Fotplåt eller inte

5k läst  2 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Ska precis till att lägga ny papp, läkt och pannor (betong) på mitt tak. Hängrännor och stuprör kommer också att bytas ut. Håller nu på att fundera på hur jag ska gå tillväga vid takfoten...

Enligt vad jag hört ska man först lägga en remsa underlagspapp (25cm), därefter fotplåt och sen kommer den första våden underlagspapp som ska överlappa fotplåten. Rännkrokarna placerar man då mellan pappremsan och fortplåten.

Fråga: Räcker det inte med att man låter den första våden underlagspapp sticka ut en bit (2-3cm) över takfoten, och hoppa över plåten och remsan?? Det känns som det skulle räcka för att skydda takfoten. Det handlar väl om att skydda för vatten som kommer uppifrån under pannorna, och vatten som rinner på pannorna kommer ju att rinna rakt ner i rännan.

Tänker jag rätt eller har jag missat något?

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Fotplåt eller inte

Skall du göra det där "rätt" på det sätt du beskriver så ska du först fräsa ner krokarna i undertaget/råsponten, därefter lägga en 25cm remsa papp, sedan fotplåt, sedan en hel våd papp.

Annars verkar det vara rätt vanligt att sätta krokarna i bär/ströläkten också, för att få upp hängrännan en aning.

3. H
    Moderator · Nivå 25

Re: Fotplåt eller inte

Det som kan hända med den utsickande pappen (beror lite på taklutningen), är att vatten kan krypa runt och sugas upp av kapilärkrafterna i springan som ev. finns mellan papp och tak, då blir det mycket snabbt allvarliga fuktskador.

På vårt förra hus hade vi problem med ett skärmtak över entrén, där låg papp som hade avslutats bara några millimeter utanför takkanten. Den understa brädan var helt murken (gick att plocka bort i bitar utan verktyg) 5 år efter att taket byggts.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: