L
LasseR: Nu till helgen måste jag börja med att lägga duken så om det är någon som har tips om detta vore jag tacksam om ni kunde skriva en rad. /Lasse
1 svar · 4,6k läst
·
D
duell: Vi har tänkt inreda vinden, men har idag W-takstolar med 36 graders lutning. Tänkte bygga om takstolarna enl. skissen nedan, vad tror ni om det? Till och börja med så är underramen idag 145mm, det blir lite svårt att byta dessa så jag tänkte skruva 220-reglar i dessa och dessutom en 220 mellan varje takstol (cc 1200). Stödbenen är på skissen 195mm (med 45mm liggande reglar på), mest
0 svar · 9,9k läst
·
D
Danne213: [citat] Antar att du menar tak nu? Ja spika 2 spikar. varje regel/takstol Har du ändspånt kan du skarva i luften FÖRSKJUT skarvarna så dom inte hamnar på samma ställe. Har du inte det får du skarva på regel/takstol Man har ju vart på ett par rot jobb där nissen innan skarvat hej vilt, inte kul o trampa igenom. Man vet aldrig vart man hamnar nere i kåken sen =)
9 svar · 52,8k läst
F
Frebbe: [citat] Ok. Det säger väl det mesta. Som svar på din fråga då. JA dom kan fuska.... ... uppenbart med skatten i alla fall. Och är man inte seriös med det ena, så är det lätt att vara icke seriös med det andra också. Din syn på att anlita hantverkare känns, ja vad säger man, mindre trevlig...
35 svar · 7,4k läst
F
Frebbe: Förstår inte riktigt din fråga. En betongpanna täcker 30 cm. Jag antar att det är det måttet du har utgått från när du fått fram 35 pannor. Men du vill väl att pannorna och läkten skall gå från ena gaveln till andra gaveln? Det är väl bara att såga till läkten så att den går hela vägen från gavel till gavel. Sen när du lägger pannorna så kan du ev justera lite, säg att
1 svar · 1,4k läst
O
optimera: Hej letar efter nytt innertak till rummet jag renoverar, vill inte slå upp gips i taket utan tänkte mig en trä panel, tycker dom vanligaste alternativen är ganska fula de jag söker ser ut såhär eller liknande iaf, släthyvlad takpanel. http://www.sendel.se/staffan/Bilder/Farfarshus05/tak24.jpg http://www.sendel.se/staffan/Bilder/Farfarshus05/tak23.jpg ganska bråttom egentligen så de hade
0 svar · 1,1k läst
M
martinstig: Jag arbetar med fasta ljus och ljud installationer och skulle aldrig använda annat än expanderbult på minst 8mm x 80mm. Minst fyra stycken. Detta gäller ren betong av god kvalitet! Har du puts på betongen måste du upp innanför putsen. Vi brukar arbeta 6-faldig säkerhet, gärna per punkt! Som rekommenderat ovan så har Essve en produkt de kallar Essgrip som vi brukar använda. En M8 (tror
8 svar · 2,2k läst
S
Snigel: Min klantige man som skruvade plasttaket slant med skruvdragaren och gjorde en 5 cm lång spricka. Hur lagar vi den bäst? Silikon? Kan man limma på en extra takbit just över sprickan?
0 svar · 5,9k läst
L
Lucky: Hej! Har ägt huset i 1 år nu och turen har kommit till vinden. Vårt innertak är målat pärlspont. Ovan det ligger något tjockt "plast". Sedan kommer mineralull i några lager. Jag har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med: 1. Vad är detta "plastfolie" för? 2. Vi har borrat hål i innetaket och då även plasten för att installera spots, dra kablar via vinden etc. Det blir
0 svar · 2,4k läst
M
mannos_slagarn: Se till att dom använder falls kitt, en blå smet på tub. Den klibbar ihop falsen rejält. Och ingen tång som e gul/blå till sista "nypet" på dubbelfalsen. Den är väldigt bra att göra "säkra" falsningar på rejält lutande tak utan hinder men på ditt skall det absolut handslås eller köras med hunden "falsslutaren". Även den kan ge dåliga falser vid dåligt underhåll men en seriös
9 svar · 19,1k läst
S
scenic46: Gör jag fel? Jag har lärt av snickare att takpappen går 2-3cm nedanför råsponten. Fotplåten fästes ovanpå ströläkten. Sedan kommer takmaterialet direkt på - iaf. vid montage av plåttak. Då kommer fotplåten också lite högre vilket underlättar montage av hängrännorna och styr dessutom ner vattnet i hängrännorna utan lika mycket skvätt som annars. Har jag fel??
7 svar · 15,2k läst
S
scenic46: Thermisol har en ritning i pdf för isolering av skorsten vid tak. Deras takisolering är ju cellplast men ritningen visar kvalitet av stenull som krävs. Se www.thrmisol.se, isolering tak så får Du upp ritningarna att klicka på
1 svar · 7,0k läst
I
Ignatius: Tack för hjälpen!
2 svar · 6,1k läst
G
gluecifer: Jag beställde nyligen en takhuv att ha för badrumsfläkten, som ska ledas ut på taket (snedtak tegel). Frånluft alltså. Fläktstosen är ju 100mm, och takhuvens stos är 125mm. Inga problem att förminska och den delen syns ju inte eftersom den är inne i takkonstruktionen. Men själva huven som sitter på taket är ju 230mm i diameter och ganska hög, en rund koloss. Finns det inga
0 svar · 1,7k läst
I
injonil: Jag kör med rostfri trallskruv till mina rännkrokar. Mycket billiga och funkar fint! Köpta på biltema.
14 svar · 10,5k läst
E
Erik Ljung: Är 70 cm idag. Borde gå att mura upp en kanal till 1m o sen sätta på huv i aluzink. Eller. ska köra lite kamin tänkte jag
0 svar · 1,5k läst
B
Boingo: Om det ser bra ut finns det väl ingen anledning att ta ner det? Men om det ska ner så räkna med en del elkostnader. Det ligger ju tydligen en del el där. Taket över kanske behöver lagas.Det måste ju finnas en anledning till att det sitter där.Dessutom så blir det mer lyhört utan innertak.
1 svar · 5,3k läst
J
JonasHolm: Då borde ju vanlig masonite funka bra. /Jonas
2 svar · 1,6k läst
A
andersmc: Du mäter hur långt det är från den näst sista gipsskivan till väggen, där ändarna för den sneda gipsskivan ska vara. Sedan överför du de måtten till en gipsplatta, ritsar och knäcker. Det bästa verktyget att mäta med är en Talmeter.
1 svar · 1,2k läst
J
Jahlen: Tack för tipsen. Råsponten ser okej ut underifrån, men jag skall definitivt köpa ett par preseningar att ha redo...
4 svar · 2,1k läst
P
prau: samma råd som jag fick på beijers i helgen, en längre skruv helt enkelt.
10 svar · 2,3k läst
T
Tomas J: Kanske en dum fråga men jag frågar i alla fall så jag inte gör fel. När man spikar strö- och bärläkt vid takfoten, spikar man rakt igenom fotplåten då? Har för mig att jag läst någonstans att man INTE ska göra det men kan inte hitta något om det på forumet så jag kanske blandar ihop det med något annat.
0 svar · 1,1k läst
T
Tomas J: Hade tänkt göra som många här på forumet rekomenderar, nämligen att spika underlagspappen bara i överkant och låta nästa våd täcka spikskallarna utan att spika den. Använder yap2200 med klisterkant. Men hur gör man när man ska skarva pappen? Spikar man den underliggande pappen och klistrar sen den överlappande med klister? Eller måste man här spika igenom båda lagren och sen
0 svar · 1,9k läst
B
byggamax: Hej Vi ska lägga tegelpannor på huset. Vi har fastnat för Nortegl som enligt specifikationen klarar 14° graders lutning. En liten del av taket (20m2) har vi bara 13° graders lutning. Tror ni det kommer att bli problem? När man läser om de olika pannorna så tycker jag det flesta är specade för att klara 14°. Om riktiga tester har gjorts tycker jag det vore lite variation på lutning.
0 svar · 1,6k läst
Macke202
Macke202: Hejsan, Idag lägger man en tätning under nockpannan som sträcker sig ner på första vanliga pannan. Den ser samtidigt till att ventilationen funkar. Finns mängder med tillverkare och material så hör er för vad som passar bäst till ert tak sen kan man ju kanske vilja att det blir snyggt med. :) Enkelt att lägga, bara att lyfta nockpannorna, lägga dit tätningen och skruva tillbaka
2 svar · 10,5k läst
Apprentice
Apprentice: Jag kommer göra ett väldigt snarlikt projekt med början 1 oktober. Planerna är att stommarna till innerväggarna reses först. Sen kommer jag lista för luftspalt mot råsponten och sedan hänga upp tunn regel (antagligen 34x70) med brädlappar parallellt under alla takstolar, från hanbjälkens nederkant till golv ute vid takfoten. För att underlätta monteringen kommer jag sannolikt
3 svar · 3,4k läst
·
E
Erik Ljung: var bor du? tråkigt med olika regler
11 svar · 5,7k läst
N
njitnjau: Hej, Vi tänker lägga om taket på vårt gathus från 1890. För närvarande har vi tegel som ligger på ett listtäckt papptak som ligger på ett spåntak... och det är urgammalt! Visserligen läcker det inte men besiktningsmannen sa att det bara var en tidsfråga. (Vet inte om det stämmer egentligen vi har ju faktiskt tre olika takbeläggningar det vore konstigt det läckte igenom allt det
0 svar · 2,1k läst
Ö
ölandstoken: Antar du menar såna här. http://www.grabber.se/site.aspx?id=549 Enligt beskrivningen plåt mot plåt inomhus. Men det funkar säkert lika bra i trä utomhus, precis som att gipsskruv funkar kanon i ek.
5 svar · 7,2k läst
G
gluecifer: Ring till Trebolit och fråga ?
2 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.