Hejsan, jag undersöker min vind då jag har diverse problem med svartmögel och läckage etc. Då hittade jag ett konstigt rör som jag inte har en aning om vad det kan vara. Undrar om någon lite mer kunnig kanske har några tips om vad det kan vara. Bifogat ett par bilder både med den blåa "huven" på och av. Röret kommer upp ur isoleringen som ligger på vinden. Jag har en centraldammsugare som jag identifierat har sitt avslut lite längre bort på vinden. Vilket givetvis inte är bra alls och måste åtgärdas. Provade starta dammsugaren och röret på bilden är inget utblås i varje fall. Ingen aning om det är något relaterat till centraldammsugaren? (verkar inte suga in luft heller när man startar)
Stort tack på förhand!
MVH
Mathias
Stort tack på förhand!
MVH
Mathias
Det mest naturliga är väl att det avluftning för avloppet. Har du toa/badrum under detta? Om det är det bör det sitta en backventil i änden på bilden.....
Är det något som kommer från ventilationen är det ju rätt allvarligt och du bör åtgärda det på direkten. OM det är inomhusluft som ventileras där så är det MYCKET vatten du trycker upp på vinden.
Om du ber någon hojta lite i alla ventiler du har inomhus borde du rätt snabbt kunna lokalisera var röret tar vägen (om det nu inte är skitrörsventilationen).
Är det något som kommer från ventilationen är det ju rätt allvarligt och du bör åtgärda det på direkten. OM det är inomhusluft som ventileras där så är det MYCKET vatten du trycker upp på vinden.
Om du ber någon hojta lite i alla ventiler du har inomhus borde du rätt snabbt kunna lokalisera var röret tar vägen (om det nu inte är skitrörsventilationen).
Hejsan, jag har postat ett annat inlägg med bilder under sektionen "isolering" där jag postat ett par bilder på ventilationen som kommer upp från undervåningen. På en av bilderna är det ett grå/vitt rör som jag tror är ventilationen från toaletten. iofs har jag en toalett i källaren ungefär ovanför det vita röret på bilden i detta inlägg. En annan intressant sak är att centraldammsugare röret har samma dimension och är öven det vitt.
Skall prova hojta lite imorgon när familjen inte sover. ;-)
Tack för tipset skall uppdatera om jag hittar vad det är. Fler tips tas emot tacksamt!
MVH
Mathias
Skall prova hojta lite imorgon när familjen inte sover. ;-)
Tack för tipset skall uppdatera om jag hittar vad det är. Fler tips tas emot tacksamt!
MVH
Mathias
Direkt under är det ett sovrum som har ett ventilationsrör i taket. tror dock att detta är kopplat till den grövre ventilationsrören och det går ett sådant ned från vinden. Lite svårt att fälja allt utan att slita bort all isolering. Huset är ett enplan med källare och fortsätter man ner så finns det en toalett i källaren ungefär under. Plus att centraldammsugaren sitter i källaren vägg i vägg med den toaletten.
om du luktar i rörret så känner du om det är till avloppet eller inte.
Om det är till av loppet måste du sätta på en back ventil eller förlänga röret så att du kan sätta en avluftare /ventil på taket.
På mitt hus hade de dragit upp avloppsluftaren på vinden och täckt det med isolering med resultat att isoleringen var helt svart och jag hade ganska mycket fukt på vinden, men det försvan när jag satte en avluftare på taket.
/Hasse
Om det är till av loppet måste du sätta på en back ventil eller förlänga röret så att du kan sätta en avluftare /ventil på taket.
På mitt hus hade de dragit upp avloppsluftaren på vinden och täckt det med isolering med resultat att isoleringen var helt svart och jag hade ganska mycket fukt på vinden, men det försvan när jag satte en avluftare på taket.
/Hasse
Hade också svartmögel på gamla vinden kom från rumsventiler som bara hade en tegelsten som böj sen ett liggande eternitrör som slutade innanför vindsvägg med rejäla glipor alldeles svart i taket...
Nu har jag dragit om alla ventiler till spiro ut genom vägg
Mvh
Nu har jag dragit om alla ventiler till spiro ut genom vägg
Mvh
Hejsan,
Jag har inte haft tid med detta skumma rör pgr av vattenläcka och lite annat skoj på vinden. Kommer posta ett svar så fort jag hunnit med Era tips med att lukta och skrika i röret. ;-)
Tack för alla tips så far!
Återkommer så Ni får veta det spännande slutet på historian. Vart går röret? Kanske till en annan dimension? ;-) (man måste ha lite humor då det strular med taket)
Jag har inte haft tid med detta skumma rör pgr av vattenläcka och lite annat skoj på vinden. Kommer posta ett svar så fort jag hunnit med Era tips med att lukta och skrika i röret. ;-)
Tack för alla tips så far!
Återkommer så Ni får veta det spännande slutet på historian. Vart går röret? Kanske till en annan dimension? ;-) (man måste ha lite humor då det strular med taket)
Klicka här för att svara