfritt i ca 20 timmar tills jag kopplade upp datorn så antar jag att kabeldragning och motstånd fungerar och att det måste vara en programmeringsmiss men jag har inte hittat några svar på forum eller efter Googling.

Har någon ett bra svar eller tips skulle jag bli mycket tacksam.

Redigerat:
Börja såhär för att spåra ev fel. Koppla bort en sektion och lägg ett motstånd på ingången i centralen. Kvarstår felet är det en programeringssak, försvinner feler är det felkopplat.

Sen sätt dubbelbalansering på PIRen, det underlättar din felsökning. Att du har avbrott på dessa indikerar att du troligen har missat Sabben. Det hade du förmodilgen sett via dubbelbalaseringen.
jag säger just dubbelbalasering på PIR bara pga att det finns inga argument att inte sätta det, utrymmet finns, felsökningen är lättare. På MK är det lite som man vill oftast är de MK man köper av sådan typ att dubbelbalasering är ett företag för sig att få till och framförallt få plats med.

Tack, skall testa detta.

Hur gör man då med [013] om man blandar SEOL och DEOL?
"Option 1" kan då vara "off" - End of line resistors
men hur går det med "option 2" där man måste välja vilken typ av balansering jag har?

Dessutom så borde väl inte zonerna indikera som öppna om jag sätter "Option 4" till ON om det rör sig om sabb

I DLS IV är det klart förvirrande för en lekman att man kan välja en slags global balansering och ändå sätta specifikt på respektive zon eller har jag helt missat syftet med [013] 1 & 2?

På mitt DSC-larm kan man inte blanda enkelbalanserat och dubbelbalanserat. Man måste välja antingen eller. Men det kan ju ha ändrats på senare år.

Uppdatering:
Efter flera timmars testande och pillande så fick jag det slutligen att fungera.
Jag ändrade NC till "off" i alla zoner och plötsligt så släcktes alla zoner ner (men öppnas när man bryter).
Jag kan inte riktigt förstå varför eftersom alla sensorer är NC.
Har någon en bra förklaring?

Det gick däremot bra att dubbelbalansera PIR:arna och ändå ha [013] satt till enkelbalanserad.

Nåväl, hoppas detta hjälper någon annan med panik.

Jag fick svar från ett annat forum som kanske kan hjälpa någon i framtiden.

Ken_in_Pittsburgh @ www.diyalarmforum.com
There's a basic misunderstanding here. In DSC parlance, Normally Closed refers not so much to the type of sensor as to the type of zone. Normally Closed means "No Resistors." If you turn Section 013 option 1 ON, that means you are not using resistors, but rather simple, normally closed loops. If option 1 is OFF, that means you are using resistors, and can therefore use either Normally Open or Normally Closed sensors (or both!). So NC is the opposite of EOLR. If you set 013 option 1 ON, you cannot use resistors without the system thinking that the zones are open (since it does not expect to see that resistance). Also, if option 1 is set for NC loops, it does not matter how you set option 2 (single or double EOLR); the system will ignore the setting, since you have told it "NC -- No Resistors" in option 1.
...och på frågan om olika balansering på olika zoner
samme Ken skrev:
...since you have a version 4.2 system, you can choose NC or EOL individually by zone (including the choice of single or double) for the first 8 zones only. For the record, single EOL resistors supervise the wiring against shorts (either accidental or intentional). Double EOL's protect against shorts AND open circuits (cut or broken wires). Most residential installations use either single EOL's or NC loops. There's no reason to not use double EOL's, though some might consider it overkill. I would say, especially for a beginner, it might be safer (and less complicated) to stick with single EOL's for now, and get things working smoothly. If`you eventually feel you want or need the additional security of double EOL's, you can start with one zone and gradually implement it as you become more comfortable.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.