Tak & Vind
jorme: Är i tagen att bygga ut min 1 1/2 plansvilla med ca 20 kvm i ett plan. Jag har spikat ytterpanel i helgen och kom att fundera på om man behöver någon nockventilation? Det blir ju bara på en sida i så fall i och med att den andra "gaveln" står mot befintligt hus. Sen kom även funderingarna om en vind/inspektionslucka fram, är det nödvändigt? Kan väl vara bra att ha så man kan kolla
Ahlbom: Vinkel och höjd är nog mer en smaksak och lite beroende på vilket material du har tänkt på taket. Du skriver att du tänker använda en sidan för solpanel, då kanske du bör anpassa lutningen och taket för detta. Läs mer här om optimal vinkel. http://www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft/26885-vilken-vinkel-aer-mest-optimal.html
Bujin: Tack för svaren! Jag hade hoppats på att man lättat lite på reglerna, men då kör jag enligt HusAMA 72. Taket är inte speciellt brant. Lutningen har ju också betydelse. :cool:
santa fe: hej hallå.. ny på forumet.. till att börja med mycke trevlig , lärorik sida.. nu till ämnet.. har en inredd vind med mycke "trång" "låg" trapp upp till vind skulle vilja bygga fönsterkupa precis över trappen så blir boendet mycke bättre... de roliga är att jag har ca. 1 meter mellan varje takstol... är ca. 10-12 takstolar.. hur räknar man ut hur grovt man måste ha för att klara
JonasFapejo: Du ska alltså lägga på råspont på hela taket och ta bort det gamla spån taket? Isf tycker ja priset låter rimligt.
Chinaski: Jahajaja, jag vet vad du menar! Såklart! Har aldrig haft någon benämning på det innan bara. Tack!
knekten: CC30 körde ja i taket,iofs blev det ju gips sen på det.Skruva glesen är att föredra,om man inte kan skjuta fast med spikpistol..:)
Fisch: Sponten kan ju torkas nedåt och vinden var ju välventilerad. På med pappen, är det mycket fuktigt tycker jag du ska stålla upp en tork för att vara på den säkra sidan.
ingemar_o: även om det inte är krav på luckor så är det bra att kunna inspektera
combato: Hej, Har någon koll på om det finns någon trappa eller stege som man kan montera till en vindslucka som sitter i vägg ca 2,4 m från golv? Jag har högt i tak hemma och har gjort en lucka för att komma åt ett utrymme som annars inte skulle nyttjas. Nu vill jag få tag i en trappa eller stege som man kan vika ihop och sedan hissa in i luckhålet då man inte nyttjar den. Bifogar en bild så
sam01: Det är enkel plåt på taket, så plasten har viss funktion att hålla tät tror jag. Det är tätningen runt skorstenen som inte fingerar och kommer det in vatten. Jag tror inte att det är något fel på plåten. Vet ej hur länge det har läckt in men vi upptäckte det förra veckan då innetaket började droppa. Har fått höra att man kan spika masonit på stolarna direkt istället för
raveper: Sök på Livlinefästen så får du en del förslag.
Earplugged: [citat] Känns som ett vettigt förslag! Får nog bli en sådan lösning.
Dr.SiC: Vi gör ett taklyft nu. 100kvm som kommer ge en boyta på 75kvm när det klart. Snickarna har rivit upp taket runt hammarbanden i veckan och förberett för takbalkarna som skulle komma imorgon. Men hösstormen som just nu drar in här på västkusten har gjort att de skjuter på själva lyftet. Inte så jäkla roligt att ligga här och lyssna på hur vinden försöker slita av all presenning på
Fnashack: Litet dilemma :-S Vi hade lite assistans för att byta trasiga vindskivor och givetvis skulle EN attans takpanna åka i backen :-( Det är ett modulenthus från 1977 och efter vad jag förstår tillverkas inte dessa längre? modellen verkar heter ZANDA NORED om vi läser rätt på den trasiga pannan, de är grå-svart-brua i nyansen mest år mörkgrått. NÅT förslag på hur vi löser detta? Den
Ricky_SE: Skulle tippa på du har ett läckage vid nocken som har gjort att det läckt in på masoniten. MYCKET vanligt att nockpannorna överlappar takpannorna för lite och att det saknas, "tätmassa" vid nockpanne överlappet... Gör att det läcker in när det regnar + blåser! Kolla oxå att din vindskiveplåt täcker tillräckligt mycket av takpannan! R
p169suc: Du tänker inte på vanlig zinkplåt VMZINC skall vara i stort sätt samma sak som RHEINZINK
anaitis: Jag antar att det inte bara är tegelpannorna som ska bytas, det blir nog läkt och papp också. Tegelpannorna är dyra! Om jag ska gissa, kanske 200 - 300 kr/m2 totalt mkt beror på den lokala situationen, hur det är med konkurensen där du bor.
cheetah1: Jag tänkte vara så jävla fräck på mitt garage (som man kanske kan ta att man får "göra om, göra rätt" efter några år om det visade sig att det inte funkade) att jag bara viker pappen över sponten och sätter fotplåten i sista bärläkten istället.
Manberg: Nedre delen i hammarbandet så att övre vinklade delen fästs i takstolen?
Peppe_e: Har haft det problemet ett par gånger när vi gjort stosar till avloppsluftningen. Man skall INTE ha en "kineshatt" på stosen utan kraga i plåtstosen i röret i överkant. Annars blir det kondens på undersida hatten å rinner ner på utsidan av luftningsröret.
Roosen: Ja, har funderat på det. För bygglovet antar jag att man måste bifoga planritningar med utritade rum på den nya vinden och då gäller det väl att placera innerväggarna "strategiskt" för att inte överskrida gränsen.. Sen kan man då "justera" väggplaceringen vid själva bygget. Vore ändå intressant att veta vad dom menar med "inreda till max en tredjedel". Ska se om man kan ringa dit
Jehu: Tror du får lägga 100 + 70 mm som kommer att kosta runt 200 kr/m2 med Thermisol.
Dalbotant: Andras erfarenheter kan man lära sig mycket av. Provade med två 2"2 utlagda i trädgården men det blev inte vidare stabilt heller, om någon vill ha tips på den ultimata lösningen så kommer den här - råspont! Framförallt färgskadad råspont som jag fick för en spottstyver, bara att ställa på högkant och spika fast, blev helt enastående och mycket ekonomiskt. :)
Mäster: Å nästa gång sätter du compactkrok, så kan man byta grejerna vid behov, ;)
jeppeknaster: Vad fick du betala? Ska ta upp ett hål 4x1m för en ny trappa och bjälklaget är 16 cm armerad betong. Hur gjorde de för att inte skita ner?
Peppe_e: Sen har jag inte rivit nåt tak å sett att spiken står rätt upp 2cm i läkten. Jag hade inte oroat mig för att kapa av dem.......