Tak & Vind
oskis 123: Varför ska du åka på att göra det som firman borde ha gjort? Det är väl inte så svårt för dom att skruva ner gipset och sätta di plasten på ett korrekt sätt? Det är ganska viktigt att det där blir bra gjort, om man inte gillar fuktskador...
Farzan: Jo, alt 1 är ju det som man brukar se som exempel i böcker etc men jag förstår problemet... Det här är inget svar på din fråga, tyvärr, utan en motfråga: I alt 2, skulle man inte bli tvungen att introducera en extra takstol (kapad och avväxlad) mitt över kupan? Jag vet inte om jag skulle känna mig bekväm med att låta råsponten (eller vad det nu är för undertak) fribära på 2,4
Mikael_L: [citat] Hej. När jag tänker efter så minns jag att sovloftet jag hade sett inte hade de där strävorna upp mot taknock. Nästa sträva, som går från "golv" och lutande ut mot yttervägg var den sträva som var synlig inne i loftutrymmet. Gick in i golvet samt väggen snyggt inramade av kvartslist.... Om dom modifierat takstolarna eller inte har jag tyvärr ingen susning om.
Mr_T: Duger det med YAM till en carport med tegel, eller är det dumsnålt. Bygget är lite budgetartat med hemsågat virke, egna takstolar och återanvänt tegel. Men visst vill jag ha ett tätt tak ett antal år framåt.
Farzan: [citat] Precis! (Larsas svar kom in medan jag skrev mitt.) Att läckaget syns på insidan bara vid extrema regn behöver inte betyda att det är bara då det händer saker. Det kan också (men behöver inte) vara så att det läcker hela tiden fast det är bara när det regnar som mest som det blir tillräckliga mängder för att tränga hela vägen in - däremellan stannar det kanske i
Raven001: Hej jag skall bredda mitt tak. Huset är tilläggsisolerat så det skulle behövas breddas så man kan lägga 2 rader pannor till på var sida. Någon som har tips?
fuselage: Aha, då tänkte jag någorlunda åt rätt håll. En annan fundering dök upp: jag har bara sett underlagspapp som endast har klister på en smal remsa nederst på pappen. Mot skarven där det gamla och nya möts antar jag att det måste tätas på något sätt så att inte vatten tränger in under den nya pappen från sidan. Limmar man sånt i kanten eller finns det underlagspapp med klister
Mattias L.: Om trallen ligger ovanför så kanske du kan föra in nytt plåttak över det gamla och sätta fast det i trallen istället? Absolut inte så man gör men å andra sidan om du ändå ska riva i det igen snart så gör det enkelt men bra...
oskis 123: [citat] Det där ser ut att vara gjort enligt Plannjas instruktionsbok tycker jag. Vi gjorde på precis samma sätt. Det kan vara en bra grej att sätta ett nät mellan regeln och spånten kanske?
danielr: En till grej jag kom på... Ska tackpappen läggas över eller under taknocksbrädan? Idag så går den gamla takpappen under den gamla taknocksbrädan. Taknocksbrädan ska bytas, så jag har möjlighet att lägga den nya tackpappen över nocken och sen ha den nya brädan ovan på.
djang: Letar efter bilder på Snedtak som jag ska bygga över en ytterdörr, är ganska vanligt på hus men hittar inga bilder. Eller kanske nån vet var man hittar en ritning eller liknande, hur man ska göra konstruktionen. Ska ligga takpannor på det, och bygger ut ca 60 cm, inga stolpar. Men kanske några konsoller som kan sitta i väggen!
mariaria: Vi håller på att lägga om taket och ska också byta de gamla inbyggda hängrännorna till vanliga utanpåliggande. Kan man ta bort 2 stycken brädor "1" och "2" och hängrännelådan "3"? En bit av takstolarna måste ju också bort. Se bilder. (Taklutningen är 23 grader även om det inte ser ut så på hängränne-bilden)
phus: Hej! Är det bara en estetisk fråga med takhuv, kring en modulskorsten? Vi har byggt till och ska montera en ny kamin + skorsten i den nya delen och har en gammal kamin med modulskorsten + en ful gammal grön takhuv. Det nya taket ska bli alu/zink över hela och vi tycker att det vore snyggare med bara de runda skorstenarna men är osäkra på om det är rätt..? -P
Starfighter: Tack för tipset, Icopals monteringsguidel löste problemet!
Sveis: Hej! Hoppas få några vettiga svar på mitt bygge ! :) Jag ska göre om mitt hus til 1,5 plan. Yttermåtten på huset är 8,40x14 meter. nervåning byggd i 195x45 regel 60cc. Tänkte regla upp 1,2 meter bortefter långsidorna ock bygga ramverks takstolar på plats i 220 mm virke. på taket ska det vara skruvad plåt. Ligger vel i korten att jag vill ha et bra tak utan för mycke jobb ock
pappskallen: [citat] så bra, då ska du få hjälpa mig vid nästa ränndal och invid gaveln där det mötande takutsprånget kommer samt vid fotplåten, du får låna prylar av mig, och var inte orolig höjd-säkerheten fixar jag......................
malmö: Tack för tipset, det fanns även på Silvan takränne nät från Plastmo för 126 kr/ 3 meter Har monterat 30 meter nu och får se hur det blir här i höst.
miklon: Hur skiljer sig en billig papp som Trebolit Glaciär, som såvitt jag förstår är gjord för gör-det-självare från en (gissar jag) dyr papp som Mataki UnoTech, som väl är avsedd att läggas av auktoriserad montör? Jag tänker på skillnad i kvalitet, livslängd, ev underhållsbehov och så vidare. Jag står litegrann i valet och kvalet mellan att lägga om pappen själv och att få jobbet
storstark: Jo, det är ju en fördel att ha emk/plx och inte FA ;) Hans beslag ser dock ut att vara Lindab PLX.
Tomas J: Taket är ett mansard-tak med en lutning på över 60gr vid takfoten med 2-kupigt lertegel på. Ska pappa och läkta om men teglet ska jag använda igen och jag har tagit bort all gammal papp. Den nya pappen är yap2200 med klisterkant. Så frågan är om jag kan/bör köra med plåten jag har eller ska jag be om en bredare? Då det är klisterkant på pappen, räcker det som klister mot plåten
Pappoplåtis: takmassa är egentligen bara en tillfällig lösning då den torkar på något år eller 2 och spricker.
Pappoplåtis: Precis som ovan sa.. finns bra underlags papp i bygghandeln yam 2000 från icopal
TorOdd: Vad kostar det? Clix aluzink kostar enl clix.se 350-450:-/kvm inkl montage. de har också något som kallas prelaq nova som jag tror är plåt med färg på, men som ser ut som bandtäckning. Såg någonstans priset 240 resp 220:-/kvm exkl montage. Vad kostar egentligen betongpannor och tegelpannor per kvm? Någon som lagt Clix och kan dela med sig av sina erfarenheter? Har också sett att det
andersmc: Det finns speciella stosar av gummi att använda för rörgenomföringar. Försök få tag på dem så underlättar det.
miklon: Vad får man räkna med om man vill ha takplåt (profilplåt, alltså t.ex. Plannja 20) lagd på papptak? Är 300-350 kr/kvm en rimlig kostnad för material+arbete? Eller får man räkna med att det är dyrare än så?
ashleyjonathan: Man tacka...kommer att anlita en plåtis till detta...måste komma på hur man läkta just där vinkelrännan ska sitta oxå:o
skitunge: Hej jag ska laga en bit på ca 1 kvm på mitt garagetak med ca 3 graders lutning där ytpappen har spruckit sönder (resten av taket är frächt). Klistrar man ytpappen på takpappen? Behöver man anväda varmasfallt för att täta i hop den med de befintliga pappen, eller vad använderman? Någon som kan berätta hur man går till väga. tacksam för svar /Erik
torrum: hej, tänker låta en byggfirma lekta och skruva dit mitt plåttak (måttbeställda plannja seaside), inklusive vindskiveplåtar och vindskivor. har lagt råspont och papp själv. någon som vet vad detta ungefär kan kosta? takytan är cirka 150 kvm. ena taksidan är helt plan, den andra har tre takkupor (en stor och två små). hur många arbetsdagar kan detta ta? själv står jag för
Jesca_j: Jag kan nämna att K-RAUTA (här i Umeå iaf.) har halva priset på Mataki (stavning?) takmaterial på grund av byte av sortiment, så det kan ju vara en ide att kolla upp.