Hej
Vi har ett gammalt reverterat hus från slutet av trettiotalet, med full kallkällare. I samband med att vi installerade fjärrvärme så renoverade vi även den gamla kallvinden och öppnade upp så det nu är en del av bostadsytan, vi har isolerat mellan takstolarna och mellan takstolarna/isoleringen och innetakspanelen finns en diffusionsspärr.
Detta har fungerat utmärkt men nu har jag sett då jag kikar in i kattvinden där jag kan se ända ut i takfoten att det i nederkanten på takfoten finns fuktskador och de nedre delarna av takfoten är nu i vintertid blöta och bitvis täckta av frost.
Eftersom vi via kattvinden kan se yttertakspanelen så kan jag se att på denna och takfoten förekommer det missfärgningar och mikrobiell påväxt som följd av uppfuktning. (allt verkar ligga utanför huskroppen och inget som går in i ytterväggarna
Eftersom vi inte har ordnat till med riktig ventilation så misstänker jag att det är kondensbildning. Taket är gammalt så det kan ju vara takläckage. Vi kommer inom kort att se över taket och eventuellt byta ut det.
Allt går att ordna men frågan är har vi ett riktigt stort problem framför oss?
Jag har sökt på forumet och det pratas mycket om kallvindar, det har vi ju inte utan vi har valt att inreda den.
Går det att ta bort och öka ventileringen? eller vad att göra? och kommer det att kosta mycket pengar?
HJÄLP!!