Mattias L.
Mattias L.: Någon expert på taksäkerhet härinne? Var ska livlinefästet sitta? Vid skorstenen? Var köper man det? Är bärläktssteg godkänt fäste för livlina? :confused:
0 svar · 3,4k läst
H
Hn61: OK. Jag hade väl hoppats på något för en gör-det-självare, men så enkelt kanske det inte är.
2 svar · 3,0k läst
M
Mattebatik: Är nu igång med att bygga till en vinkel på huset. Denna vinkel kommer att innehålla en entrè med hall o klk + ett isolerat uterum. Den befintliga huskroppen är c.a 7x12m i 1 1/2-plan med en takvinel på 45grader. Ytmaterialen är vit puts och taket är svart glaserad tegel. Tillbyggnaden kommer att vara c.a 6x6m och ha en takvinkel på c.a 22grader. Fasaden på denna är tänkt liggande
0 svar · 2,2k läst
Mattias_Olsson
Mattias_Olsson: det borde ju bli som den här skissen jag knåpa ihop lite snabbt som visar vårat hus idag och hur det blir efter tilläggsisolering. http://orcusnet.web.surftown.se/temp/isolering.JPG där det som är innanför den röda markeringen borde fungera likadant som väggen, eller? Det man kanske kan få göra istället är väl att fixa nån ventil eller liknande i gavlarna för den del ovanför
12 svar · 5,7k läst
·
A
andersmc: Detta fick jag syn på idag. Det visar vikten av att se till att takstolarna är ordentlig förankrade och framför allt att man använder snedsträvor. Det är inte heller bra att lämna ett bygge mitt i ett moment. För ett par veckor sedan stod takstolarna upp. Förra veckan var det ett litet oväder. Något annat vet jag inte, men bilderna får tala för sig själva.
0 svar · 3,9k läst
·
G
glenn30: hej igen,ja glaserade pannor är mkt dyrare än oglaserade.
6 svar · 2,0k läst
X
xulionation: Är det ingen som vet...?
1 svar · 3,0k läst
1
190Ecosworth: Själv har jag plattak på matsalen och 365mm i isolering 4x3,5m spännvidd jag lade 220x95 på längsledd och sen satte jag 145x95 på tvärsen med cc600 förstärkte med 195x45 i väggkonstruktionen som dom vilar på på varje sida samt skruvade alla i varandra med vinkelbleck. På så sett har jag mini merat glipor i isoleringen på samma sett som i väggarna.
5 svar · 3,8k läst
O
oskis 123: [citat] Här är sidan: http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf
7 svar · 8,2k läst
F
fredwel: Tack för tipset. Jag har tittat på doim tidigare men kommit fram till att jag vill ha "traditionella" snöräcken. Problemet med den där lösningen är att dom måste spridas ut över taket för att ha effekt vilket jag inte tycker är sä snyggt. Vårt tak syns bra från marken (enplanshus med pulpettak) /fredrik
2 svar · 1,6k läst
I
inkognito: jag hade en plåtslagare över idag som kollade och sa att det skulle landa på kring 40.000 eller just däröver. Taket är ett 38 graders sadeltak som är totalt 144kvm och har en ventilationsskorsten på en sida, sen skulle de även lägga hängrännor totalt 16m. Detta var priset om den gamla alu-plåten rivs bort, och det bara är att skruva upp den nya plåten. Jag tyckte detta lät
0 svar · 3,0k läst
pappskallen
pappskallen: Sant.
5 svar · 3,0k läst
R
Robban72: Hej. Jag har byggt ut ett rum på vårt 1,5 planshus. Det regnar in och verkar rinna efter ytterväggen över utbyggnaden. Det enda jag kan tänka mig är att det rinner vatten mellan ytterväggen och den vinklade plåten som är skruvad i panelen och täcker över pannorna. Kan det vara möjligt? Den är skruvad med ca 1 - 1,5 dm mellanrum. Jag kan se nån liten springa som jag kan få ner
0 svar · 3,6k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Så brukar man göra.
4 svar · 10,1k läst
M
Mike N: Någon som har erfarenhet av att använda golvspånplatta som golv i en oinredd kallvind. Bjälklaget under är ganska välisolerat (300 mm gullfibermatta + fuktspärr)? Lite tveksam med tanke på hur fuktigt ett oisolerat utrymme kan bli.
0 svar · 2,0k läst
T
Tomas J: Jag kör med Yap 2200 så då är det väl bara att köra på då, men har fortfarande en del jobb kvar innan jag kommer till pappning. Tack för svaren.
8 svar · 4,7k läst
·
R
Robuster: Hej, cc120 mellan takstolar verkar vara ett standardmått men om du kör med cc60 kanske du kan ha klenare dimension på takstolarna. Just vilken dimension som är lämplig vill jag inte svara på men det finns tabeller för golv o takbjälklag men det kanske är annorlunda när det lutar också. Standard bärläkt hittar du på byggmax tex. 25x36 tror jag den är. Plåttillverkaren brukar också
1 svar · 4,5k läst
T
torrum: har pappat en sida av taket men inte satt vindskivor eller vikt runt mot gavelsidorna. tänkte göra det efter att ha pappat sida 2, från en skylift. Men, nu är jag livrädd att det ska blåsa sönder. behöver jag vara orolig? jag har klistrat med asfaltklister i stället för spikat. Tacksam för svar.
0 svar · 1,2k läst
L
letar_hus: Sorry, menade "sjöängen". gb79 - det låter som att det är en bra taklutning.
4 svar · 7,1k läst
V
vandame: Tack! Asfaltsklister? är det ett sämre alternativ?
2 svar · 6,8k läst
P
plåtslagarn: blankt är e ba några år... sen blir den mer mattblank... (vilken dålig beskrivning) om jag kommer ihåg ska jag fota ett tak vi lade för typ fem år sen... ycker oxå att du ska ha hela taket bandtäkt med aluzink... ( är väl partisk i ämmnet med tanke på mitt yrke )
2 svar · 2,7k läst
P
ppalm: ja det är skillnad på typ 1 och typ 2 nockpannorna. den ena är vidare än den andra.
3 svar · 2,1k läst
M
Minoa: Nej, jag undrade faktiskt om primer kunde användas, men det var ingen bra idé... Nu har vi målat om taket men strök på ett par varv Alkyd mellanmålningsfärg innan. Det ska tydligen vara eftektivt.
3 svar · 6,3k läst
T
torrum: hur skall man ventilera en luftspalt uppe i taknockendå man har ryggåstak ? luftspalten ska vara under råsponten mellan takbjälkarna. ska ha plåttak plannja pannplåt Tacksam för svar!!
0 svar · 3,9k läst
O
oskis 123: Det finns nog ganska många trådar om det här på forumet. Antagligen gör du som vanligt, dvs papp, ströläkt mellan nock och takfot, bärläkt på andra ledden. Sedan pannorna. Spika pappen bara i överkant och täck det sju, åtta cm med nästa våd. Klistra. Finns mycket om hur man gör på nätet. Lycka till!
1 svar · 1,3k läst
O
oskis 123: Okej... Stackare! Det var nog det mest pedagogiska inlägget hittills. Räcker med att titta på bilden nästan. Ska skaffa sele och lina innan allt går åt pepparn. Ramlar jag ner är det nästan sex meter. Då får man ju vara tacksam för ett brutet ben.... Ställning av rekorderlig sort är på plats!
6 svar · 1,6k läst
B
b2b2: Mitt tak är av eternit och är helt ok förutom att det ser för trist ut . Måla om det med silikat färg blir förhållandevis dyrt , för skall man lägga ner 10 tusentals kr på det är det lika bra att ta tjuren vid hornen och byta till takpannor. Min fråga är om det går att måla om med kallasfalt som är ett billigare alternativ och om resultatet blir någorlunda. tack för svar..
0 svar · 5,2k läst
simpen
simpen: [citat] Dom första åren ja.Men sen e dom så mättade med vatten att dom kanske bara är 50 % täta
6 svar · 4,2k läst
B
Bigfoot: Jag tro inte att det är jättebra att göra sådär, alla skarvar du gör är ju i princip ledade och eftersom det inte är rena drag-/tryckkrafter på dom så kommer dom att vilja böja sig. Nocken kan sjunka ihop med tiden när "extrastödet" böjer sig utåt i överkant samtidigt som dom ersatta bitarna viker sig nedåt.
3 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.