problem med takfot

5k läst  9 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi är i full färd med att renovera vår 1920-tals villa.
    Ett reviterat hus med mansardtak på 230kvm.

Vi började med att lägga om taket där vi behöll sticketaket, läktade om och bytte till betongpannor.
    Vi har även bytt fasad. Från revitering till panel.

Nu till problemet:

Takfoten som tidigare var helt oventilerad och inbyggt med puts har fått vissa skador. Jag har tagit bort det skadade materialet, men vet inte riktigt hur jag ska fortsätta.
    Jag skulle villja ersätta skadorna med en ventilerad konstruktion, vilket i sig inte skulle vara några problem.
    Det är bara det att pannorna sitter ganska högt (tänkte fel när vi lade taket), och avståndet mellan takpannorna och väggen är ganska stort, samtidigt som takfotens "språng" efter påbyggnaden av panel är ganska kort.

Hur skulle man kunna lösa detta på ett snygg sätt ?

Jag har också en fråga när det gäller fotplåten.
    Jag har sett konstruktioner där denna spikas på den nedersta läken. Är detta ok ?

Foto:
    http://img.photobucket.com/albums/v676/zybitx/takfot_foto.jpg

Väldigt tacksam för svar!!!

2. R
    Medlem Nivå 2

Re: problem med takfot

I de fall fotplåten spikas på läkten är när även kroken sitter på läkten. Detta gör man för att rännan ska komma upp närmare betong/tegel pannorna. Enl. mig MYCKET snyggare.
    I ditt fall skulle vara perfekt i.o.m. att det också skulle dölja avståndet mellan pannor och vägg. (om jag fattat dig rätt...)

Ventilation löser du genom att såga hål med hålsåg mellan varje takstol och sen sätta såna här http://www.benders.se/Tak/produkter/ventbeslag.pdf
    Jag har sett något liknande i plast också. Funkar utmärkt!

3. S
    Medlem Nivå 5

Fotplåten på läkten? Ok att man har krokarna på läkten.
    Nog brukar man väl ha pappen över fotplåten och läkten på pappen?

4. R
    Medlem Nivå 2

såhär

5. S
    Medlem Nivå 5

Då kan man väl lika gärna skippa plåten

6. R
    Medlem Nivå 2

Varför skulle man det?
    Den har exakt samma funktion där som när man sätter den få foten, nämligen att leda vattnet ned i rännan.
    Om man skippar den blir det ju en glipa mellan rännans bakkant och takpannorna där vattnet kan stänka in.

7. C
    Medlem Nivå 1

Så här skriver Lindab i sin monteringsanvisning:

"Fotplåtens uppgift är att leda eventuellt vatten från undertaket ner i rännan samt att förhindra att vattnet från takpannorna blåser in på fasaden. Fotplåten skall därför monteras så att den överlappar bak-kanten på rännan.
    Det finns två varianter.
    1. Med fotplåt under läkt och papp. Läktavstånd = A-45
    2. Fotplåt placerad ovanpå nedersta läkten. Läktavstånd = A"

Vad händer med det eventuella vattnet som kommer från undertaket när fotplåten spikas på läkten?

8. S
    Medlem Nivå 5

Syftet med fotplåten är ju att skydda inbrädningen och tassarna i nederkant där slitaget är som störst. Om man sätter fotplåten ovanpå läkten skyddar man mot vattnet som rinner ovanpå pannorna men inte mot det som trots allt kommer under.
    Kollade på grannens nya hus och där saknades fotplåt och/eller lång papp. Samtidigt som rännkrokarna satt med cc50 på en 45*70 regel på lågkant. Känns som sämre variant.

9. R
    Medlem Nivå 2

Förhoppningsvis ska det inte komma något vatten under pannorna. De enda gånger jag sett sådana skador är på hus med väldigt eftersatt underhåll och där det finns många trasiga pannor på taket. Som villaägare låter man det nog inte gå så långt. Man är nog mer vaksam har jag fått för mig.
    Men som jag skrev i ett tidigare inlägg kan man ha en mindre variant av fotplåt nere. Det skulle jag ha.

Denna variant är i.a.f. en av de två som finns i Ra98HUS (råd och anvisningar till husAMA) och i båda fallen ska fotplåten sitta över rännkroken, samt överlappa bakkanten med minst 2cm.

10. S
    Medlem Nivå 5

Ok tack!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: