6 669 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Självbärande takstolar
Vi har varit på visning och tittat på ett småhus på 80 m^2 med byggår 1959.
En bit av den längsgående väggen ( som JAG tror är bärande ) mellan två av rummen har tagits bort.
Taket hänger ner ganska mycket ( = många cm ) där väggen tagits bort.
Mäklare och säljare uppger att den borttagna väggen INTE är bärande.
Enligt säljaren så har han anlitat en byggingenjör som kollat taket och menar att takstolarna är självbärande.
Hus byggda på senare tid har ju självbärande takstolar men förekom det verkligen på vanliga hus redan 1959?
Huset hade från början tegelpannor men när taket lades om för några år sedan så använde man billigare men tyngre betongpannor.
Vågar man köpa detta hus?
Är jag för petig som "klagar" på att innertaket hänger ned?
En bit av den längsgående väggen ( som JAG tror är bärande ) mellan två av rummen har tagits bort.
Taket hänger ner ganska mycket ( = många cm ) där väggen tagits bort.
Mäklare och säljare uppger att den borttagna väggen INTE är bärande.
Enligt säljaren så har han anlitat en byggingenjör som kollat taket och menar att takstolarna är självbärande.
Hus byggda på senare tid har ju självbärande takstolar men förekom det verkligen på vanliga hus redan 1959?
Huset hade från början tegelpannor men när taket lades om för några år sedan så använde man billigare men tyngre betongpannor.
Vågar man köpa detta hus?
Är jag för petig som "klagar" på att innertaket hänger ned?
Anlita en egen byggingenjör innan ni genomför köpet, kanske ...janne23 skrev:
Ev en besiktningsklausul i kontraktet som ger er möjlighet att backa på affären ifall något är tokigt med huset, sen tar ni dit en bra ingenjör efter kontraktskrivningen men innan tidsfristen för klausulen gått.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Man kan även gå ut och se om nocken hänger ned.
1 1/2 planare med A takstolar (hanbjälken sitter en bit upp) kan drabbas av att högbenet böjer sig och trycker ut väggen.
Protte
1 1/2 planare med A takstolar (hanbjälken sitter en bit upp) kan drabbas av att högbenet böjer sig och trycker ut väggen.
Protte
Huset är 1-plans med w-takstolar.
Innertaket hänger bara ner ( iaf. så att man lägger märke till det ) just omkring där en bit av hjärtväggen (?) saknas.
Jag har varit uppe på vinden men man ser inte underramen eftersom den är täckt av spån så det går inte att se vad den har för dimension.
Innertaket hänger bara ner ( iaf. så att man lägger märke till det ) just omkring där en bit av hjärtväggen (?) saknas.
Jag har varit uppe på vinden men man ser inte underramen eftersom den är täckt av spån så det går inte att se vad den har för dimension.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ska det vara någon vits med en bärande vägg så måste den stå under ena av W:ets nedre ändar eller att hanbjälken är grövre än vanligt, alternativt att det finns ytterligare stötta förutom W.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Behövdes det så gjorde man det, min ladugård 9 meter bred har självbärande takstolar och är byggt 1937.
Huset från -38 har A-takstolar med bredd 7 meter men ingen direkt hjärtvägg.
Protte
Huset från -38 har A-takstolar med bredd 7 meter men ingen direkt hjärtvägg.
Protte
Klicka här för att svara