Per-Erik skrev:
humm.. den sticker väll ut genom ytterväggen?
Borde gå ut genom ytterväggen tycker jag.. Men jag vet själv inte..

Testa o skriv en ny tråd under "Bastu" sektionen finns säkert nån som vet där..
Nopes, sticker ut från bastun ut genom väggen till hallen i källaren, och på samma vägg sticker det som sagt även ut ett annat rör som då är för utsuget.
Så jag får väl posta ett inlägg på bastuforum då. ::)
 
di5majo skrev:
Så som jag fattat det skall man inte ta bort spånet utan lägga isoleringen på den, se:
[länk] "Man skall absolut inte ta bort spånen for den tätar neråt och fungerar som ett fuktskydd."
Ok, finns det undantag från detta, ex om spånet är gammalt? ???
 
Ok, finns det undantag från detta, ex om spånet är gammalt?
Vi har ett hus från 1946, och vi har fått rekomendationen att låta det ligga kvar.
Men det beror väl på fall till fall, det får ju inte t.ex. vara mögligt eller felaktigt på annat sätt.
Man skall räkna det som hälften så effektivt som dagens material; hos oss har vi 20 cm spån villket alltså motsvarar 10 cm isolering av modern typ.
Sedan kan det ju vara så att man måste ta bort spån och lägga dit fuktspärr p.g.a. att utrymmet inte räcker till för en fullgod isolering av modern typ.
 
Om spånet är i bra skick finns det egentligen bara ett skäl till att ta bort det, och det är att det brinner extremt bra och snabbt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.