15 298 läst ·
59 svar
15k läst
59 svar
Bildkvalitét på GSM-kamera? Inbrott igen...
Man kan väl installera Larm aktiverad tårgas, Inferno typ sirener inomhus, Bygga in tårgas i platt-tv så att eventuell skummis får problem, och märka platt-tv'n med din address, Sätt upp elstängsel, Kameraskylt som man täcker över med "smuts", Vägbom som fälls ner när larmet går.
Finns en hel del man kan göra utan att gå över lagen ;-)
Sen om man har en bild så kan man efterlysa personen. Skicka in den till TV3s efterlyst osv.. Så det är inte helt meningslöst. Dock är kamera under 1 Megapixel ganska värdelöst.
Ska ev bom göra nytta så se till att det inte går att köra om den samt att reservnycklar finns på ett överenskommet ställe ifall någon utryckning måste komma förbi snabbt.
Finns en hel del man kan göra utan att gå över lagen ;-)
Sen om man har en bild så kan man efterlysa personen. Skicka in den till TV3s efterlyst osv.. Så det är inte helt meningslöst. Dock är kamera under 1 Megapixel ganska värdelöst.
Ska ev bom göra nytta så se till att det inte går att köra om den samt att reservnycklar finns på ett överenskommet ställe ifall någon utryckning måste komma förbi snabbt.
Har du militär bakgrund kanske du kan få tag i en truppmina och placera ut. Skylten "varning för minor" inger ju lite mer respekt en diton för kameraövervakning... 
Edit: Såg att du redan fått detta förslag...
Edit: Såg att du redan fått detta förslag...
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Om inte polisen är intresserad så kanske försäkringsbolaget är det?Chargerman skrev:Efter fyra inbrott har vi egentligen en sak kvar som är värt att sno och det är en lcd-tv (den tredje på två år), resterande värdesaker är borta, mina billigare maskinverktyg verkar ointressanta och de dyrare tar jag hem.
Problemet är att det som sagt är högst troligt att det är samma lirare som kommer tillbaka gång på gång. Just därför så vet denne/dessa personer att vi har hunnit skaffa en ny platt-tv sen sist de var på besök och tog den förra. Jag har snart svart bälte i inköp av dessa tv-apparater...
Samtididigt vägrar vi släpa dit en gammal ful tjock-tv bara för tjuvens skull, vi har ett litet vardagsrum och behöver verkligen det lilla utrymme vi har. Min första idé med kamera var att få bildbevis för att det är den person som vi "vet" att det är. Jag vet var han bor, hur gammal han är, hans mobilnummer, bil och att han är "yrkestjuv"... Trots det gör polisen som sagt ingenting och jag har inte lust att gå andra vägar för att få honom att sluta, än...
Om ni dessutom har samma bolag som ngn av grannarna så kanske ni tillsammans kan tipsa om bil, rg nr osv - dom lär vara rätt trötta på att ge er ersättning hela tiden också, och kanske kan pressa polisen lite mer att göra ett tillslag ?
/K
Hej,
Verkligen tråkigt att läsa om er än så länge meningslösa kamp. Hoppas bommen gör skillnad.
Mina föräldrar har ett sommarhus 5 mil utanför Sundsvall och området har drabbats av rätt mycket inbrott. Det finns bofasta men det är rätt stort och det går inte att hålla koll på vem som hör hemma eller inte.
Deras hus har dock en egen infart om ca 200 meter som de medvetet låter bli att ploga vintertid. Att pulsa i snön verkar vara avskräckande! Att de själva får pulsa uppvägs av de ganska få besöken vintertid.
Grannen som bor i utomlands låter däremot ploga sin uppfart och inbrottstjuvarna löper amok som följd.
Kanske inte fungerar för er i Stockholm men på andra platser. Det ger ju kanske en fingervisning om tjuvars engagemang att forcera hinder. Om det hjälper mot er stamgäst är ju en annan fråga.
Ps. Blir man hörselskadad av Infernon? (tänker på falsklarm...) Ds.
Verkligen tråkigt att läsa om er än så länge meningslösa kamp. Hoppas bommen gör skillnad.
Mina föräldrar har ett sommarhus 5 mil utanför Sundsvall och området har drabbats av rätt mycket inbrott. Det finns bofasta men det är rätt stort och det går inte att hålla koll på vem som hör hemma eller inte.
Deras hus har dock en egen infart om ca 200 meter som de medvetet låter bli att ploga vintertid. Att pulsa i snön verkar vara avskräckande! Att de själva får pulsa uppvägs av de ganska få besöken vintertid.
Grannen som bor i utomlands låter däremot ploga sin uppfart och inbrottstjuvarna löper amok som följd.
Kanske inte fungerar för er i Stockholm men på andra platser. Det ger ju kanske en fingervisning om tjuvars engagemang att forcera hinder. Om det hjälper mot er stamgäst är ju en annan fråga.
Ps. Blir man hörselskadad av Infernon? (tänker på falsklarm...) Ds.
Stötte av en slump på begreppet åtelkamera.
Det här är visserligen en rätt grym modell men löjligt späckad med teknik:
http://www.z-aim.com/index-se.asp?id=42
en funktion är tex ( om ag fattar det rätt) att den mailar/mmsar första bilden och sedan filmar kontinuerligt. Vill man ringer den dessutom upp så att man kan lyssna på vad som försegår. via telefon. funkar ju som larm också.
finns även andra med upp 5 megapixlar.
kanske går att hyra sånna nånstans? 4 lax annars.
Det här är visserligen en rätt grym modell men löjligt späckad med teknik:
http://www.z-aim.com/index-se.asp?id=42
en funktion är tex ( om ag fattar det rätt) att den mailar/mmsar första bilden och sedan filmar kontinuerligt. Vill man ringer den dessutom upp så att man kan lyssna på vad som försegår. via telefon. funkar ju som larm också.
finns även andra med upp 5 megapixlar.
kanske går att hyra sånna nånstans? 4 lax annars.
Andy78 skrev:
det är en kamera man sätter för att vaka över en åtel som är ett utfodringsställe i skogen främst för vildsvin
så man kan ha en övervakning över matplattsen så man vet när och hur ofta det är djur där och äter så de vet vilka tider som passar bäst att sitta på pass för att få skottläge på vildsvinen främst då de ofta har vissa stråk de går för att söka föda och man kan också kartlägga hur många individer det är i de stammarna som rör sig i området mm
och då vildsvin är nattdjur och är väldigt skygga och ibland kan de hoppa över en matplats i flera dagar och det bara är en familj där som äter eller så kan det vara att flera familjer är där och äter så kan det vara en del som inte ens går dit när de upptäcker att det ofta är andra som varit där innan
sen används det också för att hålla lite koll på hur stammen för olika arter är beroende på vad man åtlar/matar för då det kan vara allt från rådjur och räv till älg och vildsvin så vill man ha övervakning 24timmar om dygnet och behöver bara kolla upp det nån gång i veckan eller så och så får man beroende på modell olika info med det då vissa filmar och andra tar stillbilder och vissa skickar det trådlöst till en server och andra lagar det på ett minneskort och sen har man i regel altid tidstämpel på bilder och ibland temp så man kan se om det finns samband där med
och de är ofta inbygd IR belysning och väldigt ljuskänsliga för att kunna könsbestämma djuren med som är där fast det är mitt på natten utan månljus eller annat ljus sen är det också gjorda för att smälta in och är ofta ganska så små så man inte får djuren att bli rädda för den eller ens upptäcka den
så det är framtaget för jakt i de mörka skogarna och då även för att få bra bilder nattetid och vissa skickar mms eller mail med film/bilder på vad som har triggat den (rörelseditektor som brukar ta det meste inom 10m eller ibland mer plåtar den) sen om det är en inbrotstjuv eller ett vildsvin spelar ingen roll då den går på rörelse
hoppas inte svaret blev för rörigt men det finns mycket om man söker efter åtelkamera och de flesta ligger på 2000kr och uppåt men för de billiga får man oftast bara en kamera som klarar att ta bra bilder i mörker i temperaturer ner mot -10C och är gjord för att sitta utomhus i alla väder sen måste man då gå och byta minneskort i den själv mm och i efterhand se vad den sett men för 4000kr och uppåt så kan man få en som då får det direkt i mobilen när den ser nått och då spelar det ingen roll om nån ser den då du ändå har beviset mot den innan han hinner ta ner den så det kan vara en tanke på övervakning
Skylt nej, mina ja.
ZoneMinder (http://www.zoneminder.com/) är den jag fastnade för när jag undersökte ämnet. Har dock inte hunnit testa den än, men den verkar bäst.
Definitivt inget jag skulle rekommendera om man har husdjur.
Redigerat av moderator:
Jag har gjort en testinstallation och håller på att utvärdera den nu.
Har dock svårt att få det att fungera med min webcamera, cameran fungerar utan problem ananrs i tex cheese.
Men bildkvaliten är dålig kankse borde köpa en logitech på en gång.
Men jag vill gärna testa att det fungerar först.
Har dock svårt att få det att fungera med min webcamera, cameran fungerar utan problem ananrs i tex cheese.
Men bildkvaliten är dålig kankse borde köpa en logitech på en gång.
Men jag vill gärna testa att det fungerar först.
Jag jobbar i larmbranchen och kan starkt rekommendera ett larm kopplat till en larmcentral till att börja med,
plus en Infernosiren -> http://www.inferno.se/products-inferno-intenso.shtml
och en Strobe -> http://www.inferno.se/products-inferno-strobe16.shtml
tillsammans med en Dimgenerator -> http://www.protectglobal.com/ss205.sspx?mini=28
Snyggt, nej... Billigt, nej... Men ibland det enda sättet!
(Nej, jag jobbar inte för nån av firmorna i länkarna ovan!)
plus en Infernosiren -> http://www.inferno.se/products-inferno-intenso.shtml
och en Strobe -> http://www.inferno.se/products-inferno-strobe16.shtml
tillsammans med en Dimgenerator -> http://www.protectglobal.com/ss205.sspx?mini=28
Snyggt, nej... Billigt, nej... Men ibland det enda sättet!
(Nej, jag jobbar inte för nån av firmorna i länkarna ovan!)
Först och främst "vinner" du försäkringsbolagets godkännande oftast... Alternativet är ju att ha det kopplat till sin egen mobil vilket brukar vara en nitlott i långa loppet! Då kan man aldrig slå av telefonen, aldrig lägga den från sig t.ex. när man tränar, aldrig vistas där man inte har täckning o.s.v.
Koppla det till en larmcentral som givetvis är aktiv dygnet runt så har du mkt vunnet! Dom ringer dig om larmet kommer in, och skulle du inte vara anträffbar så kan dom skicka en väktare! Visst, väktaren griper sällan tjuven, men han "tar hand" om ärendet när ägaren av huset inte kan göra det själv!
Att koppla det till en larmcentral kostar oftast från en 50-lapp i månaden och uppåt beroende på vilka tjänster du vill ha i ditt abonnemang. T.ex. kostnadsfria väktarutryckningar kostar extra, ibland kostar GSM extra o.s.v.
Koppla det till en larmcentral som givetvis är aktiv dygnet runt så har du mkt vunnet! Dom ringer dig om larmet kommer in, och skulle du inte vara anträffbar så kan dom skicka en väktare! Visst, väktaren griper sällan tjuven, men han "tar hand" om ärendet när ägaren av huset inte kan göra det själv!
Att koppla det till en larmcentral kostar oftast från en 50-lapp i månaden och uppåt beroende på vilka tjänster du vill ha i ditt abonnemang. T.ex. kostnadsfria väktarutryckningar kostar extra, ibland kostar GSM extra o.s.v.
Kamera och larm i ett. Skickar video till larmcentral. Ser i totalt mörker. Kräver ingen 230v. http://www.rsivideotech.com/Chargerman skrev:Då var det dags igen. För fjärde gången på två år har vi drabbats av inbrott i vårt fritidshus. Man känner sig minst sagt uppgiven, förbannad och ledsen...
Huset ligger avsides i slutet av en grusväg med 4-5 andra fritidshus som grannar. Närmaste permanentboende finns ca 2 km bort. Den grannen har varit mycket observant och sett en vit skåpbil åka förbi (antingen har man fritidshus längre fram eller så är man där i "fel" syfte, man hittar inte dit annars), hon tog regnr och ringde polisen. De berättade att bilen är registrerad på en mycket välkänd inbrottstjuv, samma bil har grannen sett vid förra inbrottet. Det tillsammans med en massa andra faktorer gör att det högst sannolikt är samma gärningsman/män vid alla inbrotten. Trots det var det enda vi fick höra av de två totalt oengagerade kvinnliga poliserna som kom ut för att titta på skadorna att "ja, det är priset man får betala för att man har ett så avsides beläget hus." Och "Nej, vi gör nog ingenting eftersom vi inte hittar några fotspår inomhus". Härligt förtroende man får! Med andra ord är det vårt eget fel att vi drabbas, eller??!
Long story för en kort rubrik, var bara tvungen att skriva av mig lite frustration...
Men för att komma till frågan så har vi pratat mycket med grannarna om vad vi kan göra, vårt hus har drabbats alla fyra gånger och våra två närmaste grannar har drabbats två gånger så en tanke är att sätta upp en gsm-kamera i vårt hus som skickar bilder till mobilen vid rörelse.
Jag har tittat på kameran som villaägarna säljer [länk] Spontant känns det som att den har väldigt dålig upplösning, 0,3 mpix. Någon som har använt denna och vet hur bildkvalitéten blir? Och fråga 2, är dessa bilder ett gångbart bevis i en rättssak om de är tagna inomhus när tjuven har brutit sig in?
Tacksam för svar och tips!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden