Klamra/spika underlagspapp

15k läst  15 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej

Kan man sätta fast underlagspappen med klammer (med trycklufts driven pistol) eller måsta man använda pappspik? Jag ska ha betongpannor ovanpå.
    Finns det någon bra, hyfsat billig, tryckluftsdriven pistol för pappspik?

Sture

2. M
    Medlem Nivå 5

Re: Klamra/spika underlagspapp

Finns säkert verktyg till det, inget jag vet dock.

Egentligen behöver man inte strula så mkt. Det räcker med en bra vanlig häftpistol och skjuta fast pappen med, Iom att man läktar direkt efter så håller det fast pappen så det räcker. Har gjort så på alla tak jag lagt och det håller utan problem!

MrE

3. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Mitt tips är att du hyr en pappspikpicka. Kostar nån hundring, max.

Det är ruskigt smidigt mot att stå och pilla med lös pappspik och hammare.

4. S
    Medlem Nivå 1

Kollade just med Cramo, och dom skulle ha 500 kr för en pappspikpistol för en helg (inkl. kompressor). Problemet vara bara att man var tvungen att ha specialspik som kostade 350 kr /1000 st, och dom såldes i paket om 7200st... så det drog i väg lite med priset!

5. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Cramo är ju inte världens billigaste... om man får säga så.

6. D
    Medlem Nivå 5

Jag har hört att man för ett antal år sedan brukade använda häftklammer men att det inte är godkänt längre. Nu ska man ha riktiga pappspik.

Det går givetvis snabbt om man har en sån där häftapparat som funkar som en hammar så att man slår till för att sätta en klammer. Men det kanske inte sitter så bra.

De tak jag som amatör har varit med och gjort har spikats för hand.

7. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Jepp, har oxå hört detta med att det måste spikas. fattar dock inte varför, grejar man själv och har kontroll på bygget ska man ju egentligen inte behöva fästa in U-pappen alls då den hålls av bärläkten :-/

8. N
    Medlem Nivå 8

har försökt hitta en billig pappspikpistol själv och kommit fram till att det inte finns. Men om man beställer en från usa så blir det ca halva priset mot att köpa den här. Frågan är väl bara hur mkt användning har man av en sådan. Jag kommer nog att hyra en.

9. S
    Medlem Nivå 1

På Tools Plus kan man köpa en Senco Roofpro 450 för $229 (ca 1600:), 7200 pappspik för $34 (ca 240:) och frakt $120 (ca 850:).
    Jag funderar på att göra så och sen sälja den när jag är klar.
    Är den någon som har erfarenhet av modellen, är den bra?
    Vem säljer Senco i Sverige?

10. S
    Medlem Nivå 1

Oops! var inte meningen att det skulle bli smileys där, skulle stå :) för kronor

11. C
    Medlem Nivå 2

Om ni skall inskaffa en papp pistol så kan det vara en bra ide att kolla mynningslängd kontra spiklängd. Om det går att spika ca 45mm i en pistol och spiken som används är runt 25mm, så kommer spiken ha möjlighet att "vobbla" i mynningen. Resultatet kan bli att spiken slås i väldigt snett och därmed riva sönder pappen. Vanligast verkar vara att använda en klammerpistol med nedställt tryck på kompressorn så klammern inte slår igenom pappen.
    Om det sen finns rostri klammer att köpa har jag ingen aning om, men den leverantör jag har på klammer säljer en icke rostfri till bl.a. NCC´s takarbeten.

12. N
    Medlem Nivå 8

Hur går det att sälja vidare något som inte har ce märkning? Räknas du inte som importör och kan ställas till svars om det händer något?

13. R
    Medlem Nivå 2

Jag har för mig att jag sett en Senco pappicka så sent som igår, så den borde finnas på marknaden här i sverige också.
    Vi köpte en Basco (tror jag att den hette) Vi köpte 10000 spik och fick pickan på köpet. Antagligen en lågbudgetpicka men har funkat felfritt till säkert 5000 kvm.

14. T
    Medlem Nivå 19

Hejsan

--> RogerPl

"Vi köpte en Basco (tror jag att den hette) Vi köpte 10000 spik och fick pickan på köpet. Antagligen en lågbudgetpicka men har funkat felfritt till säkert 5000 kvm. "

Var köpte/fick ni detta?

Jag hyrde en Senco pappspikpistol hos Tidermans, grundhyra 100:- + 66:-/dygn + moms. Köpte samtidigt en kartong rullbandad pappspik, 4800 st. har jag för mig, för ca 800:-

/ThomasX

15. M
    Medlem Nivå 1

Hej,

För 2 dagar sedan lade snickarna mitt nya tak.... takstol, råspont och sedan YAM2000 med självhäftande klister och sedan läkt.

Idag regnade det rejält.... och jag tror mitt tak läkt på ca 100 ställen.... Skall det verkligen göra det efter man lagt papp (Underlagspapp).

De använda en häft hammare.......... och inte pappspik. De häftade inte bara på klistekanten utan även på pappen. Vilket i sig inbär 1000 tals hål. Min frågor

1 ) Skall underlags papp läcka så mycket ?
    2) Skall man häfta och göra håll utan på, där det inte blir överlapp med nästa papp rämsa ?

3) Om jag skall begära redan nu att de gör om det ?...Kan de lägga ett lager papp till på ?...Eller måste de ta bort den nylagda pappen och göra om det utan hål???

PS det var över 30 grader på taket när de lade pappen, den gick nästa sönder av sig själv....

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: