Teknik
Ljusbåge: Jag har för mig att man kan skriva 0 (noll), men jag sitter inte på rätt plats just nu och kan kolla. Edit: Jo, helt rätt, du höjer värdet. Bara att räkna, 25 frames/sekund. I rutan ovan däremot kan man sätta 0 (noll) om man vill att alla tagingar ska bli en fil. Annars sätter man rutan ovan till ett lågt värde, (t.ex. 1 eller något högre, kan variera mellan kameror), då delar den
Lilleleo: Russound A-Bus A-BK1 4-Room Starter Kit. Maila mig så kan jag skicka bilder. // Conny
Bergling: Själva så planerade vi ett ganska stort "teknikrum" där allt sådant står. Är väl cirka 2 x 4 meter. Bergvärmeanläggning, kall/varmvattenfördelningsblock, elcentral, centraldammsugare, data/tele-nät, fiberbox, antenncentral och ett par servar trängs där, tillsammans med lite skruvsortiment, arbetskläder, källsortering och verktygstavlor. Ångrar det inte en sekund. Iofs så har vi
andymannen: Det finns många. http://www.smartson.se/test/familj-fritid/barn/test_-_8_elektroniska_barnvakter.html
mrfrenzy: Med tanke på det korta avståndet är det nog billigare med en rejäl ledning än bufferttank. Tar ju mindre plats också. Rinkabyrör är billiga på rör och alla sorters kopplingar. Vattenavskiljare och sådant kanske duabhuset eller biltema.
mrfrenzy: Jag har alltid varit skeptisk till kompakta lösningar, även om det givetvis säljs en hel del sådant, både för rfid och magnetkort. Visst går det att få någotsånär säkert med sabotageskydd, men om tjuven är det minsta skicklig så är det ju ganska smidigt att komma runt (jag är inte i säkerhetsbranschen, bara aningen paranoid, eletronikintresserad it-konsult som byggt några
Matti_75: Jag har en Pioneer med liknande problem, öppnade och rengjorde centrumtappen. Det visade sig att skivorna inte kom tillräckligt långt in på den.
Kjell_G: Installerat o klart, otroligt smidigt - CD på laptop, sen hittar den grejerna. Fick bara köra om lösenordet på Soundbridge, de andra enheterna gick med på bytet direkt. Kanske för att jag behöll samma nätverksnamn o det gamla lösenordet? Bytte för att D-Linken kastade ut oss emellanåt, avbrotten kom väldigt olämpligt ibland. Hoppas den här är mer driftsäker. Kjell G
Joens: Tack för den! Ska skriva ut det och gå igenom för att se vad som fastnar. Det är lite enklare när man har det framför sig så man kan testa med. Att tex ha några exempel på vad man vill göra. Jag kommer itne bygga upp några system utan bara ändra några parametrar manuellt. Vi får se hur hårt jag går in i det, återkommer med vilka program jag kommer köra om ni finner det
Memnok: Inventor har, liksom Solid om jag miss rätt, bra tutorials inbyggda. Gå under fliken "Get Started" och kör igenom de så kan du börja jobba som CAD-apa sen ;-) Eng-Tips har bra forum för specifika frågor, annars går det bra att PM:a mig om du fundrar på något... Tänk på att många leverantörer har 3D-modeller klara så även om du åker på att modellera stommen och huset själv så
Boan: Nu är vi igång!! aspenasfiber.blogspot.com samt på facebook: Aspenäs Fiber
Troberg: [citat] Block eller helt enkelt minnesceller. [citat] Det bidrar inte till förståelse att använda felaktiga och missvisande ord.
martinradbo: Jag hade nog också kört med enkla PC efter en stunds funderande. Dock, till fördel för en central server som kan agera Terminal server, och därmed enbart tunna klienter "ute i huset" skall sägas att en tunn klient drar väldigt lite ström, om den ändå har stängts av så tar det ett par sekunder att slå på, den har ingen fläkt, ingen rörligt som kan gå sönder. Jag tänker i
BigGitt: En router som drar t.ex. 20W förbrukar: 20W *24 timmar*31 dagar =14880Wh = ca 14.9 Kw Med dagens el pris på 1.2 kr ger det 14.9*1.2= ca 17.90 kronor i månaden! Vad drar en timer? ;) Har du problem som kräver omstarter, köp en ny router. Har för mig att dessa kan programmeras så att dom ligger i standby under visa tider eller startas regelbundet enligt schema. Men jag är bara amatör.
alfista: Paraboloperatörerna heter som sagt Canal Digital och Viasat. På båda kan man visserligen få SVTs kanaler utan abonnemang och på Canal Digital även TV4, men det är egentligen inget lagkrav, lagen om "must-carry" gäller bara i kabelnät.
Snickrahus: Tänkte lyfta lite av samma fråga igen! Ni som har Telia upplever alltså att det blir segt när det både surfas och tittas på tv? Har precis dragit in koppar till huset och står nu i valet och kvalet vad jag ska ha för tv, bredband och telefoni. Vad tror ni?
snaggletooth: Routern behöver du inte flytta, använd en längre nätverkskabel istället till TV-boxen eller vad det nu är som hamnar för långt bort, att förlänga de 3 tamparna från telepluggen är nog vanskligt och inget jag skulle rekommendera iaf.
lars_stefan_axelsson: [citat] Som Bjurran sa så finns det många trådar om det, men standarden idag är DLNA/UPnP. (Den lämnar en del i övrigt att önska, men fungerar i stort bra.) Så om ni NAS stöder DLNA och din TV gör det så är chansen stor att det går att strömma material. Netgear har t ex en alldeles utmärkt DLNA-server i sina produkter. (Koden är släpt som minidlna och det är den jag kör på en
lars_stefan_axelsson: Bra fråga. Jag kan inte se att det inte borde gå (dvs bara genom att ansluta sugsidan istf. trycksidan). MEN, idag är man ju aldrig först med något :), lite googlande letade fram: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=179834 lite längre ner i tråden så visar folk sina vakuumpumpsbyggen. De allra flesta kompressorer verkar funka alldeles utmärkt, men en skribent
PX-21: Blev bättre när jag flyttade min 100 W Marshall gitarr förstärkare(stor magnet) till annan vägg...Undrar om trådlösa telefonen i samma rum stör..hmm Funkar längre nu!! trådlöst alltså Men tappar nån gång ibland ändå.:S.(har ej provat med sladd..:blushing: Men ser när den tappar att jag har 100 % på routern ..Den kan inte hitta DNS servern?..När jag kör en Windovs
Mats: Jag har tagit bort några off-topic inlägg Frågor om detta besvaras via PM /mats Moderator
jkling: visst kan du det, ta ett relä eller kontaktor som har spol spänning på 230v, som du drar genom nexa brytaren, fördelen med att använda nexa, kanske är att det är relativt billiga fjärrkontroller, finns ju kanske andra paket med fjärkontroll till....för det verkar ju som en slutande kontakt på dina plintar 104-105 startar allt.
imported_Calle: Precis som el_richard skriver så behövs inget slutmotstånd då uttag med satellitutgång oftast är slututtag. Det finns uttag med dubbla satellitutgångar. Kolla http://www.barcom.se/html/antennuttag.html där finns ett uttag som heter GAD274 och hos http://yrkesbutiken.seths.se/product_info.php?manufacturers_id=36&products_id=3386&osCsid=06be7be00288d28f6b4912a095b6947d finns ett uttag som
mycke_nu: Letar efter en 5.1 förstärkare, 50-100W per kanal med ingång för USB-stick. Krav: Display som visar track mm. Fjärrkontroll mp3 och helst m4a CD/DVD vore bra, men inget krav. Finns det något vettigt för en eller ett par tusenlappar?
mycke_nu: Jo, jag har samma datablad, kretsen som kom från BHIAB saknad helt märkning förutom typen. Nu brukar ju pin 1 vara nere till vänster när texten är rättvänd så jag chansande på det. Radion är den stora ICn på bilden, och den verkar inte så lättillgänglig, speciellt som jag inte har något schema och allting är lackat. Det kan ju vara någon kondensator som är kortsluten, men att
[SKPG]Zamora: +1 på Tomlans inlägg. Det är antagligen en nätdel som sitter därnere, och denna fjärrmatar en mastförstärkare.
tomlan: [citat] Beror ju på vad menar med canaldigital abbonemang... via Gothnet då eller menar du att montera parabol? allt via kabel uttag MF R/TV/DATA via parabol o takantenn MF R/TV/SAT (då använder du alltså inte ghotnet alls)
d-sajn: Om du har illustrator så kan du ändra filändelsen till .AI då en PDF fungerar på samma sätt. Eventuellt så går det kanske öppna en pdf i Illustrator/photo shop nu för tiden. Det var ett tag sen jag höll på med det och det har ju kommit en hel del nya versioner av programmen på kort tid.
Erikoolio: Hej alla! Säkerhetsbranschen varnar för websidan _____www.hemlarm24.se Se bl.a. http://www.stoldskyddsforeningen.se/nyhetslistning/nyhetsvisning/artikel/varnar-for-hemlarm24/ http://www.swelarm.se/