Hej, Jag har identifierat att min centraldammsugare har sin utluft på vinden. Detta är knappast bra då det kommer upp varm luft på vinden när man dammsuger. Bifogat en bild där man kan se ett vitt rör i bakgrunden som går ut vid takfoten på insidan av vinden. Jag har mycket svartmögel på vinden dock inte värst vid utblåset.
Eftersom röret ligger vid långsidan och yttertaket har ett överhäng så verkar det inte optimalt att gå ut på långsidan då ju luften stiger upp genom ventilationsspringorna mot vinden. Skall jag försöka dra centraldammsugaren till en av kortsidorna på huset?
Och kan detta räknas som ett dolt fel? Röret från centraldammsugaren var dolt av isolering. Kan jag få säljaren att åtgärda detta? vad tror Ni?
Stort tack på förhand,
MVH
Mathias
Eftersom röret ligger vid långsidan och yttertaket har ett överhäng så verkar det inte optimalt att gå ut på långsidan då ju luften stiger upp genom ventilationsspringorna mot vinden. Skall jag försöka dra centraldammsugaren till en av kortsidorna på huset?
Och kan detta räknas som ett dolt fel? Röret från centraldammsugaren var dolt av isolering. Kan jag få säljaren att åtgärda detta? vad tror Ni?
Stort tack på förhand,
MVH
Mathias
På vilket sätt är detta "felet" dolt?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det kan ju inte vara dolt eftersom utblåset måste ha synts vid en besiktning. Eller mynnade utblåset under isoleringen också?Hybris skrev:
Dra ut utblåset där det är minst risk att luften går in i husets ventilation och ljudet inte stör. Det finns viss kondensrisk i röret om det blir kallt på vinden. Också att tänka på.
Det där med kondens. Bör man isolera röret på vinden alltså?
Röret syns i vitt i bakgrunden på bilden. Det är ungefär mitt i långsidan på huset. Drar jag ut det på långsidan är risken att den varma luften går upp i vinden via springorna. Vad brukar man göra? Upp på taket? ut på kortsidan? Skall lägga om taket som idag är betong och byta till bandad plåt. Detta inom 6-8 månader.
Det är en electrolux centraldammsugare. Skall prata lite med dem och höra vad som är bäst/enklast.
Röret syns i vitt i bakgrunden på bilden. Det är ungefär mitt i långsidan på huset. Drar jag ut det på långsidan är risken att den varma luften går upp i vinden via springorna. Vad brukar man göra? Upp på taket? ut på kortsidan? Skall lägga om taket som idag är betong och byta till bandad plåt. Detta inom 6-8 månader.
Det är en electrolux centraldammsugare. Skall prata lite med dem och höra vad som är bäst/enklast.
Klicka här för att svara
