12 856 läst ·
8 svar
13k läst
8 svar
Hur hårt drar man åt farmarskruv?
Hej, har lagt plåttak för första gången (0.5mm plåttjocklek, skruvat i bärreglar 45x70). Jag undrar hur hårt (eller löst) man skall dra åt farmarskruvarna? Gummipackningen skall ju svälla ut lite, men hur mycket? Det lär väl knappast vara "ju hårdare desto bättre", om man drar för hårt antar jag att den med tiden lättare spricker. Någon som har en uppfattning om moment, dvs antal Nm?
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Moment och trä är en hopplös situation, tänk om du drar i en kvist.
Nä låt du packningen svälla ut lite.
Protte
Nä låt du packningen svälla ut lite.
Protte
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej MartinT,
du använder väl knappast momentnyckel när du skruvar fast takplåten
Ta en bit plåt och en bit läkt och testa med några skruv.
Använder du en batteridriven skruvdragare har den oftast möjlighet att
ställa in max moment, så du kan prova dig fram.
Och du tränar samtidigt upp känslan för hur långt du skall dra.
Good luck! //KoW
du använder väl knappast momentnyckel när du skruvar fast takplåten
Ta en bit plåt och en bit läkt och testa med några skruv.
Använder du en batteridriven skruvdragare har den oftast möjlighet att
ställa in max moment, så du kan prova dig fram.
Och du tränar samtidigt upp känslan för hur långt du skall dra.
Good luck! //KoW
Jag kör med en Makita slagskruvdragare, jag drar tills det slår, går ned i plåten och svampar ut ~0.5 -0.7mm. Då har han oftast slaget i några sekunder, varav mot "botten" i kanske 1.
Den drar med 80nm som mest med nyladdat batteri.
Med vanliga skruvdragren, 2:a vx, full fart och likande svampning, mycket svårare att landa rätt, men oftast hoppar hylsan hur skruven rätt lagom.
Den drar med 80nm som mest med nyladdat batteri.
Med vanliga skruvdragren, 2:a vx, full fart och likande svampning, mycket svårare att landa rätt, men oftast hoppar hylsan hur skruven rätt lagom.
Nej, men väl en skruvdragare med ställbart moment. Inga konster om man nu skulle vilja ha ett visst moment. Blir väl inte exakt, men diffar nog inte mer än någon Nm. Problemet är som sagt är om man skruvar i kvist.KnockOnWood skrev:
Antar att man skall skruva i så att packningen sväller ut "lagom" mycket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
