Jaha ja, det nuvarande blåsvädret har börjat göra sitt och för husets del har det inneburit vissa påfrestningar.

Den nordliga vinden i kombination med kraftig nederbörd har gjort att vatten tryckts upp under betongpannorna (för glest lagda av den tidigare ägaren) på pappen (båda ca 10 år gamla) och nu droppar det från ett tio-tal spikar ner på isoleringen, numera diverse kärl. Jag hittade det igår kväll då vi skall sälja huset men jag ville kolla av först...

Uppenbarligen måste betongpannorna av samt läkt och papp. Så långt tror jag mig vara säker på vad som måste göras. Men hur göra med råsponten som troligen är blöt på ovansidan, om jag inte har tur och det "bara" går igenom vatten vid spikarna pga att virket torkat/krympt sedan man la på det. Virket kanske sväller och tätar sig självt som en gammal furueka:S

Är det i huvudtaget värt tanken att lägga papp (och resten av taket) på råspont som är blöt? Eller bygger jag bara in fukten och sätter igång mögel?

Kan det vara så att råsponten torkar innan möglet kommer igång, trots att det är en kallvind. Taket är av typ 17 graders lutning med cc1200 mellan stolarna. Jag är inte pigg på att öppna upp taket "helt" vid den här årstiden, men måste man så är det bara att göra det.

Flera frågor om samma problemområde men jag har fått lite olika förslag på lösning från öns takläggare så jag behöver lite råd och stöd.

Tack på förhand // Jacke

Mikael_L
Är råsponten frisk och inte har slagit sig så känns det ju lite onödigt att byta ut den, då den torkar i sinom tid.
Problemet denna årstid är ju att det torkar sakta så ifall mögel hinna komme före så ...

Men vad säger du om avfuktare och/eller värmefläkt på kallvinden en tid?

Stoppa igen all ventilation så mycket det går och kör en avfuktare av modell som funkar ner till riktigt låga temperaturer ...
(Med endast värmefläkt ska nog inte någon ventilation sättas igen, men jag tror nästan avfuktare är effektivare och energisnålare.)

Lite tankar ifrån mig. Jag kan inte detta, men så här skulle jag börjat fundera ifall det varit mitt hus.

• Gilla
Andersast
  • Laddar…
Jag tror det är bortkastade pengar att torka upp det om man inte åtgärdar läckaget.
Det bör tätas först. Sen torkas.
Är virket genomrutet så...
Kolla det först. Är det bara blött, kan man stoppa in en Acetec PD 150 eller dyl.
Även lite kraftigare byggfläkt kan fixa det.

• Gilla
anj0
  • Laddar…
Mikael_L
kamilenski skrev:
Jag tror det är bortkastade pengar att torka upp det om man inte åtgärdar läckaget.
Det bör tätas först. Sen torkas.
Ja precis.

TS verkar redan vara inne på att det ska åtgärdas.

En sak som jag inte riktigt har koll på är ifall råsponten kan komma att slå sig först efter TS har satt ny papp. Tänk vad tråkigt och bortkastat jobb ifall TS först lägger ny papp och läkt och sen slår sig taket då h*n börjar torka upp det.
Är det någon som kan bedöma risken för detta?

Var har vi takläggarna? :)

När man tittar på alla nybyggen där man har virke på taket, regnar det på detta i flera dagar ibland. Man lägger papp på det våta och sen torkar inneifrån med byggfläktar. Även om man bygger i lösvirke görs det på samma sätt.
Det är bara spån, mdf, gips och eco isolering som klarar inte av vatten.

Hej på er

Har på något vis lyckats få tag på lite spridda skurar av hantverkare och skall ha genomgång av vad vi skall göra imorgon em.

Lutar åt att pannor, läkt och papp åker av för hela taketsidan. Sen ser det ut som om vi nog kan behålla de översta två metrarna närmast nock av sponten, ingen synlig fukt.

Resten åker av så snart nedebörden kan sluta. I samma sväng som vi tagit bort sponten och öppnat taket så åker fuktig isolering ut och ny lastas in och läggs på den friska delen

På med ny spont där det behövs samt papp osv.

Sen blir det nog till att hjäpligt täta vinden och köra med avfuktare precis som ni gett som förslag. Då det mesta av det fuktiga materialet åkt ut så tror (hoppas) jag att den tiden blir begränsad.

Om ni har invändningar mot den tänkta arbetsgången så uppskattas all konstruktiv kritik. Håll nu tummarna för att nederbörden kan pausa några dygn.

sömnlös

Det blir det snabbaste och säkraste men inte billigaste.
Blir bra!
Kör på. Önskar lycka till / hoppas det slutar snöa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.