Hej Alla.
Denna fråga har säkert varit uppe ganska många gånger,men behöver lite tips.
Vi har ett hus på 170kvm med 2st vinklar samt garage på 54kvm utan vinklar.
Det vi ska göra är att bytta pappen samt läkt och ny plåt samt avrinning.
Har fått in 2st offerter,då ingår arbete samt mtr m.m.Den ena är ¨på ca 150000kr minus rot avdraget ca.97000kr.
Den andra var på ca 250000kr-rot avdraget så ca 180000kr ville dom ha.
Det jag blir så fruktansvärt fundersam på är den stora prisskillnaden.
Samt att arbetet ska ta ca 3veckor för 2st personer att göra,men då river jag allt själv innan.
Kan det verkligen ta 3veckor att göra detta jobb?
Är det nån som har bytt tak med ung samma kvm som vi har,och vad blev erat pris.
Tacksam för svar på detta
 
Kräver ditt tak en omfattande ställning? är det högt/brant? annars låter det riktigt dyrt.
räkna med 400-700kr kvadraten + plåtarbeten beroende på typ av panna/ställning etc.

lätt tak 400kr kvm
svårt tak med typ vitinge enkup 700
 
JonasFapejo skrev:
Kräver ditt tak en omfattande ställning? är det högt/brant? annars låter det riktigt dyrt.
räkna med 400-700kr kvadraten + plåtarbeten beroende på typ av panna/ställning etc.

lätt tak 400kr kvm
svårt tak med typ vitinge enkup 700
På den första offerten på 97000kr så ingår ställning,dock inte på den dyraste offerten.Det som kan vara lite problem är 2st vinklar som måste göras.Det är inte speciellt högt.Inväntar fler offerter men det känns som att rot avdraget missbrukas lite.Mtr skulle kosta 32000kr med allt,det känns nästan billigt.Funderar starkt på att göra detta själv om inte kostnaden blir lite lägre
 
I Göteborg i mitt område har många bytt tak, Vittinge tegel. Det har varit en blandad kompott av takläggare svenskar, polacker och balter. Alla hus har en skorsten och en lite takutbyggnad på vardera sida.

De har betalt ca 130 000 för allt exlusive rotavdrag. Då har även bortforsling av gammalt taktegel och container ingått i priset. Takavrinning vid utbyggnaderna.

Det är sommarens priser, alltså 2009.
 
Det som slår mig är rotavdraget. Äger du huset tillsammans med någon? Rotavdraget är begränsat till 50.000:-/person. I den ena offerten har du fått 70.000:- i rotavdrag.
Tycker som du att 3 veckor verkar lång tid för detta jobb. Är även skeptisk till mtrl. kostnaden. Jag bytte ett tak (ca 125 kvm) i somras till plåt, (pannprofil) och för det taket betalade jag 97:-/kvm. Minns att det även gick åt 14 rullar takpapp och lite mer än en kartong pappspik, (till Senco:s lilla spikpistol). Sedan tillkommer kostnaden för strö- och bärläkt. Inte att förglömma takfotsplåt, vindskiveplåt och nockplåt. Kanske skall du ha någon huv (över skorsten) eller annat som kostar extra också. Oavsett extra plåtateraljer tycker jag nästan att 32,000:- verkar i billigaste laget. För mig tog det flera månader, men det berodd mest på vädret och att sönerna som skulle hjälpa till inte alltid var tillgängliga. Kan det vara så att man styrt över kostnad för mtrl. till arbetskostnad?
 
Jag har själv räknat på ca 50000kr i mtr,hoppas fler offerter kommer inom snart.
Väldigt bra att sådana här forum finns så man kan få en uppfattning på priser m.m
Tacksam för alla svar på mina funderingar
 
Hej

Bytte 170 kvm tak utan ränndalar men med en del byte av dålig råspont. Materielet (en del råspont+papp+läkt+pannor+plåtdetaljer) gick lös på ca 60 tusen. "kunden" rev av det gamla taket själv samt lyfte upp och spred ut buntarna med nya pannor. Annars gjorde jag resten själv. Det tog mig 56 timmar...

mvh Wasa
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.