16 579 läst ·
63 svar
17k läst
63 svar
Hjälp oss bringa klarhet i larmdjungeln
Jag menar inte att ni också ska gå runt och vara rädd för era grannar. Det jag vill säga är att många överdriver riskerna och är rädda och underskattar sin egen förmåga att ingripa när brott sker. Med att ingripa menar jag att på avstånd iaktta , fotografera, notera registreringsnummer och ringa polisen, inte handgripligen gripa en brottsling. Alla kan göra något för att bidra.MickeK skrev:Allt för många lever i villfarelsen och baserar sina poliskunskaper och tjuvkunskaper på vad de sett på film. Att tro är en tjuv är lika med en våldsman som går till angrepp och jagar folk så fort de får chansen är en villfarelse. Nej de flyr och avskryr när människor lägger näsan i blöt och visar att de ser dem. Det är nog större risk att den mest oskyldiga grannen du känner på din gata får en psykos och går bärsärk i området eller att en annan granne med alkoholproblem kör bil framför ditt hus och kanske kör på dina barn eller i bästafall bara din brevlåda än att du riskerar bli angripen av en inbrotttjuv. Mer civilkurage önskas.
Jag skaffade larm av två huvudsakliga skäl.
1. Brandlarm med varning och direktkoppling till larmcentral. Det är ordentliga ihopkopplade detektorer och kamera som skickar bild till larmcentral. Kanske kan det få dit brandkåren snabbare och rädda huset helt eller delvis vid brand.
2. "Alla andra" har det. Jag vill inte ha det enda huset på gatan utan skyltar med larmvarning.
Det är värt några kronor i månaden för mig.
1. Brandlarm med varning och direktkoppling till larmcentral. Det är ordentliga ihopkopplade detektorer och kamera som skickar bild till larmcentral. Kanske kan det få dit brandkåren snabbare och rädda huset helt eller delvis vid brand.
2. "Alla andra" har det. Jag vill inte ha det enda huset på gatan utan skyltar med larmvarning.
Det är värt några kronor i månaden för mig.
Jag baserar inte mina tjuvkunskaper på vad jag sett på film. Jag baserar dom på 10 års erfarenhet inom rättsväsendet med just sånna personer som har begått tillgreppsbrott samt narkotika och våldsbrott. Jag kan tala om för dig att merparten är narkotikapåverkade när de begår tillgreppsbrott och det vet säkert du säkert lika bra som jag att man tänker inte särskilt rationellt när man är påverkad eller? Oftast så stjäl inbrottstjuven för att kunna finansiera sitt missbruk, inte för att tjäna pengar till hyran och betala av sina studielån som du verkar tro.MickeK skrev:Allt för många lever i villfarelsen och baserar sina poliskunskaper och tjuvkunskaper på vad de sett på film. Att tro är en tjuv är lika med en våldsman som går till angrepp och jagar folk så fort de får chansen är en villfarelse. Nej de flyr och avskryr när människor lägger näsan i blöt och visar att de ser dem. Det är nog större risk att den mest oskyldiga grannen du känner på din gata får en psykos och går bärsärk i området eller att en annan granne med alkoholproblem kör bil framför ditt hus och kanske kör på dina barn eller i bästafall bara din brevlåda än att du riskerar bli angripen av en inbrotttjuv. Mer civilkurage önskas.
Om du ställer upp för din granne såpass att du kliver fram vid ett inbrott så säger jag grattis till din granne, som fått det så bra att någon annan ställer upp med kanske sitt liv som insatts för hans egendom. Däremot så kommer nog de flesta i din omgivning fråga sig.
- Va fan skulle han där och göra vid ett inbrott?
Att man har en bra grannsämja är jag helt klart för, att man tittar till varandras hus osv. Men att kliva fram vid ett konstaterat inbrott och försöka avstyra eller vad ni nu vill göra på egen hand är förenat med en stor risk och den är inte grannens egendom värd.
Du efterfrågar mer civilkurage men den får ju heller inte överskuggas av ren dumhet.
Det är riktigt Bonan men om du läser mina inlägg ordentligt så ser du också att jag aldrig skrivit att man handgripligen ska försöka gripa en tjuv. Det räcker gott att man på håll visar att men ser dem så kommer de att fly. Att man tar regnr. på ev fordon som det lämnar i och överlåta till polisen att försöka gripa dem. Alla kan göra något om inte iallafall titta ut från sitt fönster om grannen har påhälsning och ringa 112. För inte ens det gör alla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden