Byggahus.se

11 meter till marken... GAAH!

1. S
    Medlem Nivå 1
    OK. Så här är det. Maken har fått för sig att han skall lägga om taket själv i sommar. Och det går säkert bra, men jag är dödligt orolig för att han ska trilla ner... Och det vore inte riktigt bra... kan det tänkas finnas ngn sele (maken kommer dö när han läser det här =)) eller ngt annat säkerhetsgrejjs man kan tänka sig??? Vi snackar liksom inte ett vanligt litet sketet hus utan det är typ 11 meter ner till asfalten där det är som högst...
    (Kolla här: http://www.vitahuset.net/house.htm , så får man en aning...) //orolig hustru

2. yonna
    Medlem · Nivå 15

Re: 11 meter till marken... GAAH!

Tja, de som lagt om taken själva i mitt f.d. villaområde hyrde rejäla ställningar - trots allt billig livförsäkring. Säkerligen mer praktiskt än lina (som han antagligen inte använder i det ögonblicket han snubblar ...  :-X).

Två kraftfulla killar skruvar ihop en sådan på ett par timmar. Dessutom kan man lagra pannor & annat sånt högst upp på ställningen. Och så finns det riktiga räcken!

3. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Du kan ju fästa en säkerhetssele runt midjan på maken o därefter fästa den i dragkroken på bilen som står på andra sidan huset. ;D ;D

Nä - jag skojade bara. En säkerhetssele runt skorstenen fungerar bra

4. S
    Medlem Nivå 1

HAHA!! Hmm... jorrå. Byggställningar ska vi ha, kan bli svårt annars... men det där med snöre runt skorstenen lät bra... du råkar inte veta om det finns särsk linor o var man isåfall kan sjöpa sådana??!!

5. D
    Husägare Nivå 6

Ordentlig säkerhetssele från skorstenen, se om ni inte kan hyra/köpa "proffs" utrustning.
    Hoppas han inte har svindel, en annan blev lite svettig av att kolla in höjden ;)

6. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Oftast går det att köpa på välsorterade byggvaruhus - proffssnickare använder det lite då o då.

Jag vet att i Stockholmsområdet så har Fredells det o i Göteborgsområdet så har Hornbach det.

7. yonna
    Medlem · Nivå 15

Nä, jag såg framför mig när grannen tog in åtta polacker som skuttade omkring som ekorrar på granntaket - utan några säkerhetsanordningar alls. Stege dock  ;D. De stod på det sluttande taket och slängde pannorna till varandra - tror inte dom missade en enda gång ...  ;D

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

11 meter? Nädu så kan man ju inte räkna. Det är ju bara på nock+gavel det är så högt och där är man ju inte så ofta.

Fallhöjden räknas från takfoten, ser ut som 3,5meter här.

Faller man lite snitsigt får man tag i hängrännan eller sista läktraden och då är det bara 1,5m fritt fall kvar.

Inte behövs det något säkerhetsälte där inte..... 8)

9. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Det lär bli billigare att leja bort jobbet, prylarna är dyra som kvicksilver, men går ju att hyra. Man ska dock ha klart för sig att OM man drattar ner med sele så har man ganska kort tid att ta sig därifrån innan blodomloppet säger stopp och det kan bli ganska bökigt. dessutom är belastningen på 1m fall och 100 kg ca 700 kg så det smäller ganska bra i ryggen när det tar stopp ( har man falldämpare reduceras belastningen till 350kg) det är dessutom ganska bökigt att ha snöret trasslandes runt benen när man grejar, har man dessutom rullbältesmodellen med block, så är det än värre.
    Have i made myself clear............Ställning, såklart.

10. M
    Moderator · Nivå 18

Eller klätterutrustning som är gjord för att falla i (hmm?). Klart bekväma prylar som bromsar lite mjukare och i de selarna kan man hänga länge utan att det bekommer det minsta. Uppfyller troligen inte alla paragrafer dock

11. wertok
    Medlem Nivå 8
  12. S
    Medlem Nivå 1

Hmm... ja vi får väl se hur det blir - fick iallafall maken att igår lova att ha någon typ av sele, får ju utnyttja det faktum att det är en annan som står för markservicen, och jag vägrar stå och slava framför spisen hela dagarna och samtidigt ha ont i magen för att få se ngn av dem singla ner utanför köksfönstret... Nä.
    Maken kunde förresten meddela att det från takfoten och ner på innergården är 4,5 meter, men 7 meter ute på gatan. Bara som en parentes alltså.

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Jag får väl då understryka att mitt tidigare inlägg gjordes med viss ironi......

Man ska vara försiktig på taket - en olycka händer så lätt....

14. S
    Medlem Nivå 1

Nu är det slutdiskuterat! Och taket är på G! Två stycken typgodkända selar och linor är införskaffade. Byggställningarnaär på plats. Och det öser ner ute. Typískt. ::)

15. N
    Medlem Nivå 9

Jag har hängt i sele utanpå ett tak och monterat förlängning till en hiss. Det var ganska bökigt att arbeta på det viset när man inte hade något att ta spjärn emot när man behövde flytta ett rör eller något.