Hej!

Vi kommer bygga ett hus med 14 graders taklutning och betongpannor.
Är det någon som vet om man kan göra någon extra åtgärd för att försäkra sig om att det inte tränger in fukt när snön ev. ligger kvar?

Jag hade lite funderingar på vilken papp man ska lägga under pannorna om man kanske skulle lägga någon förstärkt papp där.
Är det någon som har något förslag?

Tacksam för tips och råd! :)

utanbostad skrev:
Hej!

Vi kommer bygga ett hus med 14 graders taklutning och betongpannor.
Är det någon som vet om man kan göra någon extra åtgärd för att försäkra sig om att det inte tränger in fukt när snön ev. ligger kvar?

Jag hade lite funderingar på vilken papp man ska lägga under pannorna om man kanske skulle lägga någon förstärkt papp där.
Är det någon som har något förslag?

Tacksam för tips och råd! :)

Jag har ingen aning om vad du menar.

Min rekommendation på takpapp under pannor är alltid den vanlig underlagspappen, MB 350, YAP 2200 från Mataki. Om du väljen en annan, kolla kvaliten så du får motsvarande YAP2200. Om det är kallt ute när du ska lägga den, kan det vara bra med värme på klistret. Takpappen jag nämner håller nästan hur länge som helst (40-50 år om pannorna är hela) men det finns även de som är kraftigare. Jag la om ett tak i sommras med en "ny" papp. Jag kommer inte ihåg vad den heter men det var extra fibrer i den. Ca 1m bred, den ena sidan var vit och den andra svart. Den klibbar inte så mycket om man skulle lägga den då det är varmt. Kolla KVM-priset så kommer du se att den senare kostar ungefär samma som MB350.

Ska du inte ha pannor på taket, utan bara papp så behöver du en annan kvalitet, typ Mataki Självtäck 5000/4000.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.