Tak & Vind
Maevr: Är det verkligen inte någon som har åsikter om denna konstruktion?
eosh73: Hej! Jag behöver renovera taket från plåttaket och ut hela vägen till innertaket. Råspånten och bärande var ruttet då det sannolikt är ca 70 år gammal. Tidigare var det (i följande ordning) asfaltspapp, råspont, sågspån och innerpannel (spåntat även det). Är det ngn som har något att rekomendera här? Det blir ju inget tak med luftspalt, kan man ha något annat är sågspån
Tatimas: Om det går så tycker jag att du ska ta bort stegen och byta ut takpannorna mot hela. Köp sedan steg som man hakar fast över bärläkten istället, så slipper du problem i fortsättningen. Typ såna här: http://www.stegcentralen.se/sv/artiklar/takprodukter/taksteg/wibe-barlektsteg.html
Buster1: Tycker att det verkar logisk att det beror på kvarliggande snömängd. Detta gör ju onekligen att smältvatten måste ta nya banor. Ring en plåtis och be hon skotta taket eller om du har någon annan du kan lura upp på taket. Hm det där lät norrländsk... Ring en plåtis och be henne skotta taket eller om du har någon annan du kan lura upp på taket.
dieraf72: Nu när det har varit kallt ett tag har jag sett att det bildats lite rimfrost på yttertaket, utsprånget. Dock inget inne på vinden Som är utan rimfrost och har friskt trä. Vad kan detta bero på, är det helt enkelt så att det är en glipa i isoleringen just där, utstrålning av värme,eller har dom slarvat med fuktspärren på en 2m lång sträcka? Fenomenet visar sig endast på denna
mape366: Bifogar två ytterst enkla filer. Nr 1 visar hus och garage från sidan där man ser att garaget är indraget ca 60 cm på husets kortsida. På bild nummer två ser man hur det blir ovanifrån. Det blir alltså någon form av urtag på garagets taksvall för husknuten. Frågan är hur jag får ihop detta med betongpannetaket på garaget.
FredrikoKarl: Vi har ju övervåningen kvar att ordna med nu och vi vill ha innertak ända upp till nocken. Precis som det är i första bilden här: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/31457-inreda-bygga-oevervaning-i-1-5-plans.html Är det speciella moment man bör tänka på här? Till exempel med tanke på luftflöde i luftspalter och liknande. Vad ska man tänka på? Och om man lejer bort själva
Johan Gunverth: Under plåttak skall man ha YEP2500, läxade min plåtslagare upp mig. Stämmer också med LF:s krav på fuktskadeförsäkring. En av mina kompisar la om sitt plåttak i höstas och det var samma besked där.
eviljava: Varför inte bara köpa en lucka avsedd för ändamålet? Jag köpte en lucka för väggar och satte i taket eftersom jag ville ha en liten lucka (behöver ingen stege). Den gick på under 1000-lappen. Då ingår ju allt och man behöver inte fundera på tätlister och gångjärn. U-värdet är lågt också, vilket kan vara värt att tänka på om det är en kallvind på andra sidan luckan. Det
Plura: Nu är 125 kvadrat lagda med en spik/takstol och två vid gavlarna. Vartannat lav med förskjutna skarvar för att få det så jämt som möjligt då vi ska ha listtäcktpapptak. Tack för alla svar!
Holmvit: Hallå.. Jag misstänker ett problem. Jag har renoverat huset.. Mycket kan jag säga.. Jag gjorde nytt tak mot ett bef tak som är lågt och har falsad plåt. Saken är att jag har en gammal hedlig murstock precis i mellan dessa två olika tak. Missen jag gjorde som jag tror att jag isolerade inte stocken mot det låga taket. Det innebär att varmluft går ut i det låga taket där snön idag
plåtslagarn: nä ursäkta du har helt rätt i det du säger... jag va ba tvungen å va lite tyken å
pbengtsson: Jag satte först lumpapp, utanpå detta vitlaserad panel 22x120 från vägg till nock med ca 5mm mellan planken, råsågad sida utåt. Det ger ett lite rufligare intryck. Det sväljer också en hel del ljud och ger ett annorlunda innertak.
Mikael_L: Det vanliga är enkelgips. Är det större brandkrav kan det krävas mer (de normala kraven brukar klaras med enkelgips + 120 mm stenullsisolering, exempelvis). Annars kan man sätta dubbel för ljuddämpning mellan våningarna eller möjlighet att sätta fast tyngre saker i taket ... Man brukar regla (glesa) med cc300 för takgips, det är för nedhängningen. Vill du snåla lite tycker jag inte
knoster: Är det ett dubbelfalsat tak så går det att sätta falsfäste som håller fast stegen
Tiger79: Du kan sätta microlit eller målar filt om du vill, jag vill själv ej tapetsera i taket... Självklart armerar det bättre men jag skulle sätta pappremsa å sen spackla...
Mikael_L: För att något ska agera åskledare mest effektivt ska det faktiskt vara riktat uppåt och vara relativt spetsigt. Då bildas en kraftigare laddningsansamling vid spetsen än vid någon annan form och riktning. Kallas fångladdning. http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ska http://www.hvi.uu.se/Lightning/grundl_askskydd.html
BigGitt: Det blir det snabbaste och säkraste men inte billigaste. Blir bra! Kör på. Önskar lycka till / hoppas det slutar snöa.
Mikael_L: Treetex är jättebra om man lyssnar på musik eller hembio. :) Det ger även lite värmeisolering, men en tunn skiva så jag betonar "lite". I övrigt är det ett rätt tråkigt material.
Svanteman: Nä det är en spik som ser ut som ett rör, om du borrar ett hål på 8mm så kan du spika in den där, nyper åt som bara den utan pluggar och sånt. borra hålen i trät först med en träborr på backen så att säga, sedan håller du dem i taket och kör med betongborren i samma hål, det bara låter och är otrevligt att borra med slagborr i trä. så slår du i en sådan spik och sedan
nisse32: [citat] Ja, det är läckage, dessa är visserligen lagade provisoriskt men jag kan slå vad om det kommer att läcka på nya ställen under vintern om jag väntar med den nya beläggningen. Den gamla beläggningen är i väldigt dåligt skick...
theswede78: Lite jobb att borra men jag tyckte det kändes mer tryggt.
matnor: Jajjamän. Det här forumet är ju ovärderligt. Tack alla ni som tar er tid att svara. Och jag blir så trött. Ska man behöva hålla på så här när man hyr in hantverkare? Spelar det nån roll om det är "polacker" eller inhemska? Mitt förtroende för hantverkare är väldigt lågt (förutom elektriker då, som alltid skött sig och varit duktiga).
Robin_Andersson: Ok men jag ska inte ha plast mellan våningarna. Bara på 2:a våning mot vinden. Men 45x70 i 60cc och sedan glespanel 28x70 30cc kanske blir bra då kan jag ju ha vilka spottar som helst sedan:wow:
easy: hej jag betalade 20 000 totalt för att mura om min skorsten och då ingick plåtarbetet också. skorstenen är ganska stor 3 rökgaskanaler och 10 imkanaler. detta var innan rotavdragseran. klä med plåt skapar mera kondens och skorstenen fryser sönder ännu mer. Enligt muraren ,men iofs fick han murat en skorsten
byggare henke: kan diffa så att inte plåten ej ligger i emot eller att huvudet är cm över plåtan
andersmc: Lägg papp under plåten. Både som skydd mot kondens och som extra säkerhet om det skulle bli någon läcka.