S
Storån: Ska till och beställa plåt till mitt tak. Är bara råspont och takpapp nu. Har mätt från nock till nederände på takfoten. 5.55 m. Räcker det då med 5.5m takplåt? Eller vilken längd skall jag ha?
0 svar · 2,9k läst
R
Ricky_SE: Har YAM 2000 och YAP 2200 liggande på samma tak, YAP vid nock, ränndal och takfot... har legat utan pannor i flera veckor nu och det går inte att se någon skillnad på dom...
4 svar · 1,6k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Måste du dra bort den? Håller på med ett liknande projekt, och vi bygger ny vindskiva ovanpå den gamla. Först en bräda som går kant i kant med plåtkanten (nedanför plåten) På den en bräda som sticker upp en bit ovanför plåtkanten. På det en vattbräda. Då har jag så att säga byggt in den gamla vindbrädan i vilken plåten sitter fastspikad. Jag har inte behövt dra ut några
6 svar · 3,6k läst
shelby67
shelby67: Ja vet inte ifall enklare modell var en så bra beskrivning men dom är fackverkstakstolar 28x140 som sitter dubbel spikade på 120 cc ( alltså 2 x 28x140 samt enkel på 60 cc. i och med att det är fackverk så ser det stabilt ut, helst skulle vi vilja ha betongpannor eftersom vi har det på vårat hus, men det är ju kul om det håller också.
2 svar · 1,4k läst
ClasseClas
ClasseClas: Håll inte på med högtrycken, det läcker bara in vatten under pannorna. Kör med tex Grön-fri, http://www.jape.se/index.asp?dest=2&typ=1&katid=18&tekstid=15
1 svar · 2,6k läst
I
IFB: Hur ska jag bäst isolera den branta delen på ett mansardtak? Har nu rivit bort tegel, läkt, masonit samt spånor, så det som sitter kvar nu är "glespanel" ovanpå takstolarna.
0 svar · 914 läst
Jesca_j
Jesca_j: Ändspontad råspont använde jag till vinden ovanför carporten för att få ett användbart golv. Detta spikades direkt i takstolarna. Där golvet gick mot strävan på takstolen så spikade jag fast spillbitar av 2"x3" så det inte skulle bli svikt. Funkar iofs inte att göra så om isoleringen är tjockare än höjden på takstolarna....då måste det spikas fast något i takstolarna för att
2 svar · 1,6k läst
M
macaroni: Hej! Min konstruktör har ritat på k-ritningen att jag ska spika fast en 22x195 på kertobalkarna, som är takstolar 56x450. DEssa plankor ska sitta med fem centimers förskjutning uppåt från kertobalkarna så att de bildar en naturlig luftspalt för taket. Sedan ska jag spika råsponten på 22x195-orna. För mig låter det konstigt att inte använda kertobalkarna som underlag för taksponten.
0 svar · 4,4k läst
·
J
Jens Skaarup: Efter at have renoveret inden dørs kom tiden til taget. Resultatet ses her fra alluiniumsplader til strå Det blev klaret på 3 uger. Hvorledes skal forstuen se ud? der har ikke tidligere været nogen, men da der er direkte indgang til stuen er det praktisk. Vi er ikke meget for for megen Snickarglädje, da det ikke passer til huset der er fra før 1750 Hvordan kan gelænderet se ud?
0 svar · 741 läst
·
J
Jens Skaarup: Man kan lægge pladerne på lægter eller på bræddeunderlag. De kan sømmes med specielle søm eller skrues med en skrue med underlagsskive. Man kan ikke gå på pladerne når de er lagt.
3 svar · 6,9k läst
D
diabloo: hej! undrar ifall det kan komma in vatten mellan takpanorna ifall man lagt dem rätt, har nämligen lagt takpressening på utbyggnaden sen reglat o nu kommer takpannorna på, men det läcker in vatten från presseningen där jag spikat regeln, det kommer nån droppe
0 svar · 1,9k läst
J
Jens1966: Hej, Jag har nyss köpt hus och behöver byta takpannor (spånt o papp byttes av tidigare ägare, men tyvärr valde han att plocka ner o kläga upp de gamla pannorna). Det finns ju några alternativ, tegel-, betongpannor eller plåttak, vad finns det för för o nackdelar? Är det någon som har tips om prisvärda leverantörer? Jag bor i Göteborgsområdet. Jens
0 svar · 1,2k läst
R
Rotebro-Uffe: Vi reparerar vårt garagetak som läcker. Förra ägarna hade åtgärdat ett tidigare läckage genom att spika reglar rakt igenom ytterpappen och sedan lägga plåttak ovanpå - vilket förstås orsakade fler läckor... Detta visste vi inte när vi köpte huset. Garagetaket läcker fortfarande. Vi har tagit bort plåttak och reglar, lagat alla stora synliga hål samt bytt ut råspont där den
0 svar · 5,5k läst
·
J
jon_h: Jag kan inte se att det är någon mening att lägga en masonitskiva på råsponten (brädorna) innan ni pappar om. Ni har ju redan två lager som skyddar mot vatten, yttertaket och pappen under. Det räcker gott, om det är rätt utfört.
1 svar · 3,0k läst
N
Nyttanvändarnamn_567: Entreprenörer använder rökväskor för att upptäcka eventuella hål. En väska som laddas med en patron som skickar ut rök.
3 svar · 22,0k läst
K
Karakorum: [citat] Varför?
5 svar · 5,7k läst
R
Rotebro-Uffe: Jo, naturligtvis förstår jag att förre ägarens fuskbygge mycket troligt orsakar läckage. Kruxet är att enligt uppgift från säljaren så var orsaken till deras omläggning att taket läckte in, redan innan de lade på plåttaket. Mig veterligen lokaliserade de aldrig orsaken till den ursprungliga läckan, utan orsakade istället fler läckage....
2 svar · 4,8k läst
M
Mr_Chet: Jag ska även jag sänka ner innertaket i badrummet enbart för att kunna sätta spotlights, blir 12V vanliga infällda. Har inte köpt spottar än men tänkte höra ifall att det finns någon minsta höjd man måste sänka taket? Eller är det olika för olika fabrikat? Originaltaket är betong. Skulle helst vilja att någon som redan läst denna handbok kan berätta dessa saker så jag slipper
2 svar · 3,5k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: Som rubriken... Någon som har bilder från sina vinkeltak, eller kan förklara kortfattat? Vilket är enklast att bygga.: Valmad vinkel eller 1 gavelspets? Virket till vinkeln, levereras det samtidigt som dom andra takstolarna eller fixar en snickare det själv? Det röda på bilden är ca 8x8m.Vad kan det kosta att anlita snickare(tidsåtgång) för att göra den delen(stommen)
0 svar · 5,0k läst
·
U
upvillage: [citat] Inte längre aktuellt. Blev tak från Byggmax istället!
1 svar · 2,9k läst
P
ppalm: får du ingen hjälp här då kan du försöka här http://alvsbyhus.forum24.se/
2 svar · 2,8k läst
I
injonil: Smart pryl! Tackar för tipset! Jag tänkte ha tätt uppe vid nock och köra med mögelstoppers istället. Jag fasade av takstolarna ett par cm för att få en platt yta att sätta nockbrädan på. Får se hur nockprovet går för att avgöra om brädan hamnar bra eller om jag tex måste spika en list ovanpå...
8 svar · 4,9k läst
·
HusByggarTomten
HusByggarTomten: 5,5 lpm per kvadrat brukar man räkna. För både strö och bärläkt. 73x5,5 = 400 lpm ca. Lägg på lite för spillet. Sen beror det lite på vilka pannor man ska lägga och vilken takvinkel. Mer takvinkel, tätare bärläkt, lika med mer åtgång på både pannor och bärläkt.
1 svar · 30,5k läst
P
Anonymiserad 5589: [citat] Japp det är bara papp som skall bli på taket. Jag änvänder papp Trebolit Glaciär för mindre än 5% lutning. Tack på förhand!
4 svar · 6,1k läst
·
C
CraneIsland: Hej, ska lägga nytt tak över huset (ca 100 kvm takyta) och är sugen på ett bandplåttak (aluzink). Har kikat runt lite här å där och konstaterat att det kostar ganska ordentligt, men att det också verkar finnas billigare alternativ, typ Clix ( http://www.clix.se/ ). Finns det någon hake med ett sådant tak eftersom priset är avsevärt billigare än många andra plåtar? Tacksam för
0 svar · 2,3k läst
Mattias L.
Mattias L.: Mmm så resonerar jag också men hur ser det ut om jag har svart tak och svart nockplåt och sen vill ha vita vindskiveplåtar? Ser inte det lustigt ut? Lösningen är såklart att ha svarta vindskiveplåtar tänker ni, problemet är att resten av husen och lekstuga osv. har vita vindskiveplåtar (mot tegelpannor) så det hade varit snyggast att ha likadana. Om jag hoppar över plåten och bara
2 svar · 16,4k läst
S
storstark: Å andra sidan var plåten så tjock och hård att dom ibland inte riktigt fick till det riktigt bra. Är lätt att man klipper ur lite för mycket vid tvärfalser och liknande när man vet att man måste åka å hämta en slägga om man klippt bort för lite :) Tacka vet jag EMK (Extra Mjuk Kvalitet) 0.6mm :)
5 svar · 10,3k läst
S
sventorparn: Hej. När jag behövde liknande plåtar så gick jag til plåtslagaren. Det var inte mycket dyrare än byggvaruhanden.
1 svar · 3,7k läst
B
Bitbitten: Mansardtak är ett krav nu när jag och sambon letar hus. Några av husen vi fastnat för har andra typer av tak. Finns någon här på fourmet som bytt taket på ett modulhus till mansardtak? Är det svårt att få som tillval? Vad rör det sig om för kostnader? /Gröngölingen
0 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.