Planerar att byta tak på vårat hus i sommar. Pannorna sjunger på sista versen. Det är ett gammalt hus och det finns ingen takpapp. Man har laggt läkt och pannor på "lockpanel". D.v.s man har spikat tumtjocka plank i 20-15 cm bredd som en lockpanel och sedan rödmålat det hela och sedan lagt tegel över. Det finns en del lokala fuktskador. Jag tänkte helt enkelt laga de skadade partierna genom att byta panelen men sedan lägga takpapp på allt nedifrån och upp. Det är väl inga problem med att pappen bara kommer att ligga an mot "locken" på panelen? Andra problem?
Huset är ett timmerhus från 1860 som är renoverat i omgångar.
6 042 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Byta tak... Gammalt hus
-
Medlem · 33 inlägg 8 maj 2006 16:09
-
9 maj 2006 15:24 #2
Re: Byta tak... Gammalt hus
Riv av lockpanelen och regla upp istället, och lägg råspont på det. sen papp och läkt som vanligt. då ser du att stockarna under är fräscha också.
Vi gjorde så på svågerns hus i höstas. då kunde man även jämna till lite så att taket blev rakt. vi använde 2"4 som vi la uppifrån och ner. det blev kanon. -
Medlem · 228 inlägg 12 maj 2006 22:0012 maj 2006 22:00 #3
Re: Byta tak... Gammalt hus
Beroende på hur djupa och breda mellanrummen är, kanske man lätt trampar söder pappen under arbetet. Annars ser jag inga problem. Ett alternativ är att lägga oljehärdad masonit på lockläkten. Att byta mer tycker jag verkar onödigt.
Är flertalet pannor frostsprängda? Annars är gamla tegelpannor ofta av utmärkt kvalitet och jag skulle i första hand komplettera med begagnade pannor av samma sort.
/Hans -
22 maj 2006 16:28 #4
Re: Byta tak... Gammalt hus
Det du har är ett gammalt brädtak, vilket fömodligen har varit yttertak på den tiden det begav sig. Vi har haft samma situation på ett av torpen på landet/sommarstället.
Vi löste det enligt följande recept:
1: Bort med tegel och läkt.
2: Sortera bort det tegel som är i dåligt skick och ersätt senare detta med nytt
3: Spika på oljehärdad masonit med rejält överlapp, ca 30-40 cm. Spikas med pappspik.
4: Upp med strö- och bärläkt. Spikas med 75x2,8 i kryssen.
5: Lägg tillbaka teglet
Om jag skulle göra om det idag, så skulle jag skaffa nytt tegel till hela taket, eftersom det lätt blir problem med passformen om man blandar olika sorter.
Vidare skulle jag spika allt med spikpistol. Bädtaket har nämligen en tendens att inte "svara" så bra när man spikar.
Tänk också på att oljehärdad masonit är ordentligt halt att gå på. Se till att ha en plan för hur du skall undvika att halka ned från taket. Man kan exempelvis rigga två stegar, som man kan lägga över nocken.
-
7 jan 2010 08:58 #5
Jag vet att denna tråden har varit öppen länge men jag hoppas att någon läser den. =)
Jag hade tänkt att göra så föregående talare och ta bort lockpanelen (eller inte tabort?) och sätta oljehärdad masonit. Men i vilket skede kan man isolera? Vi vill göra detta utifrån för att inte förlora takhöjd inomhus.
Hejsvejs -
8 jan 2010 00:17 #6
Hej
Som alternativ till oljehärdad masonit finns "paroc underlagstak", mycket enklare att jobba med, efter det kan du isolera med exempelvis Thermisol. i övrigt håller jag med mattiasp #4.
http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf -
13 jan 2010 01:29 #7
Ifall man vill isolera inifrån också är detta rätt ordning då början utifrån:
Takpannor
Läkt
Ströläkt
Thermisol isolering
Oljehärdad board
Gamla brädtaket
Luftspalt (gjord av läkt eller luftspaltskiva?)
Isolering mellan takbjälkar
Ångspärr
Innertak
Ska det vara något mer? Hur sätter man innertaket om man vill ha takbjälkarna synliga? -
3 feb 2010 15:15 #8
Puffar lite på tråden.
Tänkte om man behöver luftspalt när brädtaket ligger omlott (det är springor på 5 cm mellan varje bräda och sedan en bräda till ovan på)? Det cirkulerar ju luft ovan på isoleringen men är detta tillräkligt?