Börjar om och ställer samma fråga igen. Får bara hoppas att ngn som kan svarar.
Hur ska jag göra för att få svärtan i stenen? Hugga rent vill jag inte.
Ni ser på dessa små ytor att den är grafit när den är färsk. DVS under 50 år
Har provat med saltsyra. Gick bara litelite (går det att plantera växter i salsyrabehandat jord?).
Hur ska jag göra för att få svärtan i stenen? Hugga rent vill jag inte.
Ni ser på dessa små ytor att den är grafit när den är färsk. DVS under 50 år
Har provat med saltsyra. Gick bara litelite (går det att plantera växter i salsyrabehandat jord?).
På något sätt känns det som du kämpar lite mot naturen här...
Dock kan väl kanske sandbläster vara på sin plats, att köra kemikalier på något i trädgården känns väl lite tvivelaktigt, speciellt om du har behov av att lösa rätt mycket järn
Dock kan väl kanske sandbläster vara på sin plats, att köra kemikalier på något i trädgården känns väl lite tvivelaktigt, speciellt om du har behov av att lösa rätt mycket järn
Med rätt utrustning tar du bort material från ytan med blästern enligt samma princip som när man tex med schabloner blästrar text på gravstenar osv. Om du inte får fram din önskade yta genom att ta bort 0,1 eller 0,2 mm är det nog snarare fråga om fel sten än fel verktyg. Även om du med vinkelslipen får en hög hastighet mot ytan är det fortfarande bara relativt mjuk metall mot hård sten.
Vi har ganska järnrikt vatten och när jag fyller utomhusspa:t blir det en brun kletig beläggning längs vattenkanten som är nästan omöjlig att ta bort. Häller då i ett medel som heter No Scale och vips så "försvinner" det bruna i vattnet. Om det löser upp, binder eller vad det gör vet jag inte. Det står "motverkar utfällningar av metaller i vattnet." Eftersom jag har det hemma hade jag provat det men...
Det andra medlet jag använder för att få bort järnet är Cilit Bang badrum.
http://badrumscompaniet.se/no-scale-500ml-/product_details.php/products_id/43
Det andra medlet jag använder för att få bort järnet är Cilit Bang badrum.
http://badrumscompaniet.se/no-scale-500ml-/product_details.php/products_id/43
"No Scale" i ovanstående inlägg innehåller fosforsyra, ett bra universalmedel mot rost som borda kunna funka bra även på denna sten.
Jag hade även provat ättika... Eller jag hade nog tagit och våtblästrat stenen direkt.
Jag hade även provat ättika... Eller jag hade nog tagit och våtblästrat stenen direkt.
Klicka här för att svara