15 832 läst ·
20 svar
16k läst
20 svar
Ingen luftning takfot och nock
Det intressanta i SP-rapporten var att med endast 10mm ! cellplast på utsidan verkade man nå ner till relativt säker rH. Så det öppnar ju en del möjligheter, om det räcker med 10-50mm så blir inte takets utseende speciellt lidande. Man kunde t.ex. tänka sig att ha stående 25x50 som ströläkt, 30mm cellplast mellan ströläkten och slutligen bärläkt och takbeklädnad som vanligt.
Det taket blir nog visuellt ingen skillnad på än om man har liggande 25x38 som ströläkt som man vanligen brukar ha.
Hmmm, jag har börjat få nya idéer nu ... d^_^b
Det taket blir nog visuellt ingen skillnad på än om man har liggande 25x38 som ströläkt som man vanligen brukar ha.
Hmmm, jag har börjat få nya idéer nu ... d^_^b
Jag tycker inte att jag har blivit klokare av de olika svaren. Jag ska varminreda min oisolerade vind och vill inte elda för kråkorna. Jag vet fortfarande inte hur jag isolerar mellan takstolarna från insidan och får till en luftspalt utan att ta upp hål i takfoten - eller måste jag ha luftspalten. Jag vill inte isolera på utsidan eftersom jag då måste lägga om hela tegeltaket.
Det måste finnas någon som byggt om kallvind till varmvind på Skånelängor med med liknande konstruktion. Tacksam för konkreta tips på hur jag bör göra.
Det måste finnas någon som byggt om kallvind till varmvind på Skånelängor med med liknande konstruktion. Tacksam för konkreta tips på hur jag bör göra.
Jag är ingen expert, men står inför ungefär samma funderingar...Lybeck skrev:Jag tycker inte att jag har blivit klokare av de olika svaren. Jag ska varminreda min oisolerade vind och vill inte elda för kråkorna. Jag vet fortfarande inte hur jag isolerar mellan takstolarna från insidan och får till en luftspalt utan att ta upp hål i takfoten - eller måste jag ha luftspalten. Jag vill inte isolera på utsidan eftersom jag då måste lägga om hela tegeltaket.
Det måste finnas någon som byggt om kallvind till varmvind på Skånelängor med med liknande konstruktion. Tacksam för konkreta tips på hur jag bör göra.
Vad har du för klimat på vinden just nu, när den är oisolerad. Vad är det för temperatur(skillnad mellan) inomhus, vind och utomhus? Vad är det för RH vid olika temperaturer etc? Hur ser vindens insida ut, "frisk" eller finns "angrepp"? Luktar ok? Osv.
Det jag har kunnat läsa mig till, inte för att man blir varken säkrare eller klokare, är att det inte finns en enda isoleringslösning som passar alla hus (dock finns det de som menar att det enda rätta att göra är att isolera utifrån). Man måste ta hänsyn till det egna husets förutsättningar, och sen är det lite chansning på det...tyvärr. Det kanske inte ens är så att du ska ha luftspalt på ditt hus, vem vet.
Själv håller jag på att mäta klimatet på vår kallvind (och ändrar de förutsättningar som jag kan ändra), för att få lite bättre koll på vad som sker däruppe. Var också uppe sent på kvällen när det var -15 och klart ute och spanade. Vi får väl se.
Luftspalt blir det dock här och ventilation, bara frågan hur mycket ventilation och vilken typ av isolering.
Hoppas att du får kunniga och bra svar snart!
Kolla med Ekofibrer och thermofibrer mfl. De säger ju att deras isolering låter fukten vandra på ett annat sett men är ej säker på hur det går om man har för tät takpapp.Lybeck skrev:Jag tycker inte att jag har blivit klokare av de olika svaren. Jag ska varminreda min oisolerade vind och vill inte elda för kråkorna. Jag vet fortfarande inte hur jag isolerar mellan takstolarna från insidan och får till en luftspalt utan att ta upp hål i takfoten - eller måste jag ha luftspalten. Jag vill inte isolera på utsidan eftersom jag då måste lägga om hela tegeltaket.
Det måste finnas någon som byggt om kallvind till varmvind på Skånelängor med med liknande konstruktion. Tacksam för konkreta tips på hur jag bör göra.
De pratar om att ångbromsen på insidan ska vara 5 gånger tätare än den på utsidan.
Googla även på mataki rs10 och d50
Från mig kommer du inte kunna få "professionella" svar, tyvärr.
Jag har varit med och isolerat ett hus med invändigt ryggåstak, och där gjorde vi "by the book" såvitt jag förstått.
Takplåt.
Strö och bärläkt
takpapp.
råspont
luftspalt 25mm, som var öppen vid takfot på bägge sidorna, ej i nock.
masonit (minns inte om det var oljehärdard).
Isolering.
ångtät plast.
Innertak.
Och det är just detta du har svårt att åstadkomma då din takfot är igenlagd.
Men jag är personligen osäker på om denna traditionella byggmetod är den bästa ... :O
Den har säkert funkat bra i hundra år, med dåligt isolerade hus, med 100-150mm kutterspån ovanför innertaket. Men moderna välisolerade hus så tror jag att man har kraftig mögelbildning där, rätt ofta.
Jag tror att tät takfot, ja tätt överallt, men med kontrollerad diffusionsvandring kommer bli framtidens melodi. Men än så länge finns det alltför få testade hus och inga utvecklade system. Det krävs forskning och fältstudier tror jag. + antagligen ett antal misslyckade experiment.
Ja det här hjälper väl inte dig, tyvärr. Men så här går mina tankar iaf.
Men du kan ju i väntan på mer besked ge oss lite mer info om ditt hus.
Har du diffusionstät plast någonstans i huset?
Vilket uppvärmnings och ventilationssystem?
Jag har varit med och isolerat ett hus med invändigt ryggåstak, och där gjorde vi "by the book" såvitt jag förstått.
Takplåt.
Strö och bärläkt
takpapp.
råspont
luftspalt 25mm, som var öppen vid takfot på bägge sidorna, ej i nock.
masonit (minns inte om det var oljehärdard).
Isolering.
ångtät plast.
Innertak.
Och det är just detta du har svårt att åstadkomma då din takfot är igenlagd.
Men jag är personligen osäker på om denna traditionella byggmetod är den bästa ... :O
Den har säkert funkat bra i hundra år, med dåligt isolerade hus, med 100-150mm kutterspån ovanför innertaket. Men moderna välisolerade hus så tror jag att man har kraftig mögelbildning där, rätt ofta.
Jag tror att tät takfot, ja tätt överallt, men med kontrollerad diffusionsvandring kommer bli framtidens melodi. Men än så länge finns det alltför få testade hus och inga utvecklade system. Det krävs forskning och fältstudier tror jag. + antagligen ett antal misslyckade experiment.
Ja det här hjälper väl inte dig, tyvärr. Men så här går mina tankar iaf.
Men du kan ju i väntan på mer besked ge oss lite mer info om ditt hus.
Har du diffusionstät plast någonstans i huset?
Vilket uppvärmnings och ventilationssystem?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden