Hejsan, gör ett nytt försök om detta ämne..
Skulle uppskatta oerhört mkt om hjälp angående detta...!!

Fix ett tips av en erfaren man om detta ämne, skulle villja ha lite åsikter om denna lösning..

Om jag isolerer med jackofoam, xps isoleringskivor, och kör fogskum i ALLA övriga "små" utrymmen, alltså ser till så att det ej finns någon luft alls underplåten....100% luftfritt...!!!!!

då menade han att det ej kan bli någon kondens alls underplåten....pga att det krävs ju luft för att få kondens, för det är ju den som kondenserar......??!!??:confused::confused:

detta låter ju faktiskt logiskt tycker jag, ingen luft, ingen kondens...

vad tror ni om detta, alla ideer och tankar är välkomna!!
tack på förhand....
henke.
 
J
Låter som en dyr och fullständigt omöjlig lösning.

Att det blir kondens på plåt är ett problem med det finns lösningar som fungerar te.x kondensbeläggning som denna

http://www.plannja.com/templates/Page2C____1041.aspx

Eller så kan du ju alltid använda en tåligare takpapp som leder bort kondensen.

Vad är det för byggnad vi talar om och har du värme på där hela året?
 
Hej, tack för ditt svar, men tyvärr så funkar ej länken....kommer upp en fråga om username etc...
Tankem med värme är väl att alldrig gå under 10+ under vintertid, men att kunna "brassa" på värmen lite då och då, om man tex har besök och vill öta/vistas i uterummet...(10+ för att klara av växter ooch dyl...)
Arbetar på ett företag där jag kan köpa isolering mm BILLIGT, betalar ca en tjuga för en 750 burk fogskum(sika,dana)....
kommer nog oavsett att bygga luftspalten i xps då den ej tar till sej vatten, och även fungerar som en bruten köldb...är nog mest orolig för takreglarna då som är inuti själva luftspalten....att fukten som blir ska förstöra dom på sikt....?? kanske kan behandla dom i vår/sommar innan jag bygger igen??
taket (plåtsystem til-tak och trall är ju redan klart så det är inget att göra åt). kan ändast fixa detta innifrån/underifrån innan jag bygger igen....och isolerar tak, väggar, golv etc.....
har hört talas om kondensbeläggning...vad finns för alt på detta??
MVH
Henke.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.