Vi behöver mer plats i vårt hus och planerar att ta ytan som det vidbyggda garaget har i anspråk. Det stora problemet är att grannens hus ansluter direkt mot garagets andra långsida och deras tak går över vårat garage. Kolla på bifogad bilaga då det är för komplicerat att beskriva det här. Se även min profilbild för att se hur huset är byggt.

Garaget har ett platt tak men efter höjning och ombyggnad vill vi ha mer lutning på det. Vårt stora problem kommer att vara hur vi avleder vattnet från taken.

Jag bifogar även den tänkta planlösningen så att ni bättre förstår hur jag tänkt. Löser vi det här så behöver vi inte flytta utan kan bo kvar.

Ska sägas det okså att byggnadsnämnden inte vill att vi frångår utseendet på taket - dvs en uttbyggnad ska ha ett liknande utseende med befintligt tak.

/Magnus

Redigerat:
Ingen som har någon lösning....?

Om jag förstår rätt: Bandtäckning/gummiduk på (garagetak) och upp under grannens pannor.
Ditt hus och (garageväggen) bygg en kil och sedan bandtäckning/gummiduk.

Det borde gå att få tätt med som tidigare nämt, gummiduk.
Kolla http://www.takcentrum.se/00141/00150/ för mer info. Duken kostar ca 400 sek/m2 inkl arbetskostnad. Och då blir det tätt, har den själv till låglutande tak (balkonger över rum)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.