Har ett fristående garage med s.k. platt tak.
Har vissa problem med att få bort allt vatten, det brukar samlas lite
i ytterkant där stuprännan är ansluten.

Jag sköter taket regelbundet med ny papp och takmassa.
Trots detta så har jag fått en läcka någonstans mitt på taket och har då fått in vatten i garaget. Jag kan inte se någon direkt skada på taket och har lagt på en presenning
på mittdelen där jag tror att läckan är.

Jag har brutit upp en del av innertaket. Det är väldigt trångt här mellan innertak och yttertak
och jag kan inte se någon läcka i yttertaket från insidan. Jag har fått ut en del av den våta isoleringen men det finns nog mer kvar. Det ligger vatten mellan plasten och isoleringen,
gissar att det kommer via någon bjälke-regel.
Jag behöver nog bryta upp innertaket ännu mer för att komma åt och få ut all isolering som är skadad och även försöka hitta läckan.

Det är ju extra besvärligt då det är vinter och kallt. Hur är bästa sättet att lösa detta på?
Kan jag låta presenningen ligga kvar? Det är ju fukt kvar emellan den och taket?
Hur bråttom är det att få ut blöt isolering innan det skadar bjälkar-reglar?
Skulle vilja gå upp och lägga på ny takmassa men vet inte om det funkar vid kyla?
Skall man göra det som går nu och fortsätta till våren eller?

Inte för att göra dig besviken, men att smeta på takmassa är inte att sköta om sitt tak, det är snarare ett sätt att fördröja omläggningen. Är taket slut så är det bara att lägga om det med riktig papp. Pengarna du lägger på smet och papp tjänar du ganska fort in om du låter någon lägga om det med riktiga material. Mvh Johan

Jag la på ny takpapp på de värst utsatta ställena för 2 år sedan.
Var mycket noga att få på ny papp på alla uppvik och skarvar och kanter.
Avslutade sedan med att lägga på takmassa över hela taket.
Jag följde de anvisningarna jag fick.
Taket såg riktigt fint ut, även nu när jag var uppe och kollade efter att det läckt.
Misstänker att det kan ha blåst in vatten via takbrättet.

Taket ser inte ut att vara slut.
Men en het sommar med stark sol kan säkert ge problem även på nypappade tak.
Belastningen kan vara grym. Grym värme m.m.
Ett sadeltak belastar ju inte lika mycket då vattnet rinner av direkt.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har samma problem. Platt tak med gummiduk och grus ovanpå av någon anledning.
Det har uppstått en läcka vid ett avrinningsrör. Tror inte skadorna är allt för omfattande.
Frågan är om det är värt att byta ut hela taket mot ett sluttande?

Lägg om det med papp istället. Gummiduk är ingen höjdare. Papptak är inte allt för dyrt och är betydligt billigare än att bygga om hela konstruktionen.

Fast allra bäst blir det med ett sluttande tak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.