Så här ser det ut på insidan taket. Vad är det?
Fanns inte för dryga året sedan när besiktning gjordes.

• DSC00130.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske skulle nämna att det är torrt och inte luktar något.

Spontant ser det ut som antingen dålig ventilation - eller takläcka.. Men det är torrt säger du? Spiken är ju också rostiga så någon form av fukt måste det varit där..
Har det förändrats något i huset de senaste 2-3 åren..? Nytt tak, ny uppvärmning, m.m.
Var någonstans i taket är bilden tagen - ner mot takfoten??

Hej, och tack för ditt svar. Vi köpte huset för dryga månaden sedan och vi gjorde ingen besiktning utan vi får i så fall ta smällarna eftersom. Besiktningspapper har jag som är dryga året gammalt eller rättare sagt snart 2 år. Då fanns ingen anmärkning på vinden, så det här är något som kommit efter. Den fläcken som är på kortet är vid fönstret precis vid början av en långsida. Hoppas du förstår mig då jag inte vet något om hus :) Fönster är på kortsidan. Men sedan finns det småfläckar lite överallt där uppe som påminner om den stora fläcken, Ca 5-6 st som är väldigt små. Jag har provat att köra en skruvmejsel igenom trät men det går inte. Någon skruv kan jag inte se. De förra ägarna fyllde på med mer spån på vinden, det är det ända som är gjort enligt dom. Takfoten, nu får du prata svenska med mig :) Varför blir taken sådär om det är dålig ventilation? Ska ta hit någon som får kolla men tänkte att jag kollar först här om någon vet. Tror ni man kan tvätta bort? Väldigt tacksam för svar! / Susanne

Takfoten är där taket möter väggen..
Den ökade isoleringen kan mycket väl förändra klimatet på vinden. Tidigare strömmade värme upp från huset och höll vinden varm, nu gör det inte det längre (i alla fall inte i samma utsträckning) och detta kan ge problem med förhöjd luftfuktighet. Sedan skall du veta att det råder väldigt delade meningar om huruvida vinden skall ventileras mycket, lite, eller inte alls - inte minst på det här forumet..

Jag tycker du gör helt rätt som tar dit någon som kan titta på ert hus på plats, det är så mycket enklare då än genom att bedöma ett foto.

Någonting bör ni nog ändå göra, för det skall inte se ut på det viset. Visst kan det vara en gammal skada som är åtgärdad (i och med att det är helt torrt), men då borde det åtminstone funnits en anmärkning om det i besiktningsprotokollet.. '
Men som sagt - ta dit någon som tar en ordentlig titt på det...!!
Lycka till.!

jag hade liknande fläckar på vinden i mitt förra hus och tog dit en kille från en fuktmätningsfirma. (inte anticimex, usch). han sa att det i mitt fall var en sorts mögelpåväxt som beror på förhöjd luftfuktighet på vinden. på kort sikt ligger den bara på ytan och träet under är friskt, men på lång sikt kan det krypa inåt. han sprayade med boracol (mögeldödarmedel) och sen stannade tillväxten av.

Tack för era svar! Ingen mer som vill kommentera?

hmmm i takfoten kanske du haft ventilation innan?
ha hade lagt på mera spån,,, ej över ventilationen???
detta e en mögel angrepp.
man kan aldrig få för lite ventilation. så finns det nån på gavelspetsarna?

mvh
snickar estwing

och, boracol hade jag tatt med en gång i ditt fall.

Oj jag känner verkligen att jag måste ta hit någon snart. Ventilationen där uppe har jag ingen aning om, om det finns. Kanske man ska investera i nån avfuktare av något slag.
Jag ska knäppa ett bättre kort så man ser vart fläcken är. Men det är i taktoten.
Baracol kan man köpa det själv? Typ på k-rauta eller nått sånt ställe?
Det här är ju en varning att nått inte står rätt till, även om jag stoppar tillfälligt med baracol så måste ju nått ändras, så det inte fortsätter. Hur vänligt är det med typ avfuktare på vinden. Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack än en gång för svar! :)

Avfuktare försämrar i alla fall absolut ingenting..
Fast oftast räcker det med ökad ventilation, det är i alla fall min erfarenhet.!
Avfuktare är en "sista-lösning" i mina ögon.

Vilka ska man vända sig till och vad kostar det på ett ungefär? För att kolla problemet. Sen får de räkna på vad de kostar att åtgärda.
Anticimex, Munters. Vilka mer finns det?

Anticimex har nån sorts husförsäkring, om du tecknar för ett år så ingår en besiktning för att dem skall kunna skriva undab sånt som skulle kunna innebära problem för dem, eller rättare sagt som skulle kunna kosta dem pengar så den är ganska noggrann. Tror att den kostar typ 800kr eller liknande för ett år.

I dag har jag haft Anticimex här. Det är mikrobiell påväxt. P ga av dålig ventilation.
Så nu ska vi göra två ventiler, ett i varje rum på övervåningen. Så inte fukten tränger igenom vindsluckan. Sedan pratade han om att leta fram ventiler i skorstenen????
Något soteren skullle leta upp...
Så nu ska jag ringa honom.
Han tyckte inte det var någon mening att spruta på något utan det avstannar när fukten försvinner.

Styx skrev:
Avfuktare försämrar i alla fall absolut ingenting..
.
Ju, elräkningen... den blir högre :). Det är inte så lätt att lufttätta en vindsutrymme så man inte avfuktar hela världen utanför.
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.