Tak & Vind
grävaren: Har för mig att de pannor du har heter Zanda nordica. De är vågformade, inte sinusformade som de flesta andra. Därför passar dom inte ihop. Om du köper Benders taksteg, passar de ihop med dina vanliga Zandapannor.
Helgesson: Tack för påpekandet. Tänkte, men glömde givetvis skriva, att det ska vara asfaltkitt eller -lim mellan ytpapp och list.
ashleyjonathan: Undersidan av plåttaket skulle jag tro...satt mina på sponten först men ändrade sen till ovanpå takfotsbärläkten och det blev bättre anser jag!
jocke_mejsel: Ring en takläggare som lägger papp, det är det enda som klarar tak utan lutning. Plåtens skarvar går inte att få 100% täta.
ashleyjonathan: Tack för snabba svaret Pularen...nu är det så att det är plåttak jag ska montera och inte tegel/pannor. Kommer inte ha något besök av sotare heller eftersom ej skorsten mm så jag är inte orolig för detta med att gå på taket och sabba stora plåtbitar. Logiskt sätt border det vara bättre med en djupare plåtbit så jag kanske ska försöka ändå att köra med ströläkt längs
balrog60: Hej! håller på att skarva några takstolar nu undrar jag om man ska spika på något specielt sätt när man laskar. Takstolarna är 80mm tjocka och jag måste ta bort ca 500mm från takfoten räknat så jag kommer till friskt virke. Hur långa måste brädorna vara minst för att det ska hålla? om det är till någon hjälp så är det plåttak. Tacksam för alla svar .
torrum: verkar attans dyrt med decra stratos. ringde en bygghandel och de kollade i en lista. per kvm ligger det på över 200 spänn. de bad mig mäta taket och be om offert. kanske priset kan pressas då menade de. verkar fint men bygghandlarna verkar inte sälja mycket av det. Har Bauhaus hela paketet av pannor, ränndalar, nockpannor osv?
Havsutsikt: Tror inte du märker skillnad på 6mm. Dock är den väl böjlig tycler jag, skulle valt en tjockare gips, blir nog lättare att få jämnt. Renov.gips blir bäst med en slät vägg bakom som stöd.
tomlin: Vad är det som gör elastofol så dåligt? Man får ju lång garanti på arbetet, vad nu det är värt... Blir det ett bra tak eller är det början på ett liv med hinkar?
lastkaj: Boracol ska du ABSOLUT inte ta. Det rinner ner på din mark och till dagvattnet. Boracol är inte nedbrytbart och stannar därmed i din mark - dina grönskaker - din kropp.
storstark: Ju brantare tak, ju mindre ska kroken knäckas. Det är ganska enkelt att prova sig fram, provknäck en krok och sätt den mot taket med en rännvinkel i och kolla så att rännan lutar något framåt.
Hagenblad: Det gick helt enkelt inte. Jag klistrade ihop gamla och nya papper och sedan en massa asfaltsklet mot plåten. Överst skruvade jag in plåten i takspånten och lappade med takpapp ovanpå. Sedan mer asfalt på detta. Tog lite tid, men nu skall det nog funka. Min granne som är byggingengör visste precis hur det skulle och bara kom och pekade. Tack ändå.
mijohans: Hej, JAg har K24 i allt och har försökt över dimensioner lite. MEN jag har det inte i just 45*70 strävorna. Virkes leverantören sade att just dessa inte behöver vara K24, utan räcker med K12. Jag har dessutom, satt upp s.k. sticklingar mellan underarmarna... Vilket gör att de blir minimalt med "rörelse i sidled" på under armen. Dessa gör att det också blir mindre svaj om det blir
PatrikJ: Det borde gå att endast byta det som måste bytas. Äldre virke har ofta en grym kvalité. På ett garage (utan genomföringar i tak) skulle jag lätt köpa själv-täckvarianten. Vi har kört med Trebolit Glaciär, funkar finfint. Finns på Byggmax. Självklart är proffspappen tjockare/dyrare/bättre, men vi behövde dom extrapengarna till annat.... På huvudbyggnadens tak som har skorsten
shelby67: Ja ejotskruven som är en specialskruv för ändamålet säljs både som rostfri samt förzinkad, förövrigt så är den väldigt lik montageskruven, det är klart skulle jag bo intill havet skulle jag nog behöva titta åt rostfritt, men när vi ändå håller på varför inte satsa på syrafasta, då sitter säkert krokarna kvar i flera hundra år;)
MaWer: Hej och tack för ditt svar. Taken lutar 25 grader och det är en öppenkonstuktion där sponten syns.
Tomas J: Har bytt ut lite dåliga takstolsben på mitt mansardtak, och nu när jag spikat dit undertaksbrädorna igen så står jag i färd med att kapa till takstolarna nere vid takfoten. Takfoten är öppen så man ser takstolarna och undertaket underifrån och taklutningen är 60%. Det satt en takfotsbräda där tidigare men jag funderar på att skippa den helt för jag tycker inte den fyller någon
Simpsson: ca 120 kvm tycker också att priserna verkar ligga lite väl i överkant...
jocke_mejsel: Jag antar att du har reglar på sidorna. Det skulle ju se jättekonstigt ut om du inte hade det längst upp också. Dessutom så har du en stor risk för läckage om du skruvar en plåt genom pappen.
HMaria: Tack för svaret. Nu är det sol idag så vi får hoppas det torkar upp om det kommit in något på vinden. Kanske ska ta en titt i alla fall.. Känns i alla fall konstigt att de inte lade på en presenning.
lkarlsson: Gammal tråd, men jag skulle också vilja veta ?
Gåsen: Hej! Upptäckte under de regniga dagarna i sommar att det läcker in genom en ventilationshuv på taket (betongtegel) in till vinden och vidare ner till badrummet längs röret. Förhoppningsvis är det lätt att laga? Men eftersom jag besitter en viss höjdrädsla :eek: undrar jag om någon kan rekommendera en billig takläggare i närheten av Hässelby/Stockholm? /Gåsen Nybliven husägare
Peter_K: Efter lite nogrannare undersökningar inser jag att det inte "bara" är att montera nya rännor. Pappen samt sista råsponten är helt slut. Ingen riktig tjärpapp heller, känns som tjockt papper bara. Verkar vara ett 80-tals fuskjobb.
Curre: finns det något som heter på Bauhaus.... ..Är det samma som Fantompannan? Hur står sig denna i jämförelse med de dyrare varianterna?