Blåsa ut vinden

4k läst  20 svar

1. Å
    Medlem Nivå 9
    Ja... min fråga är betydligt mindre dramatisk än vad rubriken anger ;D
    Förhoppningsvis flyttar vi in i vårt nyköpta begagnade hus i augusti och en de saker vi vill göra först (innan vinterkylan slår till) är att tilläggsisolera vinden. Vi har själva inte varit uppe på vinden än men har fått veta av säljaren att det idag är "isolerat" med sågspån och tidningar (?!).

Så då antar jag att det första vi behöver göra är att rensa vinden från sågspånen och tidningarna. Hur gör man det bäst?

Andra frågan: vilket material och vilken tjocklek är lämpligast för vindsisolering i Stockholm?

Tredje frågan: Är det tillräckligt enkelt att isolera för att man ska våga på sig det själv, eller bör man ta hjälp av isoleringsentreprenör?

Tacksam för svar! :-*

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Blåsa ut vinden

Du har två alternativ om du ska ta bort spånet: Skotta för hand eller suga med tankbil. Det senare är dyrt, 15-20kSEK.

Jag har iprincip bestämt mig för att skippa utsuget och istället skotta allt spån till en avgränsad del av vinden där jag inte störs av det.

Att isolera är inte svårt och instruktionerna från tillverkarna är bra - man klarar det själv.

3. Å
    Medlem Nivå 9

Ok, kan det tänkas bli billigare (med utsug) ifall man anlitar isoleringsentreprenör och de gör det i samband med isoleringen? ??? (ja, jag vet ... jag är helkorkad när det kommer till såna här frågor! ;D)

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Näe, det kostar skjortan ändå. Man använder en vacumbil och den kostar flis!

Sök på sågspån på forumet så hittar du lite prat om detta - några har lyckats fiffla ut spånet utan sugbil....

5. Å
    Medlem Nivå 9

Då blir det till att sopa rent själv :)
    Tack för svar!

6. P
    Medlem Nivå 10

Det finns vissa tillverkare som säger att man inte behöver ta bort spånet heller.. Om man använder Cellulosa fiber.. tex Warmcel, Eckofiber, mfl..

Om du nu väljer att skotta/suga så se till att få dit en Diffspärr (plast) vilket hindrar fuktig innomhus luft att komma upp på vinden...

Tjockleken, rekomenderar 40-50 cm om du kör med plast.. mindre om du inte har någon Diffspärr.. Risken för fuktskador ökar nämligen med att man isolerar..

Liksom MathiasS anser jag att det är ett jobb man kan göra själv.. Dock ska man veta att det är jävligt skitigt, bra andnings skydd är ett måste, det kommer att damma sjukt mycket..

7. Å
    Medlem Nivå 9

Hej Per-Erik!

Tack för svar!

Var någonstans lägger man diffspärren? Under isoleringen, eller?

Och hur gör man lämpligast för att se till att isoleringen är ordentligt ventilerad (för visst är det så att den ska ventileras?) ???

8. P
    Medlem Nivå 10

Plasten/Diffspärren ska alltid ligga på den varma sidan.. i detta fallet under isoleringen.. lägger man den ovanpå får man möggel..

Rejält med ventelering är heller inte alltid bra.. det finns en risk att man ventelerar in fukt då.. efter som luften ute är fuktig..

Bäst är nog att avvakta.. Troligen behöver ni inte göra något åt ventelationen överhuvudtaget..

Jag skulle i allfall vänta med det..

9. Å
    Medlem Nivå 9

Ok, ingen risk då att isoleringen blir för tät? Eller hur det nu blir :-/ (jag jobbar med IT, hoppas du har överseende med min inkompeten i dessa frågor :p)

10. P
    Medlem Nivå 10

jag jobbar också med IT så se upp!  ;D ;) (en smart människa frågar, en dum changsar)

nää det är ingen större risk..

Den stora risken med vinden är att det blir fuktskador. Fukten kan komma in på 2 sätt..  

1. Via bostads delen (fukt från bad/duch/kök, människor, djur osv)
    2. utefrån (läckande tak, överdriven ventilation)

1:an är lösningen godventilation innomhus (ventelera bort fuktig innomhus fukt), hindra att fuktig innomhus luft når vinden. vilket görs med Diffspärren.

2:an vanlig underhåll.

det svåraste att komma i bukt med är 1:an..  det som händer är att fuktig innomhus luft (varm) kommer upp på vinden och möter den kalla utomhusluften (tex på vintern) vilket gör att det kondenserar på yttertaket & möggel uppstår..
    OBS det är inte alltid det blir problem, många många har inte problem.. men risken finns. OBS

bara o titta på yttertaket efter förändringar (mörka fläckar som växer osv..) Sen bör man även använda näsan några gånger om året, det tar tid innan det händer något. Om det nu händer något...

11. P
    Medlem Nivå 10

Förövrigt är det vinden som ska ventileras inte Isoleringen.. Men det var kanske det du menade..?

12. Å
    Medlem Nivå 9

Jo, det var säkert det jag menade! ;) ;D
    Min sambos pappa talade något om att man skulle lägga träskivor med "lite rum imellan" för att ventilera isoleringen .... vad han menade förstod jag inte riktigt, därav frågan. ::)

Det verkar vara god ventilation i huset (helt nyrenoverad kåk) vad jag kunnat se och känna, det enda som bekymrar mig som okunnig är ventilationen från bastun, där går ett ventilationsrör ut från bastun och så in genom väggen och längre upp på samma vägg finns ett annat ventilationsrör som går ut (eller om det var till FLVP). Min sambo hde inga frågor eller anmärkningar på detta - men ibland litar jag inte helt på hans omdöme :-X

13. P
    Medlem Nivå 10

Ahha..! Helt rätt där.. man bör inte lägga tätt golv ovanför isoleringen efter som det alltid kommer fukt i från bostadsdelen. vilket man i o försig minska mycket med Diffspärr. Risken med för tätt golv är att det blir möggel under golvet vilket man inte ser. Där av är det bra o ha det luftigt så fukten kan stiga upp i stället och ut genom den befintliga ventilationen.. :)

Ang det andra.. Ventelationen från bastun.. så Tror jag att det är helt rätt.. har svårt o se någon risk där.. Högt plaserade ventelationsrör brukar vara utblås.. inblås vid fönster..
    Enkelt o kolla i allfall ta en tändare o sätt framför röret se åt vilket håll lågan lägger sig..

Kan ju sägga att jag inte är någon expert på ventilations frågor.. själv har jag självdrag o har ingen erfarenhet av FLVP..

14. Å
    Medlem Nivå 9

Tänk vad man får veta när man frågar! :D
    Tack för svar! :-*

Blev bara lite konfunderad över bastuventilationen i och med att jag inte är van att se ventilationsrör som sticker ut ur väggen och inte är ihopkopplade! :-[

15. P
    Medlem Nivå 10

humm.. den sticker väll ut genom ytterväggen?
    Borde gå ut genom ytterväggen tycker jag.. Men jag vet själv inte..

Testa o skriv en ny tråd under "Bastu" sektionen finns säkert nån som vet där..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: