4 589 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Fiberförläggning
Sida 1 av 2
Jag har funderat på en sak i dessa tider då det blivit populärt att lägga fiber på landsbygden.
Långa avstånd med grävning gör att det kan bli riktigt dyrt att ansluta sig till fibermatningen.
Varför kan man inte förlägga fiberkabel som luftledning i redan befintliga telestolpar?
Har dock aldrig sett eller hört talas om detta men kanske någon här på forumet vet anledningen?
Långa avstånd med grävning gör att det kan bli riktigt dyrt att ansluta sig till fibermatningen.
Varför kan man inte förlägga fiberkabel som luftledning i redan befintliga telestolpar?
Har dock aldrig sett eller hört talas om detta men kanske någon här på forumet vet anledningen?
Det korta svaret är att det kan man, det fungerar alldelles utmärkt att hänga rätt sorts fiberkabel i stolpe.
Det lite längre svaret är att stolplinjer är dyrare i underhåll och därmed vill man inte nybygga dem. Därmed gräver man ned fiber när man bygger nya områden.
I befintliga så måste man i sådanna fall få till ett avtal med telia om att hyra in sig i deras stolpar. Det brukar inte vara det enklaste, i synnerhet inte att få ekonomi i det sen.
Att det sen är fullständigt vansinne att bygga två ledningsnät brevid varandra är som det heter, en annan fråga
Det lite längre svaret är att stolplinjer är dyrare i underhåll och därmed vill man inte nybygga dem. Därmed gräver man ned fiber när man bygger nya områden.
I befintliga så måste man i sådanna fall få till ett avtal med telia om att hyra in sig i deras stolpar. Det brukar inte vara det enklaste, i synnerhet inte att få ekonomi i det sen.
Att det sen är fullständigt vansinne att bygga två ledningsnät brevid varandra är som det heter, en annan fråga
Och även det att delar av landsbygden, ca 50.000 fastigheter, där man kommer att avveckla ledningsnätet och ersätta med mobilbaserade lösningar pga dyrt underhåll under den närmaste 5årsperioden.
Så många av de "telestolpar" du idag ser på landsbygden kommer att försvinna.
Så många av de "telestolpar" du idag ser på landsbygden kommer att försvinna.
Det händer att elnätsföretag kör denna lösning. Jag jobbade som linjemontör ett tag och då hängde vi opto i samma stolpar som 10 kV-linjerna går. Elnätet kommer ju vara kvar, och den dagen man gräver ner det är ju bara att gräva ner en optoslang ihop med elkablarna. Tycker det är märkligt att fler elnätsföretag inte samförlägger en egen optoslang när man gräver ner sina nät. Trådlöst ger jag inte mycket för, ju snabbare det ska vara, desto instabilare blir det.
Jo det är mycket "vill inte/kan inte".
När man nu bytte en massa 10KV mot plastisolerad, tror ni det var nån som köpte plastisolerad lina med inspunna fiberpar?
Skille inte många kronor metern på tråden och jobbet hadde varit detsamma.
Tror inte tillverkaren sålde en meter av kabeln
När man nu bytte en massa 10KV mot plastisolerad, tror ni det var nån som köpte plastisolerad lina med inspunna fiberpar?
Skille inte många kronor metern på tråden och jobbet hadde varit detsamma.
Tror inte tillverkaren sålde en meter av kabeln
Men att spinna in fiberparen i BLL- eller BLX-lina som den isolerade linan heter låter inget vidare. Då får man kapa linan så fort man ska ha ner fiberpar. Ska man använda det i ett distrubutionsnät för fiber och kanske ska ha ner ett fiberpar till varje transformatorstation så blir det ganska mycket jobb. Lina med inspunnen fiber gör sig nog bättre i 130-400 kV nät där det är långt mellan stationerna. Skulle man dessutom behöva göra något jobb med fibern som kräver avbrott har man ju direkt problem om man är på 10 kV nivå, för där finns sällan förmåga att mata från annat håll om man ska ha avbrott. Ett 130/400 kV nät är ju maskat och en linje kan tas ur drift utan utan strömavbrott för abonenterna om man gör det vid lämplig tidpunkt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Tja, idén blir väl att terminera i transformatorstationen i lämplig utrustning. Då är man ju nära slutkund och kan gå vidare där på lämpligt sätt. Att ha ett så finmaskigt nät som 10kV-nätet skulle ju betyda att de flesta potentiella kunderna inte hade många meter till en termineringspunkt. (Själv skulle jag få ungefär 20-30 om jag inte redan hade haft fiber via fjärrvärmenätet vill säga).
Och att man måste bryta 10kV-nätet vid brott är inte en bug, utan en finess.
Samförläggning på det viset ger ju ett bra skydd för fibern. Både mekaniskt och "avskräckningsmässigt", dvs de flesta (även grävmaskinister?) är lite försiktigare runt högspänningskablar. (Inbilar jag mig iaf.)
Och att man måste bryta 10kV-nätet vid brott är inte en bug, utan en finess.
Om fibern ligger i mark tillsammans med högspänningen ligger den ju i egen slang, bredvid högspänningen, och således kan jobb utföras med 10 strömmen på, förutsatt man inte är så dum att man lägger fiberskarven på transformatorlocket...lars_stefan_axelsson skrev:Tja, idén blir väl att terminera i transformatorstationen i lämplig utrustning. Då är man ju nära slutkund och kan gå vidare där på lämpligt sätt. Att ha ett så finmaskigt nät som 10kV-nätet skulle ju betyda att de flesta potentiella kunderna inte hade många meter till en termineringspunkt. (Själv skulle jag få ungefär 20-30 om jag inte redan hade haft fiber via fjärrvärmenätet vill säga).
Och att man måste bryta 10kV-nätet vid brott är inte en bug, utan en finess.Samförläggning på det viset ger ju ett bra skydd för fibern. Både mekaniskt och "avskräckningsmässigt", dvs de flesta (även grävmaskinister?) är lite försiktigare runt högspänningskablar. (Inbilar jag mig iaf.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Ja alltså poängen med att lägga den invävd var ju just att man var tvungen att bryta strömmen... Försvårar "pillande" av grävmaskiner o dylikt. 
Vad är det för "jobb" du tänker att man skulle behöva åka omkring och utföra på fiber som redan ligger i backen? Den åldras inte, behöver inte kontakteras om när man ansluter nya abonnenter (därav termineringen i annan utrustning i transformatorstationen) och ligger överhuvudtaget bara still och gör sitt jobb. Den enda som typiskt görs är den skarvning som måste ske är när någon hjälpsam människa har grävt av den och jag antar att det problemet minskar om den spinns in höljet till 10kV-kabeln.
Vad är det för "jobb" du tänker att man skulle behöva åka omkring och utföra på fiber som redan ligger i backen? Den åldras inte, behöver inte kontakteras om när man ansluter nya abonnenter (därav termineringen i annan utrustning i transformatorstationen) och ligger överhuvudtaget bara still och gör sitt jobb. Den enda som typiskt görs är den skarvning som måste ske är när någon hjälpsam människa har grävt av den och jag antar att det problemet minskar om den spinns in höljet till 10kV-kabeln.
Nu handlade grunden om att få ut fiber till hemma kunder och då är det ju inte 10kV ledningar det bästa kanske? För även om man har fiber in i huset så brukar ju närmsta switch/router sitta relativt nära hemmet. Så det är i spridningsnätet det krävs nya eller andra sätt att billigt få fram fiber. Finns då stolp linjer för el/tele redan så bör det inte vara någon stor grej att hänga dit fiber rent tekinskt. Skarvningen har gått framåt så det gör man nästan i stolpe om det skulle vara nödvändigt. Där jag tror den stora problemet är att ägaren av stolpen inte har intresse att få in en till som vill nytja den.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Jaaa? Det var väl just det vi pratade om? När man ändå gräver ner 10kV-ledningen så passar man på att dra fiber också så har man fixat ett ganska bra spridningsnät på köpet. Komplett med "hus" att hysa div. utrustning i (alltså exv. "switch"). Jag har som sagt 20-30 meter till min transformatorstation och det skulle inte vara så blodigt att gå vidare till mitt hus därifrån. Det borde ta mig f-n vara *lag* på att man inte fick sätta en grävskopa i backen för el, vatten, fjärrvärme eller dylikt utan att samtidigt dra med fiber.snuttjulle skrev:
Stolpar är som sagt en återvändsgränd. Det är ingen som är intresserad av att sätta upp nya när de gamla som finns nu tjänat ut. Tvärtom.
Jag tror faktiskt att den typen av nät redan finns i stora delar av landet efter det att ett av de tidiga internetbolagen grävde hutlöst med rör längs med näst intill varje lite större väg. Problemet som jag ser det är nästa ettap ut till kund och där finns inget bolag idag som vill lägga pengar och jobb.
Jag tror inte vi pratar om samma sak över huvudtaget. En fiber som är samförlagd i mark tillsammans med högspänning är inga problem att jobba med, det är ju bara ändarna man vill åt och de finns ju på behörigt avstånd från högspänningsdelar. Skulle man få fel på själva optokabeln tror jag knappt man gräver utan blåser i en ny fiber. I alla fall på kortare sträckor. Att gräva och laga medför mycket jobb. (Sätta skarvbrunn, m.m, annars är man låst den dagen fibern behöver bytas, för då går den inte att dra ur...)lars_stefan_axelsson skrev:Ja alltså poängen med att lägga den invävd var ju just att man var tvungen att bryta strömmen... Försvårar "pillande" av grävmaskiner o dylikt.
Det är när fibern ligger ligger inspunnen i BLL/BLX-lina (plastbelagd lina som används som fasledare på 10kV. Skulle du få en skada på fibern som ligger inspunnen, p.g.a. trädpåfall, åska eller dylikt, så är du rökt. Dessutom tror jag inte att fiber inspunnen i BLL/BLX är optimalt, då linan ofta går hel genom stolpstationen, och man bara avisolerar den några cm och trycker på en klämma med slack ner till trafo. Det är här man får problem och merjobb med fiber i högspänningkabel.
Att samla allt i samma dike när man gräver ner är ju bara bra, främst för markägare som slipper gräva sig fram genom ett spindelnät av olika kablar när det ska dräneras och likanande. Att det sedan bli ett effektivt sätt att jobba är man lägger allt i samma schakt, när man ändå har grävt är ju bara ett plus!