Då var det dags igen. För fjärde gången på två år har vi drabbats av inbrott i vårt fritidshus. Man känner sig minst sagt uppgiven, förbannad och ledsen...:(:mad:
Huset ligger avsides i slutet av en grusväg med 4-5 andra fritidshus som grannar. Närmaste permanentboende finns ca 2 km bort. Den grannen har varit mycket observant och sett en vit skåpbil åka förbi (antingen har man fritidshus längre fram eller så är man där i "fel" syfte, man hittar inte dit annars), hon tog regnr och ringde polisen. De berättade att bilen är registrerad på en mycket välkänd inbrottstjuv, samma bil har grannen sett vid förra inbrottet. Det tillsammans med en massa andra faktorer gör att det högst sannolikt är samma gärningsman/män vid alla inbrotten. Trots det var det enda vi fick höra av de två totalt oengagerade kvinnliga poliserna som kom ut för att titta på skadorna att "ja, det är priset man får betala för att man har ett så avsides beläget hus." Och "Nej, vi gör nog ingenting eftersom vi inte hittar några fotspår inomhus". Härligt förtroende man får! Med andra ord är det vårt eget fel att vi drabbas, eller??!
Long story för en kort rubrik, var bara tvungen att skriva av mig lite frustration...
Men för att komma till frågan så har vi pratat mycket med grannarna om vad vi kan göra, vårt hus har drabbats alla fyra gånger och våra två närmaste grannar har drabbats två gånger så en tanke är att sätta upp en gsm-kamera i vårt hus som skickar bilder till mobilen vid rörelse.
Jag har tittat på kameran som villaägarna säljer http://villaagarna.tryggahem.se/?artnr=GSMK Spontant känns det som att den har väldigt dålig upplösning, 0,3 mpix. Någon som har använt denna och vet hur bildkvalitéten blir? Och fråga 2, är dessa bilder ett gångbart bevis i en rättssak om de är tagna inomhus när tjuven har brutit sig in?
Tacksam för svar och tips!

Gångbart bevis är det alltid då vi har fri bevisföring i sverige. Hurvida 0,3 megapixel är något som Kan ge en bra bild är svårt att säga. På ena sida ja, vid rätt förhållande, dvs personen inom rätt avstånd, rätt ljus inomhus osv så kan du få bra bilder. 0,3 mpixel är vad en analog vanlig övervakningskamera som du köper lite varstans ger ut. om man skall översätta TV-linjer till megapixel.
Men som ett försök till ett seriöst svar så kommer en 0,3 megapixelkamera i den prisklassen inte ge någon vidare bild tyvärr. Det är så mycket annat såsom nämt tidigare ljusförhållande mm som spelar in. Optiken brukar va tämligen värdelös på den typen av kamera. Men samtidigt kan en kamera ha ett preventivt skydd eftersom du ändå sätter upp skyltar

Jag har en sån kamera som du nämner och jag skickar bilderna från den till datorn så har jag bättre möjlighet att förstora och analysera dem. Jag brukar få tydliga bilder på min bror när han tittar in ibland och kollar att allt är ok, han har inte insett att han blir plåtad...
Du bör nog sätta en kamera så att den hinner med att ta bilder och skicka dem innan tjuven upptäcker den och kan sabotera den.

kamera vet ja inget om,
polisen vet ja däremot att det är meningslöst att ringa i dagens samhälle!!

hoppas du hittar bra kamera eller annat!

OM det är i änden på grusvägen och det är ni och era grannar som bara behöver ha tillgång till grusvägen så kanske en möjlighet kan vara att sätta upp en vägbom eller en grov kätting som avgränsar tillgången till framfartsvägen till ert område. Och skulle det vara mer som behöver ha tillgång till vägen så kan man ju ge dom nyckel till avstängningen.

Ulrik74 skrev:
OM det är i änden på grusvägen och det är ni och era grannar som bara behöver ha tillgång till grusvägen så kanske en möjlighet kan vara att sätta upp en vägbom eller en grov kätting som avgränsar tillgången till framfartsvägen till ert område. Och skulle det vara mer som behöver ha tillgång till vägen så kan man ju ge dom nyckel till avstängningen.
Jo, vi har haft den frågan uppe och alla instanser säger ok, brandförsvaret, sophämtare, skogbolag etc men det tog stopp iom att vi då förlorar statsbidraget för underhåll på den vägsträcka vi spärrar vilket innebär ca 15-20 tusen/år, för dyrt även att dela på med andra ord, tyvärr! :( Larm är också bortkastade pengar eftersom det ligger så avsides, ingen hör sirenen och väktare hinner aldrig fram i tid.

Nusnäs: Har kameran tagit bilder även i mörker, och hur blir kvalitén då? Jag minns att jag hade första generationens mobilkamera för några år sen med 0,3 megapixel och de bilderna var ju mer än lovligt gryniga även i dagsljus...
Och nästa fråga, hur lång tid tar det för kameran att skicka iväg bilderna? Det gäller ju som du säger att placera den på rätt ställe.

Frohike: Tack för svar. Däremot är jag fundersam till att skylta med kameraövervakningen. Ser inbrottstjuven skylten så är det ju snabbt gjort att ta på sig en luva och sen gå in i huset...

Känner bara att vi måste göra NÅGONTING. Det är skittrist att åka ut på helgerna och undra om man har haft påhälsning igen...
Kanske ska samla ihop några kompisar från mina FN-tjänster och lägga sig i bakhåll...;)

Nokia har ju en färdig kamera vad jag minns kostade väl en massa också.

Har man en krypvind kanske 3G internet och en laptop kan ligga dolt däruppe sen en vanlig nätverkskamera. Finns rörelsekontrollprogramvara som bara "gör något" när det rör sig. Kameror finns med inbyggda IR-dioder så de kan filma en bit även i beckmärker.

Ditt senaste alternativ lät bäst ;)

v-g: Då gäller det också att se till att kamerorna/lagringen är väl dolda samt ev. sätta upp några dummies kopplade till en gammal trasig vhs eller nått. Så att tjuvaf*n kan tro att han hittat kamerautrustningen och sno med sig det istället för den "fina" utrustningen med eventuella bildbevis.

Tycker nog ni kan sätta in larm i alla fall. Inte för att skicka dit några vakter som ska fånga banditer för det händer inte ens i tätort, men för att ni ska få en indikation på att något hänt.
Ta ett enkelt larm med GSM-sändare som meddelar era mobiler. Då kan ni vara lugna så länge inget händer istället för att ha en liten gnagande oro mest hela tiden.

Redigerat:
Erikoolio skrev:
Tycker nog ni kan sätta in larm i alla fall. Inte för att skicka dit några vakter som ska fånga banditer för det händer inte ens i tätort, men för att ni ska få en indikation på att något hänt.
Ta ett enkelt larm med GSM-sändare som meddelar era mobiler. Då kan ni vara lugna så länge inget händer istället för att ha en liten gnagande oro mest hela tiden.[/I]
Precis min tanke också, möjligen skrämmer det iväg någon också särskilt om du kompletterar med denna....:

http://www.inferno.se/products-inferno-intenso.shtml ;)

Annars är det synd att det inte finns dobbermans/rotweiler som inte behöver tillsyn och mat, det skrämmer bort de flesta.

Men det är då självaste fan att det finns folk som inte kan skilja på vad som är ens eget och vad som är andras, och med dina ord om vad polisen säger så blir man ju inte annat än matt. Har tappat förtroendet för dem om det inte gäller allvarliga brott. Lite som med sjukvården, det är först när något riktigt allvarligt händer som du förstår att det funkar. Att gå till vårdcentralen brukar inte ge något, mest någon som suckar och tittar på klockan.

Jag ska ta en bild med min kamera när det blir mörkt så kan jag maila den till dig så får du se hur kvaliteten ser ut, jag har tyvärr ingen sparad just nu. Vad beträffar tiden så vet jag inte exakt, men uppskattar att det rör sig om 10-15 sekunder.
Jag har även Nokias variant i ett annat hus men tyvärr har de slutat tillverka dessa kameror, annars har den finessen att larma för över- och under-temperaturer.

Nusnäs skrev:
Jag ska ta en bild med min kamera när det blir mörkt så kan jag maila den till dig så får du se hur kvaliteten ser ut, jag har tyvärr ingen sparad just nu. Vad beträffar tiden så vet jag inte exakt, men uppskattar att det rör sig om 10-15 sekunder.
.
Kanon, tack!

v-g; 3-G internet funkar tyvärr inte, ingen täckning...

Nuno: Håller med, det verkar jä----t svårt att skilja på mitt och ditt, dessutom så är taktiken tydlig, dvs det tar ca 5-6 månader mellan inbrotten, så att han/de säkert vet att vi har hunnit köpa ny tv, verktyg mm.... "Egendomsutjämning" kallade polisen det... Men den där extremt högljudda sirenen du tipsade om kanske kan vara något ihop med ett gsm-larm. Jag ska kolla upp det. Tack för tipset!

Efter första inbrottet investerade jag i en stor låsbom över dörren, vilket självklart gjorde att de nästa gång bara bröt upp ett fönster. Nu i torsdags nöjde de sig med att bryta sig in i en nybyggd sidobyggnad jag fortfarande jobbar på invändigt, jag lägger precis ALL fritid jag har på det sen förra våren så man blir rätt matt när de bl a totalt bryter sönder en av dörrarna i bygget som går till ett ofärdigt badrum som är helt tomt på värdesaker. Hade idioten till inbrottstjuv tryckt en ficklampa mot fönstret så hade han sett att det var tomt sånär som på en mulltoa och en duschvägg. Men det ingick nog inte i "grundkurs i inbrottsteknik"... Det totala stöldgodset uppgick till en 500 W bygglampa för 99 spänn. Den lampan kostar mig 3000 i självrisk för reparation av tre sönderbrutna dörrar. :mad:

Detta larm är det bästa. Dyra i drift bara...
Ibland får man sig en utskällning när man kommer hem, och det skrämmer nästan bort mig också.

• Svartvitt-Midsommar 113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvitt-Midsommar 111.jpg
    Skapa konto
  • Kökhäck 046.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Om man struntar i poängen med bilderna från 5.2 racing så är det bilder som man ofta ser som exempel på hur bra en kamera är men förutsättningen är mer eller mindre vad alla kameror gillar och är optimerade för.

Men det är i oftast inte dessa siden inbrott mm sker utan i skymning eller i skydd av mörker. Det är sådana bilder som är intressanta och då brukar inte resultaten bli lika övertygande längre. Och det är sånt jag även ser på kameror i pengingsklassen 15-20000 kr. Är det riktigt nattläge eller fuskläge? Dvs tar kameran bort IR filtret mekanikst vid mörker eller är nattläget ett progmläge?

Bilderna ovan kan man utan problem prestera med en bra mobilkamera men ta samma mobilkamera i mörker så får ni se.

Redigerat:
Jo, men nu var det inte bilderna, utan hundarna jag tänkte på.

Hahaha läste inte riktigt. 3e gången så kopplade jag det haha Inte alls insnurrad på den teknika biten. lovar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.