Hejsan
1) Nej, det ska inte läcka. Jag har för mig (men är inte helt säker) att förklistrad underlagspapp endast ska spikas i det undre lagret. Dvs, det blir inga genomgående spikar.
2) Nej, underlagspappen ska (generellt sett) bara spikas där det överlappar. Undantag under vindskivor m.m.
Jag har hört att man kan använda klammer istf pappspik på indurlagstak, men tycker det verkar olämpligt när det inte finns någon anledning att inte använda pappspik. Varken kostnad eller tid är någon större skillnad. Att hyra en pappspikpistol kostar en hundring eller två.
Bra information om hur man lägger takpapp finns på
http://www.mataki.se
Takpappen ska hålla tätt även där den är spikad. Pappen ska täta mot spiken också.
Om det läcker så mycket förefaller det som snickarna gjort ett undermåligt arbete.
Hejsvejs
Thomas