Tak & Vind
prototypen: Jag har visserligen plåt men grannen har ett Myresjöhus och där ska de tre nedersta raderna vara spikade. Protte
simon.s: Finns ju såklart inget fast tidsintervall då man måste renovera taket. Beror såklat på en mängd faktorer, dvs läge, växtlighet och takpannans kvalitét. Men är huset byggt 90 så borde du lätt kunna tänka på andra saker dom närmaste 15-20 åren. Eftersom du har vind så är det lätt att hålla uppsyn. Ta en koll på taket med på sommaren och lyft på några pannor för att kolla
MaZtoR: Vita rännor och rör brukar bli fulla av svartgröna alger och det ser förjävligt ut. Så har man inte lust att tvätta takavvattningen med något års mellanrum så rekommenderar jag inte vitt.
prototypen: Nu är jag färdig med mitt tak och jag är också färdig (obs dialektalt). Varmt vatten är jättebra mot snö och jag hoppas att regelvirket torkar före det möglar. Nu återstår panel ovan garagedörrarna, inklädnad av takfotslåda och knutbrädor. Och sedan är det att koppla tillbaka strömmen, skarva dörrar och, och ,och så var det säkert någe mer också. Protte
Josth: Målade över vita fläckar jag fått på svartgrå betongpannorna pga stänk vid målning av vindskivor på kupan. Skaffade en burk Alcro putsfärg kulör lakrits och det blev riktigt bra. Fläckarna syns inte och målningen ser bra ut även om det dock bara suttit där två år ännu. Skulle gärna måla hela taket med samma färg för att fräscha upp taket om jag bara orkade...
Matti_75: Du har ingen plast på insidan av isoleringen? Låter som byggfukt som kondenserar mot den kalla vindpappen. Slutar säkert om du sätter plast på insidan.
favela: Jag ska hinna får på läkt och takpannor före snön kommer.... AJ, AJ. Det slår mig nu att den gamla pappen jag bytt var lagd så här: Papp spikad första våden vid hängrännan och sedan vidare uppåt. En tunnare papp ovanpå denna som bara var spikad med några enstaka spik. Sedan läkt. Sedan pannor. Nu när jag ska börja med rännor och läkt, så börjar jag tveka om jag gör bort
linkan77: jag hoppas skarvarna från takpappen inte gör att det blir bucklor. Överlappen ger ju en höjdskillnad, borde vara mer än en spikskalle. Jag återkommer om jag börjar se pappöverlappen genom takplåten
Mikael_L: Så längst ute vid vindskivan avslutas råsponten med en bräda på ovansidan med dimension ca 200x25? Denna är givetvis fäst lite här och var mot råsponten??? Annars skulle den väl inte ligga kvar? Om du hittar någon galvaniserad skruv med försänkt skalle, ca 45 mm lång kan du ju dra i några sådana genom plankan och ner i råsponten lite här och där. Se till att skruven blir
Suhagg: [citat] Det är en liten stuga som stått utan pannor en längre tid. Jag har gått igenom och lagat skador och sedan lagt på tegel så jag tror jag har koll på att det är schysst. Ser väldigt tydligt att det runnit ner från ena sidan på röret samt på nedre sidan.
kaneone: Såg precis att det fanns en beskrivning på Icoplas webbplats för systemet Icopal Topsafe 3°. Klockrent! Men är det någon här som lagt detta taksystem?
linkan77: Kanske inte efter byggstandard, men om du har bra lutning på taket, så borde detta fungera: ta bort trekantlisten Sätt en ny Och lägg ny takpapp lodrätt över trekantlisten men en rejäll överlapp, massor med klister varför blev trekantlisten skadad från första början? Men som sagt kanske det är bättre om någon annan svarar
BaggenMath: Vi ska bygga på en vånging och byta taklutning. Någon som har tips på firma som utför sådana projekt i Nacka. Tar även tacksamt emot förslag på takstolstillverkare. Vad kostar sådana projekt tror ni? Hus från 40talet med byggarea på 110kvm.
Nerre: [citat] Kommer det verkligen att kondensera när huset står oeldat då? För att det ska kondensera på utsidan av plasten krävs ju att det är varmare ute än inne och att luften ute är så pass fuktmättad att plastens temperatur hamnar under daggpunkten. Det måste väl ändå vara rätt sällsynt?
Mackan_M: Hej, vi ska lägga ny takpapp eftersom den som ligger där har spruckit p g a ålder. Vi tänker nog att vi ska behålla de gamla pannorna. Huset är ett 30-talshus med mycket brant lutning på taket. Vad bör det kosta att byta papen, dvs låta någon ta ner pannorna, bort med läkt, på med ny papp, eventuellt byte ut lite råspont, på med ny papp, ny läkt och sen på med pannorna igen och
laban73: täck även in luftningen med en perforerad plåt så du ..hindrar insekter att flytta in.... i övrigt håller jag helt med föregående talare
Dauen: Över 150 läsare men ingen som direkt känner till några speciella svagheter hos Katepals ytpapp..? Bra, för igår la jag sista rullen Katepal Liimari 6 över nocken på stugan.:rolleyes: Lovar att höra av mig när det börjar regna in pga dålig materialkvalitet.;)
Takläggare08: Skillnaden ekonomiskt borde inte vara mer än 80-100kr/kvm mellan vittinge och betongpannor. Fråga en takläggare eller titta på monteringsanvisningarna från Monier hur man lägger lertegel. Går nästan lika fort som betongpannor. Betongpannor utan extra ytbehandling blir riktigt fula efter 10-15 år. Lertegel blir bara vackrare. Kasta inte bort pengarna på något som du inte känner för. I
Takläggare08: Hoppas att det har löst sig för er. Men du har ju konsumentskydd. Du behöver inte betala tills det är godkänd enligt tillverkarens monteringsanvisningar. Jag tycker att du ska lägga pengarna på en riktig takläggare som gör en riktig tak men råspånt och riktiga tillbehör. Takstegen är två olika modeller. Ena är för lertegelpannor och den andra för betongpannor. Anledningen att
Takläggare08: 10000kr inkl.moms låter rimligt. Efter rot ca 5000kr om det är takpannor på taket. Lite dyrare vid plåtarbete eller schingel.
kurre_kul: Håller på att bygga klart mitt garage (även fast det går mycket långsamt) och det känns som jag kommer behöva en del hjälp från er... Har nu två frågor till er... 1) Vindpapp: Garaget var påbörjat innan jag köpte huset. Taket var lagt, men det var dåligt, så vi fick byta ut det. På väggarna sitter vindpapp (tror det heter så, är mer ett tygliknande material, sitter precis
Gördetsjälvaren: Finns som sagt lite trådar på forumet, Själv gjorde jag den lösningen som rekommenderades där. I botten närmast takpappen 70x23 ströläkt (hyvlade ner 70x28) på vardera sida om ränndalen. Ovanpå dessa monteras närmast ränndalen 38x25, som sedan ränndalen skruvas i. Sedan ansluter bärläkten för pannorna på utsidan på det som är kvar, dvs 70-38=40mm, vilket är tillräckligt för
jstack: Hej! Jag bor i en brf där husen (ca 10 år gamla) har en kombination av takplåt & taktegel ovanpå plåten. Detta uppfattar jag som en egendomlig och ovanlig kombination. Någon som känner till ngt liknande? M.v.h /Johan S
steppen7: Nu har jag bytt till KRK. Då hamnar rännan lika högt som om man hade fäst lång krok i råsponten men det hela blir betydligt enklare att montera. Man hade kunnat få den högre upp om man fäste i bärläkten men det blir en hel del pyssel med detta med fästhål som inte kommer sitta rätt mm. Det blev den gyllene medelvägen. :) Återstår att besluta om jag ska köpa mer plåt och köra
linkan77: Låter nästan som mitt badrum:) Har lagt badrums inredningen på is, pga takbyte. Men jag har planer på att sätta upp stålram och vitfrostad pelxiglass i mitt badrum, åsså centrera en lyskälla i varje 4kant så att hela taket lyser upp.
Astrastar: Just ja, sorry...glömde skriva att huset är 134 m2 stort och att våra egna kunskaper är begränsade till målning, tapetsering och golvläggning så vi måste anlita hantverkare.