Att sätta upp en koppartråd på varje sida om nocken lär ju vara ett gammalt knep för att få bort mossa på takpannorna, men ökar det risken att åskan slår ner?

Nej, det gör det inte. Om blixten redan överbryggat en km eller så från molnet för att komma ner till marken så bryr den sig inte om du har lite koppartråd på taket eller ej. :)

• Gilla
ThiasGbg
  • Laddar…
Är tråden isolerat från jord och andra ledande höga föremål i närheten är risken liten.

Är den jordat drar den tom blixten till huset.

Den hindrar ingen mossa heller. Kolla på tak med skorstenar helklädda i koppar. Det är bara någon decimeter runt som är mossfritt och då är det ändå tusentals gånger mer koppar.

Har du hängrännor i stål är det riska att dessa börjar rosta, det sa iaf den plåtslagaren jag anlitade.

Nä, jag hittade mer feedback på att det inte var så effektivt. Men tack för svaren!

MaZtoR skrev:
Den hindrar ingen mossa heller. Kolla på tak med skorstenar helklädda i koppar. Det är bara någon decimeter runt som är mossfritt och då är det ändå tusentals gånger mer koppar.
Mja, jag tycker det verkar som att nedanför kopparbeslag så är det en "död" zon hela vägen ner? Men det är ju bara mina observationer.

Mikael_L
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.