Börjar om och ställer samma fråga igen. Får bara hoppas att ngn som kan svarar.
Hur ska jag göra för att få svärtan i stenen? Hugga rent vill jag inte.
Ni ser på dessa små ytor att den är grafit när den är färsk. DVS under 50 år :)

Har provat med saltsyra. Gick bara litelite (går det att plantera växter i salsyrabehandat jord?).

• granit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad händer när du kör blästermunstycket i högtryckstvätten?

MathiasS skrev:
Vad händer när du kör blästermunstycket i högtryckstvätten?
Vet ej. Har provat med stålborste i en vinkelslip. Svag resultat.
Hustrun tror på rostborttagare till bilar :)

Ingen aning, men jag är rätt så säker på att det inte är granit. Kanske gör det enklare att söka.

Troberg skrev:
Ingen aning, men jag är rätt så säker på att det inte är granit. Kanske gör det enklare att söka.
Där den köptes så de granit. Men det spelar ingen roll bara den blir svart. Ska kanske börja med att fastställa stenarten? Hmmm. Kan lika mycket om det som om trädgårdar :(

Troberg skrev:
Nu har en geodet konstaterat. Det är diabas. Men han visste inte hur man tar bort ferriten som fallit ut.

På något sätt känns det som du kämpar lite mot naturen här...

Dock kan väl kanske sandbläster vara på sin plats, att köra kemikalier på något i trädgården känns väl lite tvivelaktigt, speciellt om du har behov av att lösa rätt mycket järn

Har testat med stålborste på en vinkelslip. Inget vidare resultat. Varför skulle det bli bättre med sandbläster?

Med rätt utrustning tar du bort material från ytan med blästern enligt samma princip som när man tex med schabloner blästrar text på gravstenar osv. Om du inte får fram din önskade yta genom att ta bort 0,1 eller 0,2 mm är det nog snarare fråga om fel sten än fel verktyg. Även om du med vinkelslipen får en hög hastighet mot ytan är det fortfarande bara relativt mjuk metall mot hård sten.

Har fått tips om oxalsyra. Vad tror ni?

Vi har ganska järnrikt vatten och när jag fyller utomhusspa:t blir det en brun kletig beläggning längs vattenkanten som är nästan omöjlig att ta bort. Häller då i ett medel som heter No Scale och vips så "försvinner" det bruna i vattnet. Om det löser upp, binder eller vad det gör vet jag inte. Det står "motverkar utfällningar av metaller i vattnet." Eftersom jag har det hemma hade jag provat det men...
Det andra medlet jag använder för att få bort järnet är Cilit Bang badrum.

http://badrumscompaniet.se/no-scale-500ml-/product_details.php/products_id/43

"No Scale" i ovanstående inlägg innehåller fosforsyra, ett bra universalmedel mot rost som borda kunna funka bra även på denna sten.
Jag hade även provat ättika... Eller jag hade nog tagit och våtblästrat stenen direkt.

Skaffade våtbläster.
Ger inget! Bortkastade pengar.

Blandade till kraftigare oxalsyra och ny test.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.