4 251 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Bygga loft på befintlig vind?!?!?!
Vi har ett enplanshus på 130-135 kvadrat.. Vi blir fler och fler i familjen och har tankar på att bygga och inreda vinden till ett litet loft till våra älsta barn.. Tänkte göra detta genom att insolera gipsa mm och göra hela vinden till 2 stora rum.. Tanken är att vi ska ha en spiraltrappa som ska gå upp till loftet där den befintliga vindsluckan är idag.. Någon som gjort ngt liknanade? vi har skickat iväg våra ritningar på takstolar till en kunnig som beskrev hur vi kunde göra om takstolarna för att få mer utrymme.. enligt våra beräkningar kommer det bli en ståhöjd i mitten på ca 2.10.. vad tror ni om detta? 
tacksam för svar!!
Ulrika
tacksam för svar!!
Ulrika
Jag har funderingar på att göra samma manöver i mitt enplanshus (myresjö 1977) på 130 kvm. Jag ska göra ett kombinerat "gästloft" och hemmabio uppe på vinden. En del av vardagsrummet ska öppnas upp till nocken och resten blir loft. I samband med detta ska jag förlänga husets gavel och glasa gaveln.
Det jag måste göra är att ta bort snedsträvorna och den liggande bottenregeln på några takstolar. Man kan ersätta dom med antingen liggande limträ tvärs stolarna eller stål. Jag lutar åt stål då jag jobbar med detta. Min ståhöjd blir inte fullt så hög som din. Men ändå en viss rymd då mitt loft blir i skärningen av mina huskroppar som är i vinkel.
Vad fick du för förslag på dina stolar?
Trappa tänker jag göra en "stegestrappa" eller en ståltrappa med trästeg längs med ena väggen.
Det jag måste göra är att ta bort snedsträvorna och den liggande bottenregeln på några takstolar. Man kan ersätta dom med antingen liggande limträ tvärs stolarna eller stål. Jag lutar åt stål då jag jobbar med detta. Min ståhöjd blir inte fullt så hög som din. Men ändå en viss rymd då mitt loft blir i skärningen av mina huskroppar som är i vinkel.
Vad fick du för förslag på dina stolar?
Trappa tänker jag göra en "stegestrappa" eller en ståltrappa med trästeg längs med ena väggen.
Att tänka på är att en rund spiraltrappa tar mycke mer plats än man tror om det ska gå att ta upp några möbler i den.
Klicka här för att svara