Vi bygger idag ett stenhus på 208 m2, som till början används som fritidshus men planeras senare bli vår permanentbostad. Hur skall jag hantera telefon ( förbereda för fast installation fast eller köra mobilt ), bredband ( vilka installationer bör jag förbereda för? ) med trådlöst( smartast och mest flexibelt ) och TV ( om jag nu eller senare vill ha tillgång till stort kanalutbud )??. Finns det möjlighet att paketera allt med en leverantör ??

Har hittills inte lyckats skapa mig en bild över vad som är vettigt för dagens och framtida behov. Men snart måste jag ge el installatören besked om vad jag önskar.

Finns det någon som kan ge mig vägledning ???:rolleyes:

Hälsn// S

Själv har jag klippt tråden helt. Om ...

Du (och familjen) använder mobil tele.
Du vill ha HD kanaler och på flera TV.
Inte tokspelar.
Har bra signal på mobilt.

Då gör som jag ...

Skippa fasta telefonen helt och hållet. Skaffa tres hemmaväxel och koppla alla (eller bara en del) mobiler till den. Passar vår familj utmärkt.

Jag kunde konstatera att jag numera har dubbel hastighet 13Mbps ner och 2Mbps upp på det mobila bredbandet, än på ADSL så det åkte ut också. Har en dongle med tillhörande TP-Link router.

TV genom parabol. I princip alla kompisar jag har som valt IP TV via ADSL har inget annat än strul, speciellt om man vill ha flera TV apparater.

Jag skulle göra som så att:
Markrör till lämplig punk för ett telesnöre, samt ett rör till lämplig punkt för fibersnöre.
De samlas som sig bör i mätarskåpet för ev. åskskydd o pot.utj.
Sedan, lämpliga tomrör från tv-rum Lr rum där ev. tv kommer att befinna sig, till lämpligt ställe på vind eller fasad där en parabol lämpar sig mest.
Och, ett datastjärnnät till minst samtliga rum. MInst dubbeluttag i v-rum/tv-rum och lämpligast även i sovrum om tv kommer att befinna sig där någon gång.
Fundera även på vart du vill ha ev. telejack, och dra dit iaf tomrör o en dosa. Går även att köra över datanätets TP-kabel, men då lämpligen sätta två dubbeluttag i det/de rum som flest apparater kommer att befinna sig i.
Så skulle nog ja ha gjort, tror ja.
Rören till parabolen skulle jag nog dra VP20 för att utan problem få i dubbelcoax ifall ja vill ha inspelningsbar box. VIsst, finns boxar idag som klarar det på en kabel, men varför vara dumsnål när man ändå håller på,
i det stora hela märks knappt kostnaden för några VP20 i ett nybygge.
Av detta får du då ut att du har alla möjligheter att välja fast tele, mobiltele, mobilt lr fast bredband och tv via parabol eller IPTV. Och eftersom du har lagt tomrör för optokabeln så kan du ansluta dig direkt om fiber finnes där du bygger, eller ha allt klart den dagen det kommer till dig.

Hller med om att,an vinner i längden på att förbereda med rör.
Tänk dock att från en satdisk så bör du dra rör som klarar 8 bra koax kablar, det ger möjligheten att se på två satelliter på flera tv apparater förutsatt att drar det till en central punkt i huset, förslagsvis samma punkt som pc nätverket går till.

Hej!

Vill varna lite för att förlita sig på mobilt bredband. EN bekant har surfat trådlöst i ca 1 år nu med turbo 3g via telenor. Det har varit hufsat stabilt. Dock senaste halvåret upplevde han att det var tvärstopp mer eller mindre oavsett tid på dygnet. Webbsidor tog lång tid att ladda, youtube hackade etc. Ingen kunde ge någon förklaring till detta, han hade full signalstyrka, körde "3g only" etc... Han gav upp och skaffade adsl 2mbit och det har varit tokstabilt.

En annan vi känner provade på tele2s mobila hemtelefoni med turbo 3g och full styrka. Första veckan gick det okej med 3-4 mbit/sek vid bredbandskollen. Andra veckan ca 0.1-0,3 mbit/sek och så fortsatte det. De hade inte kommit upp i 10 Gbit gränsen. De gav upp returnerade det hela och skaffade 12/24 adsl från boxer och är helnöjda nu.

Min uppfattning att om man får bra och stabila uppkopplingar via mobilt bredband så är det mer tur än teknik/leverantör, och man får vara medveten om att det rätt som det är kan dippa... och inte förvänta sig någon större hjälp från leverantörerna.

/S

... I så fall är jag en tursam kille. Har haft mitt Tre 3G i snart 3 år och efter senaste uppgraderingen i basen har jag "aldrig" haft sämre än 11Mbps enligt bredbandskollen (de gånger jag mätt). På nätterna ligger det ännu högre. Fast, vilket jag skrev, undersök först. Har även 2 mobila bredband från Telia som också är tämligen stabila.

Det sagt så är ju tråd i sig stabilare och dessutom slipper du dela bäraren med andra.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.